امام جماعت مسجد مهدیه گفت: صندوق خیریه این مسجد، پول بلیط و هزینه‌های مسافران درمانده را از طریق عقد قرارداد با ترمینال‌های مسافربری متقبل شده است.

مسجدی که مشکلات مسافران را حل می‌کند + تصاویر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، شناخت ائمه جماعات اثرگذار در مساجد علاوه بر معرفی الگوهای نیکو به جامعه، می‌تواند مشوقی برای روحانیون جوان تر برای مدیریت مساجد باشد. خبرگزاری شبستان طی سلسله گزارش هایی به معرفی تعدادی از ائمه جماعات باسابقه و اثرگذار در محیطی که در آن قرار داشته یا دارند، می پردازد؛ که در این نوبت، آیت الله مرتضی قائنی؛ امام جماعت مهدیه تهران معرفی می‌شود.

 

تحصیل در محضر آیات عظام خویی و فیاض

آیت‌الله مرتضی قائنی متولد 1335، تحصیلات دینی را در نجف اشرف تحت تعلیم آیت‌الله محمد حسین قائنی (پدرش) آغاز کرد و سپس از محضر مراجع و علمایی مانند آیات عظام؛ سید ابوالقاسم خویی و اسحاق فیاض استفاده کرد.

 

مسجد به فرمایش آیتالله بروجردی ساخته شد

وی از سال 1359 در مسجد مهدیه فعال است؛ مسجدی که 70 سال پیش به فرمایش مرحوم آیت‌الله سید حسین بروجردی ـ مرجع تقلید ـ با تلاش های مهدی صبوحی (ره)، از مومنین خیر، ساخته شد و به امر آن مرجع تقلید برجسته، مرحوم آیت‌الله عبدالرزاق قائنی، امام جماعت آن شد. آیات عبدالرزاق قائنی و سید احمد خوانساری در زمان خود، از جمله برترین ائمه جماعات تهران بودند.

 

 

آیت‌الله عبدالرزاق قائنی از ابتدای ورود به تهران تا پایان عمر خود در مسجد مهدیه اقامه نماز جماعت و دستگیری از نیازمندان و ایتام می کردند.

 

نوه، جانشین پدربزرگ شد

پس از درگذشت آیت‌الله عبدالرزاق قائنی، نوه اش در سال 59 (ه.ش) به امر پدر از نجف رهسپار تهران شد و امامت جماعت مسجد مهدیه را بر عهده گرفت. برپایی مراسم بزرگ جشن نیمه شعبان و اجتماع عظیم فاطمیه از مهم‌ترین اقدامات وی طی 36 سال حضور و خدمت در این مسجد بوده است.

 

برپایی جشن بزرگ نیمه شعبان همراه با تلبس طلاب

مراسم نیمه شعبان از ابتدای انقلاب تاکنون به همت آیت‌الله مرتضی قائنی در مسجد مهدیه برگزار می‌شود. برپایی چراغانی‌ گسترده در خیابان‌های جنوب تهران و عمامه گذاری طلاب مدرسه علمیه مهدیه مهم ترین ویژه برنامه‌های جشن نیمه شعبان است. این جشن در نیمه شعبان سال جاری با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود علوی؛ وزیر اطلاعات و جمع زیادی از علما، فضلا، طلاب و عموم مردم برگزار شد.

 

برگزاری اجتماع بزرگ فاطمیه با حضور 10 هزار نفر

اجتماع بزرگ فاطمیه از سال 1391 تاکنون نیز با مدیریت آیت‌الله قائنی با همکاری 20 مسجد منطقه جنوب تهران برگزار می‌شود. این مراسم کاملا مردمی و مستقل از کمک‌های داوطلبانه سازمان‌ها و نهادهای دولتی است. اجتماع بزرگ فاطمیه سال 94 در سالروز شهادت حضرت زهرای مرضیه (س) با حضور 10 هزار نفر از اهالی از خیابان شوش تا خیابان طیب برگزار شد.

 

 

مرکز فرهنگی مسجد پذیرای طلبه تا دانش آموز است

با تلاش آیت‌الله قائنی، مدرسه علوم دینی و مرکز فرهنگی مسجد مهدیه با برپایی کلاس‌های فقه، اصول، ادبیات، اعتقادات و ... همه روزه پذیرای عموم مردم از طلاب و دانشجویان تا کسبه و دانش آموزان است. این مدرسه (دارالعلم) اختصاص به طلاب ندارد؛ بلکه دانشجویان، دانش آموزان و کسبه علاقمند به فراگیری علوم دینی و قرآنی می توانند در کلاس های مرتبط با سطح تحصیلی و فرصت زمانی خود، از آن ها استفاده کنند. این کلاس ها صبح ها اختصاص به خواهران و بعد از ظهرها ویژه برادران، است.

 

با اعتقاد آیت‌الله قائنی، تعلیم و تربیت افراد در این مرکز فرهنگی به گونه‌ای است که می‌توانند پاسخ گوی مطالبات دینی مساجد، هیئات، سازمان‌ها و نهادها و مقابله کننده با مشکلات عقیدتی گروه‌ها و جریان‌های انحرافی باشند.

 

 

قرارداد با ترمینالها برای رفع مشکل مسافران

به گفته آیت‌الله قائنی، صندوق خیریه مسجد مهدیه متولی خیرات فراوان، خدمت رسانی به رزمندگان در سالهای دفاع مقدس و تهیه خوراک و پوشاک برای نیازمندان است. در حال حاضر نیز تقبل پول بلیط مسافران درمانده فعالیت ویژه و منحصر به فرد این صندوق است. به این منظور مسوولان آن با ترمینالهای تهران برای رفع مشکلات مسافران قرارداد بسته اند.

 

همچنین صندوق قرض الحسنه این مسجد با سابقه 50 ساله به مردم آبرومند و نیازمند، خدمات رسانی میکند. فعالیتهای این دو صندوق کاملا از هم جدا است و مردم، نیازمندان و مسافران میتوانند به تناسب مشکلات و درخواست هایشان از خدمات آنها استفاده کنند.

 

آیت‌الله قائنی اضافه کرد مجالس مذهبی مسجد مهدیه در طول سال به مناسبت‌های مختلف مذهبی و ملی با استقبال مردم روبرو می‌شوند.

 

نمازهای ظهر، عصر، مغرب و عشاء به امامت آیت‌الله مرتضی قائنی در این مسجد برگزار می‌شود و نماز صبح به دلیل بافت تجاری و بازرگانی منطقه برگزار نمی‌شود.

 

سخن آخر

آیت‌الله مرتضی قائنی معتقد است گستره خدمات رسانی مسجد مهدیه با احساس تکلیف مهم و مطالبه فراوان مردمی همراه شده که صرفا عنایت پروردگار متعال و توجه حضرت ولی عصر (عج) است. نیت خالص و خدایی اولا موجب موفقیت افراد به ویژه اهالی مسجد و ثانیا جلب عنایات الهی می‌شود.

 

در ادامه تعدادی از تصاویر مسجد مهدیه و برنامه‌های آن می‌آید:

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.