۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۸
کد خبر: 403669

استاد دانشگاه پاکستانی با اشاره به کودتا در ترکیه اظهارداشت که جنبش فتح الله گولن در پاکستان نیز فعال شده است.

جنبش فتح الله گولن در پاکستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، پس از کودتای نافرجام علیه دولت ترکیه، اردوغان اعلام کرد که این کودتا توسط حامیان «فتح الله گولن» انجام شده است.

فتح الله گولن رئیس جنبش خدمت ترکیه مدارس زیادی در سراسر دنیا داد. دراین مورد «حسن الامین» استاد دانشگاه بین‌المللی اسلامی در پایتخت پاکستان می‌گوید: این جنبش در پاکستان در حال حاضر بسیار فعال است.

وی افزود: گولن حدود 22 مدرسه در نقاط مختلف  پاکستان را با عنوان «پاک - ترک» ایجاد کرده است، این مدارس در شهرهای «لاهور»، «کویته»، «فیصل آباد»، «اسلام آباد»، «پیشاور» و «سند» فعالند.

آنها با «شهباز شریف» برادر نخست وزیر پاکستان نیز برای ساخت دانشگاهی در لاهور معامله کرده‌اند و دولت این کشور حتی قطعه زمینی نیز برای ساخت دانشگاه در نظر گرفته بود اما  به دلایلی اجرایی نشد.

استاد دانشگاه پاکستانی اظهارداشت که شکل دیگر حضور جنبش گولن، ایجاد دفاتری تحت نام «رومی فورم» است که دفتر مرکزی آن در اسلام‌آباد به ترویج عقاید گولن و صوفیسم با گرایشهای خاص می‌پردازد.

آنها یک موسسه خیریه هم دارند که در زلزله و سیلابهای اخیر در پاکستان به آسیب دیدگان کمک کرده‌ است.

الامین در مورد اثرگذاری گولن در پاکستان گفت که در مورد اثرگذاری جنبش خدمت نمی‌توان نظر مشخصی داد زیرا آنها فعالیتهای خودشان را مخفیانه و در قالب یک شبکه انجام می‌دهند و از طریق افراد در داخل دولت نفوذ می‌کنند، حتی از طریق تورهایی که به خبرنگاران می‌دهند در رسانه‌ها هم نفوذ کرده‌اند.

اختلافات بین گولن و اردوغان که از سال 2013 شدت یافته بارها دولت ترکیه به نواز شریف نخست وزیر پاکستان فشار آورده است تا مدارس و فعالیتهای جنبش گولن را در کشورش ممنوع کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.