استاد حوزه علمیه قم گفت: شبهات زیادی به مسجد مقدس جمکران وارد می‌شود که به دور از انصاف است، در حالی که مسجد مقدس جمکران مورد توجه بسیاری از علما و بزرگان بوده است.

 توجه بسیاری از علما به جمکران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین نجم الدین طبسی، استاد حوزه و دانشگاه امروز (31 تیر) در نشست هم اندیشی «بررسی جایگاه تاریخی و سندی تأسیس و توسعه مسجد مقدس جمکران» که در سالن امام خمینی (ره) ساختمان اداری مسجد مقدس جمکران برگزار شد، عنوان کرد: اگر ما بر یک آیه هزار اشکال بگیریم باز آیه دلالت خود را دارد، سندیت مسجد مقدس جمکران نیز همین است.

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: آیت الله مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعیان تصریح می‌کند که ما به سندیت مسجد مقدس معتقدیم و کسی نمی تواند آن را با شبهات سخیف زیر سوال ببرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین طبسی یبان کرد: برخی شبهات مسجد مقدس جمکران، شبهه نیست، بلکه توهین به بزرگان دین است که در مورد مسجد مقدس جمکران اظهاراتی داشته اند، در حالی که بزرگان و علمای دین دارای شخصیت والایی بودند و علم و درایت شخصی آنها مورد قبول عوام و خواص بوده است.

 

وی با اشاره به صفحه 110 کتاب «الذریه»، گفت: واقعیت این است که ما باید به خود متن توجه کنیم، اعتبار کتاب و اعتبار مولف را باید دید و سپس آن را نقد کرد،متنی که مرحوم نوری از جزایری نقل کرده است، از اهمیت خاصی برخوردار است، به طوری که مرحوم نوری فردی قابل معتمد است که می‌توان به گفته‌های ایشان استناد کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: شبهات زیادی به مسجد مقدس جمکران وارد می‌شود که به دور از انصاف است، در حالی که مسجد مقدس جمکران مورد توجه بسیاری از علما و بزرگان بوده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین طبسی افزود: مراجع و علمایی چون آیت الله کوه کمره ای، مرحوم ملاجواد ملکی، مرحوم شیخ عباس قمی، مرحوم شیخ محمد تقی آملی، مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی، مرحوم شیخ عباس تهرانی و ... به مسجد مقدس جمکران معتقد بودند و به این پایگاه توجه خاصی داشتند.

 

وی تأکید کرد: مرحوم نوری در کتاب خود تصریح می‌کند که عقیده و ایمان من به مسجد مقدس جمکران این است که پس از مسجد سهله و کوفه، مسجدی به بزرگی این مسجد نیست.

 

استاد و پژوهشگر دینی یادآور شد: در زمان‌های گذشته کسانی که در حال تتبع و پیگیری بودند، به بسیاری از کتاب‌ها دسترسی نداشتند و ممکن بود که به روایت مسجد نیز دسترسی نداشته باشند و این مسأله دلیل نمی شود که این روایت را نفی کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین طبسی عنوان کرد: ما باید متن اصلی روایت مسجد مقدس جمکران را بخوانیم، همچنین ما باید به شخصیت حسن بن محمد بن حسن قمی توجه کنیم که روایت مسجد را به امام نسبت می‌دهد.

 

وی بیان کرد: نص کتاب »جنه المأوی» در صفحه 234 بیان می‌کند که این واقعه در بیداری صورت گرفته است و اگر به متن توجه شود، مشخص می‌شود که واقعه در بیداری صورت گرفته است.

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: ابن بابویه پسر دارای 300 کتاب و ابن بابویه پدر دارای 200 کتاب بودند که ما اسامی بسیاری از کتاب‌های آنها را نداریم، تا زمانی که ما لیست کتاب‌های آنها را استخراج نکردیم، نمی توانیم کتاب هایی که به ایشان منسوب است را نفی کنیم.

 

حجت الاسلام و المسلمین طبسی تأکید کرد: روایت تأسیس مسجد مقدس جمکران در برخی کتاب‌ها به گونه ای ترجمه شده است که در آنها شبهات زیاد است، در حالی که ما باید به متن اصلی روایت توجه کنیم و نباید تنها به ترجمه‌های روایت اکتفا کنیم.

 

وی یادآور شد: امام می‌فرماید: «برخی از روایات خودش می‌گوید که صادر نشده است و برخی از متون خودش نشان می‌دهد که صادر شده است»، متن روایت تأسیس مسجد مقدس جمکران گویاست و نشان می‌دهد که از ناحیه امام عصر (عج) بوده است.

 

پژوهشگر دینی گفت: برخی اشکال می‌کنند که زنجیرهایی بوده است که مردم به واسطه آن شفا می‌یافتند، در حالی که در روایات آمده است که عبای حضرت رسول (ص) شفا بود و تا 60 سال مریض‌ها را با آب عبای پیامبر (ص) معالجه می‌کردند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.