۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 403616

تحقیقات نشان می‌دهد جر و بحث و بگومگو در روابط زناشوئی، می‌تواند به بروز مشکلاتی برای سلامت بدن، مانند افزایش فشار خون یا خطر بروز بیماری‌های قلبی-عروقی و دردهای عضلانی منجر شود. گفته می‌شود که عواطف و احساسات ما بر سلامتی مان اثر می‌گذارد، خصوصا زمانی که احساساتمان منفی یا خیلی شدید باشد.

مصائب یک جر و بحث روزانه با همسر

محققان دریافتند، در زوج‌ها، خصوصا در شوهرهایی که هنگام جر و بحث سرشار از خشم و عصبانیت می‌شدند، نسبت به زوج‌هایی که آرامش بیشتری داشتند، خطر بروز علائم عروقی مانند درد سینه یا فشار خون بالا در سنین بالاتر بیشتر دیده شد؛ آن دسته از افرادی که چندان وارد بحث و بگومگو نمی شوند، نسبت به سایرین بیشتر در معرض تشدید مشکلات عضلانی مانند کمردرد و گردن‌درد قرار دارند.
این مجادله ها طبیعی است اما گاهی افراد مدام در بحث و جدل هستند. طوری که این بحث ها پایان ندارد. اگر شما و همسرتان بیشترین وقت خود را به مشاجره و جدل می‌گذرانید، شاید بهتر باشد نگاه دقیق‌تری به علت و دلیل این برخوردها داشته‌باشید.

برای دستیابی به توافق گفت و گو کنید

‌عفو و بخشش از توصیه‌های دینی است که در قرآن به آن تاکید شده و خدا از بندگانش می‌خواهد اگر کسی به شما بدی کرد، شما با نیکویی و مهربانی جوابش را بدهید

پول، کار، روابط زناشویی، بچه‌ها، و کار در خانه،  مواردی هستند که معمولاً بین زوج‌ها به صورتی ناهنجار، مشاجره بر‌انگیزند. بیشترین برخوردها به دلیل اختلاف نظر نسبت به مسائل پیش می‌آید. ولی با قدری صبر  و خویشتن‌داری، و با به‌کارگیری مهارت‌های مهم‌ارتباطی، شما قادر خواهید بود برای دستیابی به توافق، به جای جدل گفتگو کنید.

جریانی از گذشته تا امروز

گاهی اوقات مردم به این نکته می‌رسند که با اختلافاتی روبه‌رو هستند که بیشتر، آنها را با گذشته درگیر می‌کند تا با حال. احساس عدم پذیرش از سوی دیگران، یا احساس مورد خیانت واقع شدن، در دوران کودکی می‌تواند دیدگاه‌ها و احساساتی را در فرد ایجاد کند که باعث فشار ناخودآگاه همسران به یکدیگر، بی‌‌ هیچ نوع واقع‌گرایی می‌شود.
برای مثال همسری که پدر و مادرش او را به صورت ناگهانی در دوران کودکی ترک کرده‌اند، ممکن است خود را در یک سفر شتاب‌زده سودمدارانه بیابد که در واقع در آن هیچ چشم‌انداز روشن، قابل اطمینان و ارزشمندی از آینده متصور نیست.

طوفانها از کجا شکل می گیرد؟

اگر موضوعات مهم اختلاف‌برانگیزی در روابط شما و همسرتان وجود دارد که معمولاً به طوفان منجر می‌شود، شما باید دیدگاه خودتان درباره این موضوعات و اینکه آنها چرا و چطور منجر به معضل می‌شوند را بیشتر توضیح دهید. اگر این کار را نکنید، این اتفاقات در آینده می‌توانند تبدیل به بمب شوند.
این موضوعات مهم شامل مواردی مثل فراموش کردن روز تولد، یا زمانی می‌شود که شما احساس کرده‌اید همسرتان به شما توجه و  تعلق ندارد.
اغلب این موارد نمایانگر سلسله برخوردهایی‌است که باعث سلب اعتماد شما از همسرتان شده‌است. مانند یک مورد توجه خاص او به دیگری، و یا زمانی که صمیمیت و روابط عاطفی او با شما به طور جدی مخدوش می‌شود.
درست است که شما باید مشکلات قدیمی را در روابط خود زیاد مطرح نکنید، و از طرح آنها چشم‌پوشی کنید اما باید در طرف مقابل‌تان هم، اطمینان به‌وجود آورید که این مشکلات واقعاً از بین رفته‌اند.

جدال بر سر نیازهای واقعی

زوج‌ها معمولاً از موضوعاتی مانند پول، روابط زناشویی   یا کار در خانه، برای برخورد و جدل در مورد نیازهای عمیق‌ترشان، در ارتباطات خود استفاده می‌کنند. برای مثال، معمولاً بحث و جدل از سوی کسی بالا می‌گیرد که باید در جای مشخصی، مسئولیتی را بپذیرد و در این موقعیت قدرتی به‌دست آورده‌است.
در این‌باره می‌توان به موارد اختلاف‌برانگیزی اشاره کرد که مربوط به کار خانه می‌شود. در این موارد عموماً نیازهای بی‌پایان همسر برای کسب احترام و ارزش مورد توجه قرار نمی‌گیرد. معمولاً بحث و جدل‌ها درباره این است که چگونه باید روابط زناشویی داشت، در مورد احساس دوست‌داشته‌شدن، و مورد توجه و مراقبت قرار داشتن و نیازهای عمیق‌تر برای ایجاد ارتباط عاطفی‌است.

راهی برای ابراز احساسات

برای برخی از زوج‌ها بحث و جدل واقعاً می‌تواند نقش مفیدی ایفا کند. شاید این مقوله تنها در حالتی اتفاق افتد که آنها بخشی از احساس‌های‌شان را ابراز کرده‌اند. این مسئله ممکن‌است همچنین باعث ایجاد هیجان در ارتباط زوج‌ها شود و یا راهی برای کسب توجه باشد.
بحث و جدل می‌تواند به دلیل لذتی که شکل دادن این احساسات و برخورد توجه‌برانگیز ایجاد می‌کند و همچنین به‌دلیل راهی که از این طریق برای ابراز عشق‌تان به یکدیگر هموار می‌کنید ارزش‌آفرین باشد.
به جای جدل، بیشتر با او گفتگو کنید 
اگر شما به روابط خود با همسرتان توجه خاص دارید و تلاش می‌کنید به جای جدل، بیشتر با او گفتگو کنید، یا برای همسرتان یک دوست مورد اعتماد باشید، می‌توانید با یک مشاور برای بهبود روابط خود صحبت کنید. 

توصیه‌هایی برای زوجینی که با هم جدل می‌کنند

اگر خدای نكرده دلخوری و ناراحتی‌ای پیش آمد و زن و شوهر با هم قهر  كردند  آن وقت وظیفه طرفین دعوا چیست؟اسلام توصیه‌های كاربردی زیادی در این خصوص دارد. تاكید شده حتما همسران برای آشتی پیشقدم شوند تا هم فضای خانواده گرم و صمیمی باقی بماند و هم خطا تکرار نشود.

پول، کار، روابط زناشویی، بچه‌ها، و کار در خانه،  مواردی هستند که معمولاً بین زوج‌ها به صورتی ناهنجار، مشاجره بر‌انگیزند. بیشترین برخوردها به دلیل اختلاف نظر نسبت به مسائل پیش می‌آید

لذتی که در بخشش هست... 

‌عفو و بخشش  از توصیه‌های دینی است که در قرآن به آن تاکید شده و خدا از بندگانش می‌خواهد اگر کسی به شما بدی کرد، شما با نیکویی و مهربانی جوابش را بدهید. این قاعده بیشتر از هر کسی در مورد زندگی‌های خانوادگی صدق می‌کند. آنجا که خدا در آیه 96 سوره مومنون می‌فرماید: «بدی را به بهترین شیوه دفع کن و پاسخ بدی را به نیکی بده». 
پس وقتی زن یا مردی از همسرش خطایی دید یا با او دچار اختلاف شد، باید به‌جای جار و جنجال و مشاجره با او‌، با مهربانی و خوش‌رفتاری برخورد کند تا نه‌تنها صلح و دوستی در خانواده حاکم باشد بلکه راه خطا و آزار بعدی هم بسته شود. از سوی دیگر خدا در آیه 19 سوره مبارکه نساء شیوه برخورد صحیح با زنان را به مردان آموزش داده و فرموده: «با زنان به‌طور شایسته رفتار کنید». یعنی مرد در برابر همسرش نه‌تنها راه دعوا و مشاجره در پیش نگیرد بلکه با او با مهربانی و مدارا رفتار کند.
در احادیث نقل شده از ائمه معصوم (ع) موارد متعددی درباره نحوه برخورد مردان و زنان با همسر و تلاش برای آشتی کردن نقل شده. به‌عنوان مثال در کتاب «غررالحکم و دررالکلم» نوشته شده که امام علی‌(ع) فرموده: «‌بر شماست پیوستن و موافقت و دوستی کردن. بپرهیزید از بریدن و ترک کردن و قهر کردن از یکدیگر». این مورد به‌خصوص درباره زن و شوهر به‌دلیل زندگی مشترک آنها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و لازم است که در زندگی‌های خانوادگی به این نکته توجه شود. 

 پیامبر‌ (ص)چه فرموده؟ 

اسلام مثل همیشه راه نجات را به روی زنان یا مردانی که از قهر کردن و جدایی عاطفی از یکدیگر رنج می‌بردند باز کرده تا فضای خانواده‌ها با جنگ و جدل بین زن و شوهر ناآرام نشود بلکه صلح و آشتی در خانواده به ‌وجود آید و هر یک از زن و شوهرها برای آشتی کردن و گفت‌و‌گو با همسر از دیگری پیشی بگیرد. 
به برکت اسلام و به لطف حضور پیامبر گرامی اسلام‌(ص) دوران قهرهای مداوم و بی‌دلیل مردان از همسرانشان تمام شد و دیگر مردان اجازه نداشتند با هر بهانه‌ای با همسر خود قهر کرده و او را از خود دور کنند. البته این اتفاق مبارک ابتدا در مدینه روی داد و بعد از آن بود که زنان مکه هم وقتی آزادی و رهایی زنان مدینه را دیدند، خواستند فرهنگ اسلام به خانه‌های آنها هم برسد. 

منبع: تبیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.