۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
کد خبر: 403579

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با استناد به ۴ مؤلفه اعلامی از سوی اتحادیه اروپا بر ضرورت هوشمند شدن شهرها تأکید کرد.

 ۴ الزام شهر هوشمند

محمود واعظی در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 اظهارداشت: برای دغدغه‌های امروز شهری چاره‌ای جز شهرهای هوشمند نیست.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: اما توسعه شهرهای هوشمند باید دانش‌محور و پایدار باشد.
 
وی با اشاره به مؤلفه و ویژگی‌هایی برای حرکت به سمت شهرهای هوشمند گفت: طبق مطالعات اتحادیه اروپا برای هوشمند شدن شهرها مطرح شده است که شامل اقتصاد هوشمند، حرکت هوشمند، محیط هوشمند، حکمرانی هوشمند، زندگی هوشمند و مردم هوشمند است.
 
وی ادامه داد: 4 دلیل برای الزام هوشمند شدن شهرها مطرح می‌شود که عبارتند از رشد سریع فناوری به ویژه ICT، پیچیده‌تر شدن زندگی بشر در شهرهای بزرگ، افزایش بهره‌وری و خدمات رسانی بهتر به مردم.

واعظی همچنین با اشاره به اجزای مؤلفه‌های شهر هوشمند توضیح داد: مدیریت، انرژی، ساختمان، حمل و نقل، زیرساخت، فناوری، سلامت و مراقبت‌های بهداشتی شهروند، امنیت و فرهنگ مولفه‌های شهر هوشمند را تشکیل می‌دهند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در ایران برای رسیدن به شهر هوشمند و این مطالبه جهانی، از ابتدای دولت یازدهم براساس مطالعه کشورهای پیشرفته از دهه قبل که ICT را به عنوان پیشران توسعه و تسهیل‌گر زندگی مردم انتخاب کردند، موضوع ICT از اولویت‌های توسعه در کشور قرار گرفت.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده از ابتدای دولت یازدهم تاکنون در این باره گفت: ظرفیت پهنای باند داخلی و خارجی و ظرفیت انتقال کشور برای رسیدن به این منظور افزایش یافته و همچنین نسل سوم و چهارم تلفن همراه نیز در کشور راه‌اندازی شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر این در ابتدای دولت یازدهم هیچ روستایی در کشور اینترنت نداشت که اکنون 21 هزار روستا به اینترنت متصل‌اند و تا پایان دولت، تمامی روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت پرسرعت مجهز خواهند شد.  

وزیر ارتباطات در ادامه تشریح اقدامات دولت برای توسعه ICT گفت: در هفته دولت رونمایی خوبی از فاز اول دولت الکترونیک انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در یک سال گذشته 210 شرکت دانش‌بنیان مبلغ 100 میلیارد تومان تسهیلات از وزارت ارتباطات برای توسعه ICT دریافت کرده‌اند.

واعظی همچنین بر لزوم مقررات گذاری برای رفع موانع توسعه ICT در کشور تاکید کرد و گفت: اکنون که دنیا به سمت اینترنت اشیاء حرکت می‌کند و اینترنت اشیاء جایگزین تمام فعالیت‌ها خواهد شد باید از امروز برای مقررات‌گزاری این تغییرات آماده شویم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: علاوه بر موضوع مقررات گذاری موضوع مورد اهمیت دیگر آماده‌سازی امنیتی و فرهنگی است که باید در این دو حوزه نیز برای ورود به دنیایی که همه زندگیی با اینترنت درگیر خواهد شد، آماده شویم.

وی همچنین آمادگی وزارت ارتباطات را برای همکاری با شورای شهرهای بزرگ برای حرکت گام به گام به سمت شهرهای هوشمند اعلام کرد.

به گزارش فارس، پس از مدت‌ها اظهارات تکراری وزیر ارتباطات و مسئولان این وزارت درباره اهمیت ICT و تاکید بر پیشران بودن ICT در توسعه کشور در اجلاس امروز وزیر ارتباطات صحبت‌هایی مطرح کرد که تازگی داشت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.