معاون اول رئیس جمهور گفت: جامعه امروز با مشکلات جدی اقتصادی، فرهنگی و بعضا سیاست خارجی مواجه است و نخبگان جامعه باید به دولت کمک کنند و برای گره گشایی از مشکلات کشور گام بردارند.

جهانگیری: کشور با مشکلات جدی اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجی مواجه است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور عصر امروز (چهارشنبه) در مراسم تقدیر از برگزیدگان بیست وچهارمین جشنواره دانشجوی نمونه اظهار داشت: دانشجویان نمونه از نظر آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی برجستگی‌های ویژه‌ای دارند و این ویژگی‌ها آنها را به عنوان سرمایه‌های کشور تبدیل کرده است.

وی افزود: دانشجویان نمونه سرمشق و الگویی برای سایر دانشجویان هستند و معرفی برگزیدگان معمولاً با این هدف انجام می‌شود که دانشجویان دیگر از این افراد برجسته سرمشق بگیرند.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به کمبودها و محدودیت‌هایی که در منابع بودجه‌ای کشور وجود دارد، تصریح کرد: وزرا در جلسات تصمیم گیری، کمبودهای دانشگاه‌ها را مطرح می‌کنند و دولت از محدودیت‌های موجود در تجهیزات علمی و امکانات آزمایشگاهی مطلع است اما با وجود این محدودیت‌ها، برخی دانشجویان با تلاش و همت خود در جهت پیشرفت کشور گام بر می‌دارند که جای تقدیر دارد.

جهانگیری با تأکید بر اینکه توسعه پایدار و همه جانبه کشور جز از طریق توسعه علمی میسر نیست، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم کشور را به توسعه برسانیم، یقیناً باید به دنبال توسعه علمی کشور باشیم و این امر نیازمند برخورداری از دانشگاه‌های توانمند در کشور است.

جهانگیری ادامه داد: دانشگاه‌ها و دانشجویان می‌توانند این اطمینان را به جامعه بدهند که کشور در این مسیر قرار دارد و مسیر توسعه دنبال می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه نه تنها باید در مسیر توسعه علمی گام بردارد بلکه باید توسعه فرهنگی و اجتماعی را نیز پیگیری کند، گفت: دانشگاه‌ها باید توسعه فرهنگی و اجتماعی را نیز دنبال کنند زیرا دانشگاه یکی از مهمترین نهادهای کشور است و نمی‌توان آن را در عرض دیگر نهادهای توسعه‌ای کشور قلمداد کرد.

جهانگیری دانشگاه را مرکز تولید اندیشه و معرفت توصیف کرد و گفت: همه نگاه‌ها به سوی دانشگاه‌ها است که نقش تولید اندیشه و معرفت را به نحو مطلوبی ایفا کنند.

وی با یادآوری سخنی از امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه دانشگاه مبدأ همه تحولات جامعه است گفت: مقام معظم رهبری نیز دانشگاه را مایه اقتدار کشور قلمداد کرده‌اند و اگر ما امروز به دنبال اقتدار کشور هستیم، باید بدانیم که دانشگاه یکی از مهمترین پایگاه‌ها برای رسیدن به اقتدار است و البته محیط دانشگاه باید محیطی باز، بانشاط و امن باشد تا دانشگاه بتواند به مرکز گفتگو و تبادل اندیشه تبدیل شود.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود اظهار داشت: دولت، نظام و جامعه انتظاراتی را از دانشگاه‌ها، دانشجویان و اساتید دارند و آن اینکه از مشکلات جامعه گره گشایی کنند.

جهانگیری با اشاره به اینکه جامعه امروز با مشکلات جدی اقتصادی، فرهنگی و بعضا سیاست خارجی مواجه است، گفت: نخبگان جامعه باید به دولت کمک کنند و برای گره گشایی از مشکلات کشور گام بردارند.

جهانگیری ادامه داد: رئیس‌جمهور نیز مکرر از نخبگان کشور دعوت کرده است که از طریق نقد سازنده و راهنمایی، دولت را در انجام کارها و خدمت رسانی یاری کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور اقتصاد را مسأله اصلی در مقطع فعلی کشور ارزیابی کرد و افزود: به حرکت درآوردن اقتصاد و مقابله با چالشهای جدی اقتصادی، نیازمند این است که نخبگان به صحنه بیایند و در حل مشکلات مسئولیت و نقش بر عهده گیرند.

جهانگیری با اشاره به سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، یکی از محورهای اصلی این سیاستها را تأکید بر دانش بنیان شدن اقتصاد عنوان کرد و اظهار داشت: برای اینکه اقتصاد کشور دانش‌بنیان باشد، یکی از پایگاه های اصلی قطعاً دانشگاه های کشور هستند و در این راستا از دستگاه های اجرایی خواسته شده که ارتباط جدی تری با دانشگاه ها و نخبگان برقرار کنند تا بتوان مشکلات را از پیش روی برداشته و به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنند.

در این مراسم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز گزارشی از وضعیت آموزش عالی کشور ارایه کرد و به بیان توضیحاتی درباره نحوه انتخاب دانشجویان نمونه پرداخت.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی هم در این مراسم علم و ادب را بالاترین گنجینه هر ملتی دانست و گفت: حتماً باید در محیط های دانشگاهی و در کل جامعه این فضا حاکم باشد.

هاشمی لازمه آرمان خواهی و انقلابی بودن را علم، اخلاق و ادب دانست و افزود: امیدوارم در محیط های دانشگاهی و در کل جامعه به این موضوعات اهمیت ویژه داده شود.
در این مراسم با حضور معاون اول رئیس جهمور از دانشجویان برگزیده در بیست و چهارمین جشنواره دانشجویان نمونه تقدیر شد و سه نفر از دانشجویان به نمایندگی از سایرین، دغدغه ها و خواسته های خود را مطرح کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.