خلبان‌های ترکی که باعث سقوط جنگنده سوخو ۲۴ روسیه شده بودند در میان دستگیر شدگان کودتای نافرجام نظامی ترکیه هستند.

عاملان سقوط جنگنده روسی در میان کودتاگران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، بکیر بزداگ وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد خلبان هایی که در ماه نوامبر سال 2015 هواپیمای سوخو 25 روسیه را هدف قرار داده بودند در میان کسانی هستند که در جریانات کودتای ناکام نظامی ترکیه دستگیر شده‌اند.

چند روز قبل از این رویداد ابراهیم ملی گوکک شهردار آنکارا پایتخت ترکیه گفته بود که این خلبانان که باعث مرگ خلبان هواپیمای روسی که بر فراز سوریه در حال پرواز بود شده بودند در کودتای نظامی ترکیه مشارکت داشته‌اند.

شایان ذکر است کودتای نظامی ترکیه در روز جمعه 15 جولای روی داد و سربازان و تانک های ارتش ترکیه به خیابان های آنکارا، شهر بزرگ استانبول و اماکن استراتژیک مانند ساختمان مجلس سرازیر شدند. بلافاصله پس از این اقدامات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از مردم این کشور درخواست کرد که تا به خیابان های ترکیه بیایند و با این شورشیان مقابله کنند.

حدود 300 نفر طی این اقدام نافرجام کشته شدند و بیش از 1400 نفر نیز زخمی شدند.

هواپیمای جنگی سوخو 24 روسیه در روز 24 نوامبر 2015 در نزدیکی مرز ترکیه و در داخل سوریه توسط یک جنگنده ترک مورد هدف قرار گرفت و خلبان آن نیز کشته شد. پس از این اقدام، روسیه اقدامات محدود کننده‌ای در قبال ترکیه اعمال کرد و مکررا از این کشور خواست تا به دلیل نابود کردن جنگده اش عذرخواهی کند و تمامی خسارت های وارده به روسیه و خانواده خلبان قربانی این حادثه را بپردازد.

در روز 27 ژوئن دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین اظهار داشت که اردوغان طی نامه‌ای خطاب به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه عذرخواهی کرده و به خانواده خلبان هواپیمای روسی تسلیت گفته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.