امروز منطقه ما از عراق تا شام کانون تولید خشونت های مختلف شده است از داعش و جبهه النصره و ... اما براساس روایات در عصر ظهور همین نقطه کانونی خشونت، کانون صلح و امنیت و مهربانی خواهد بود.

سوغات امام زمان (عج) چیست ؟

 به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی، رییس اتاق فکر پژوهشگاه مجمع تقریب مذاهب و عضو مرکز بین المللی گفتمان صلح اسلامی سوئد اظهار کرد: ما متاسفانه مفاهیم مهدویت را گاه (بیشتر در گذشته) با استناد به روایاتی مطرح کرده ایم که حتی در صحت صدور آنها جای شک است و چهره ای که از امام مهدی علیه السلام معرفی کرده ایم همراه با خشونت، شمشیر، کشت و کشتار و خون و خونریزی بوده است. به عبارت دیگر ما همواره «ظهور» را با کشتار و خشونت عجین کرده ایم و تصوری که بخصوص جامعه غرب از امام مهدی (علیه السلام) و منجی شیعه دارد، امام و پیشوایی است خشن، و همراه با شمشیر.

 

وی افزود: یکی از وظایف مهم ما این است که چهره ی صلح محور امام زمان (عج) را به دنیا معرفی کرده و بگوییم که دوره ظهور دوره ای است که در آن «یذهب الکلب؛ سختی ها می رود» یعنی سختی ها و دشواری ها در عصر ظهور از تمام دنیا رخت بر می بندد. ما باید به دنیا بگوییم که وقتی او بیاید آن چنان در دنیا صلح و انسان دوستی حکمفرما می شود که یک زن می تواند به تنهایی از عراق تا شام را بپیماید بدون این که خطر و آسیبی او را تهدید کند.

 

استاد جامعه المصطفی (ص) العالمیه با اشاره به وضعیت کنونی منطقه خاورمیانه بیان کرد: امروز منطقه ما از عراق تا شام، کانون تولید خشونت های مختلف شده است از داعش و جبهه النصره و ... اما براساس روایات در عصر ظهور همین نقطه کانونی خشونت، کانون صلح و امنیت و مهربانی خواهد بود.

 

این مبلغ بین المللی تاکید کرد: بشر امروز در سراسر دنیا تشنه صلح و امنیت و معنویت است. از پاریس تا بلژیک تا منهتن آمریکا و ... در سرزمین های اسلامی و هر جایی که بویی از کشتار و خشونت می آید بشر بیشتر تشنه  امنیت و معنویت می شود.

 

حجت الاسلام جهانگیری در ادامه گفت: ما باید این چهره از امام عصر (عج) را به جهان معرفی کنیم. من به عنوان فردی که از نزدیک با جوامع غربی و شرقی هر دو ارتباط دارم این نکته را عرض می کنم که دنیا امروز به واقع خواستار این معارف است و این مطالبه از سوی آنها وظیفه ما را سنگین تر می کند. علاوه بر این، امروز بحث صلح به یک بحث جدی در دنیا تبدیل شده و حتی رشته ای به نام «الهیات صلح» در دنیا راه اندازی شده است.

 

 

عضو مرکز بین المللی گفتمان صلح اسلامی سوئد تصریح کرد: من معتقدم حوزه های علمیه، دانشگاه ها و دپارتمان های (گروه ها) مطالعات ادیان ما در کشور، باید روی الهیات صلح به شکل جدی کار کنند. «الهیات صلح» یک شاخه از رشته الهیات است که روی موضوع صلح متمرکز می شود و ابعاد مختلفی دارد.  صاحبنظران این رشته معتقدند که اگر ما بتوانیم صلح را در دنیا ایجاد و نهادینه کنیم در گذری کوتاه از زمان و بازه زمانی کوتاه مدت خشونت و حتی مباحث جرم و جنایت و ... در دنیا کاهش خواهد یافت.

 

رییس اتاق فکر پژوهشگاه مجمع تقریب درباره راهکارهای ورود به این عرصه اظهار کرد: اخیرا دیدم فردی یهودی کتابی درباره حضرت زهرا سلام الله علیها منتشر کرده و ایشان را با شمشیر نشان داده است. این باید برای ما جای سوال باشد که چرا همیشه تصاویر امامان(ع) ما‌ را با شمشیر کشیده اند و می کشند.

 

این مبلغ بین المللی ادامه داد: نخستین رسالت ما این است که آن چهره رحمانی و صلح طلب و صلح جوی ائمه علیهم السلام را به دنیا معرفی کنیم. این مفهوم و واقعیت را به دنیا برسانیم که آنها تمام تلاششان بر این بود که هرگز در هیچ شرایطی خونی از انسانی ریخته نشود. آنها حتی برای حشرات و درختان حرمت قائل بودند اهل بیت(ع) ما اینگونه بوده اند که برای هر موجودی در روی این کره خاکی حرمت قائل بودند برای گیاهان برای حیوانات و برای انسان.

 

حجت الاسلام جهانگیری ابراز کرد: معرفی کردن فقط در کتاب نوشتن خلاصه نمی شود و فقط کتاب نوشتن نیست. سینمای ما در این عرصه رسالت ویژه ای دارد. شما می بینید هالیوود از طریق بازی های رایانه ای، تصویری که از امام زمان (عج) و اسلام به دنیا معرفی می کند تصویری پُر از خشونت است صحنه هایی که در آن، شخصیت های بازی یا فیلم «الله اکبر» می گویند و انسان می کشند.

 

وی افزود: از این سو نیز جاهلانی به نام داعش پیدا شده اند که به دنیا ثابت می کنند اگر در عالم سینما، بازی و فضای مجازی چنین چیزی از اسلام می بینید در واقعیت نیز همین است، آنها به دنبال این هستند که این القائات هالیوودی را در عالم واقع نیز به مردم نشان دهند که با نام اسلام و با شعار الله اکبر، انسان ها را سر می برند. همه این اعمال به اسلام هراسی هر چه بیشتر دامن زد. در مقابل این اسلام هراسی سینمای ما باید رسالت خود را ادا کند.

 

استاد جامعه المصطفی(ص) العالمیه اذعان کرد: سینما امروز باید به عنوان بلندگویی که می تواند مفاهیم را به بهترین شکل مطرح کند، بگوید که امروز برای گسترش الهیات صلح اهل بیت(ع) و صلح اسلامی چه برنامه ای دارد؟ چه میزان از تولیدات سینمایی ما می تواند ناظر به این حوزه باشد؟ ما چقدر«درام» (به عنوان پدیده ای که مردم در دنیا از آن استقبال می کنند) در این زمینه تولید می کنیم؟ وقتی می گوییم سینما، درام و ... سریع به مخاطب داخلی بازگشت می کنیم؛ اما باید یادمان باشد که مفاهیم اسلامی فرابخشی هستند، فقط برای ما و فقط برای مسلمانان نیستند همه جای دنیا خواهان و خواستار این معارف هستند.

 

عضو مرکز بین المللی گفتمان صلح اسلامی سوئد در ادامه سخنان خود گفت: ما باید مجموعه ای از تولیدات فاخر سینمایی، کتاب، درام، بازی های رایانه ای و .. داشته باشیم تا بتوانیم چهره واقعی امام زمان (عج) و این چهره محبتی از اهل بیت علیهم السلام را معرفی کنیم. در حالی که ما گاه خودمان نیز ایران و ایرانی را با اسلحه و کلاشینکف و گلوله معرفی می کنیم.

 

وی افزود: در کنار معارف بلندی در آموزه های دینی ما وجود دارد ما باید از معارف صلح محوری و انسان دوستی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نیز برای مردمان دنیا بگوییم. شما اگر امروز قصه عاشورا را روایت کنید، سکولارترین انسان ها نیز بر آن اشک می ریزند. بنابراین در گام اول باید تولیدات ما در این زمینه متنوع و مشخص باشد البته نه صرفا ناظر به کتاب بلکه مجموعه ای از تولیدات فرهنگی.

 

حجت الاسلام جهانگیری خاطرنشان کرد: دانشگا ها و حوزه های علمیه ما باید مطالعات صلح را بسیار جدی بگیرند. ما باید مراکز مطالعاتی و ترویجی در حوزه صلح را بسیار گسترش دهیم. رشته الهیات صلح را در ایران (در مقطع دکتری) راه اندازی کنیم و معارف اهل بیت(ع) را جمع آوری و تدوین کرده و به دنیا عرضه کنیم.

 

وی گام سوم در این عرصه را تولید آثار فاخر برشمرد و گفت: با توجه به نوع معرفی اسلام از دستگاه های تبلیغاتی دشمن و تلاش برای معرفی یک چهره خشن از اسلام به دنیا، ما باید آثار فاخری را  به زبان های بین المللی تولید، ترجمه کرده و به دنیا برسانیم. اگر این اتفاق رخ داد متوجه می شویم که ظهور امام عصر(عج)، آمدنی نیست بلکه رسیدنی است و ما اینگونه به ظهور می رسیم.

 

عضو مرکز بین المللی گفتمان صلح اسلامی سوئد در پایان تاکید کرد: ما معتقدیم که قبل از ظهور حضرت حجت(عج) باید زمینه و زمانه را آماده کنیم و یکی از شاخص های حکومت ایشان این است که صلح و امنیت در دنیا پایدار خواهد بود و برای رسیدن به ثبات و صلح باید از همین الان زمینه ها را فراهم کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.