با توجه به تنش جدید بین آمریکا و ترکیه در پی کودتای نافرجام در ترکیه، این امکان هست که آنکارا از پایگاه راهبردی انجرلیک به عنوان برگه فشار علیه واشنگتن استفاده کند.

 معامله با واشنگتن؛ اینجرلیک در مقابل گولن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، کارشناسان بر این باورند که با توجه به تنش جدید بین آمریکا و ترکیه در پی کودتای نافرجام در ترکیه، این امکان هست که آنکارا از پایگاه راهبردی انجرلیک به عنوان برگه فشار علیه واشنگتن استفاده کند.

آنچه موجب خشم و عصبانیت مسئولان ترک شده است اینکه آمریکا تا این لحظه هیچ توجهی به درخواست های آنان برای تحویل دادن فتح الله گولن به آنکارا نکرده است آن هم در شرایطی که سلیمان صویلو وزیر کار ترکیه اظهار داشت که واشنگتن «در پس کودتا است».

انجرلیک برای آمریکا مهم اما غیرضروری

در این میان سونر گاگابتای مدیر برنامه مطالعات ترکیه در موسسه واشنگتن گفت که ترکیه چنانچه از پایگاه اینجرلیک برای سرعت بخشیدن به تحویل گولن استفاده کند، مرتکب اشتباه شده است به ویژه اینکه باید در نظر داشت که دستیابی به این پایگاه برای آمریکا مهم است نه ضروری.

وی توضیح داد که واشنگتن فقط در سال 2015 توانست از پایگاه انجرلیک استفاده کند و پیش از آن عملیات آمریکا در ارتباط با مبارزه با تروریسم بدون استفاده از پایگاه مزبور یا سایر پایگاههای ترکیه صورت می گرفت از همین رو می تواند در صورتی که ترکیه آن را تحت فشار قرار دهد به همان گزینه های قبلی متوسل شود.

این در حالی است که پیش از این یک مقام نظامی آمریکایی گفته بود که ارتش آمریکا حملات هوایی علیه تروریست های داعش در عراق و سوریه را از پایگاه هوایی اینجرلیک متوقف کرده است و دلیل آن بسته شدن حریم هوایی ترکیه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.