بجنورد – زهره محمدی: رئیس سازمان آتش‌نشانی بجنورد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶۹ مورد عملیات امداد و نجات و ۲۳۵ مورد اطفای حریق توسط آتش نشانی در سطح شهرستان انجام شده است .

تغییر سبک زندگی مردم، علت اصلی آتش سوزی

رئیس سازمان آتش‌نشانی بجنورد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 169 مورد عملیات امداد و نجات و 235 مورد اطفای حریق توسط آتش نشانی در سطح شهرستان انجام شده است .

علی گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: از 235 مورد اطفای حریق 27 مورد مربوط به آتش سوزی منازل مسکونی بوده که 13 مورد آن طی ماه جاری اتفاق افتاده است.

وی افزود: تعداد مصدومین اطفای حریق از ابتدای سال جاری فقط یک نفر و تعداد فوتی حوادث رانندگی شهری سه نفر بوده است.

وی با بیان اینکه بیشترین علت آتش سوزی در سال جاری مربوط به جریان و بار اضافی برق در لوازم خانگی بوده، اذعان داشت: با توجه به اینکه سبک زندگی مردم تغییر کرده و مردم به جای اینکه به دنبال ایمنی در منزل باشند، دنبال لوکس بودن و تزئینات زندگی هستند، آتش سوزی‌ها افزایش یافته است.

وی ادامه داد: متأسفانه زیرساخت‌های منازل نیز آماده نیست و در ساخت و سازها نکات ایمنی رعایت نمی‌شود.

رئیس سازمان آتش نشانی بجنورد با اشاره به اینکه آموزش و آگاه سازی مردم نقش مؤثری در جلوگیری از بروز حوادث دارد، خاطرنشان کرد: سازمان آتش نشانی به تنهایی قادر نیست، جامعه را به صورت فراگیرآموزش دهد، بلکه دیگر نهادها و رسانه‌های شنیداری و دیداری باید به آتش نشانی کمک کنند.

گودرزی متذکر شد: سازمان آتش نشانی آموزش عمومی شهروندان، مهدهای کودک و آموزش در سطح محلات را هر سال برگزار می‌کند.

وی تصریح کرد: چند سال گذشته با همکاری شهرداری و شورای شهر 5 هزار واحد مسکونی بیمه آتش سوزی شدند، اما متأسفانه به دلیل مشکلات مالی شهرداری این طرح ادامه پیدا نکرد.

وی یادآور می‌شود: مردم می‌توانند با پرداخت مبلغی تا 50 هزار تومان منازل مسکونی خود را تا سقف 50 میلیون تا 100 میلیون تومان بیمه کنند که اگر به این سمت بروند، خسارت‌های کمتری را متحمل می‌شوند.

* کمبود نیرو، مهم‌ترین مشکل آتش نشانی

گودرزی کمبود نیرو را یکی از مهم‌ترین مشکلات آتش‌نشانی این شهر عنوان کرد و گفت: طبق چارت سازمانی باید سه ایستگاه آتش نشانی دارای 150 نفر نیرو باشد، این در حالی است که چهار ایستگاه آتش نشانی در شهر بجنورد وجود دارد که 84 نیرو در آن فعال هستند.

وی ادامه داد: ایستگاه آتش‌نشانی گلستان شهر نیز از ابتدای شهریور ماه جاری افتتاح خواهد شد و 10 نیروی جدید به مجموعه آتش نشانی افزوده می‌شود، اما باز هم آتش‌نشانی بجنورد از کمبود نیرو رنج خواهد برد.

*آتش نشانی نیازمند خودروی نردبان دار

گودرزی کمبود تجهیزات را از دیگر مشکلات آتش نشانی بجنورد بیان و تصریح کرد: آتش‌نشانی این شهر با توجه به وسعت بافت فرسوده و کم عرض بودن کوچه‌ها نیازمند خودروی نردبان‌دار است که قیمت این خودرو حدود 50 میلیارد ریال و وارداتی است.

رئیس سازمان آتش نشانی بجنورد گفت: قرار بر این شد تا وزارت کشور 50 تا 70 درصد هزینه خرید این خودرو را در شهرهای دارای جمعیت بالای 200 تا 300 هزار نفر، پرداخت کند و مابقی از طریق اعتبارات استانی تأمین شود که امیدواریم با اجرای این طرح این خودرو طی سال جاری برای استان خریداری شود.

*روزانه 30 مورد مزاحمت تلفنی

وی در ادامه به مزاحمت‌های تلفنی اشاره کرد و افزود: طی روز بین 50 تا 60 تماس غیر مرتبط با آتش نشانی بجنورد گرفته می‌شود که 30 مورد آن مزاحمت تلفنی است.

گودرزی خاطر نشان کرد: مزاحمت‌های تلفنی موجب عملیات بی هدف و ایجاد استهلاک و هدر رفتن هزینه و زمان می‌شود و متأسفانه برخوردهای قانونی و انتظامی در این زمینه پاسخ نمی دهد، بلکه باید مردم را از مخاطرات این تماس‌های نادرست آگاه کنیم.

وی ادامه داد: بیشترین مزاحمت‌های تلفنی توسط کودکان صورت می‌گیرد. بنابراین از خانواده ها درخواست داریم تا مراقبت بیشتری نسبت به فرزندانشان داشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.