وزیر کشور گفت: در کشفیات دو شب قبل در شرق کشور با تونل ۴۰ متری در عمق ۲۰ متری مواجه شدیم که به صورت زیرزمینی قصد انفجار و عملیات داشتند تا در یک شرایط این اقدام را انجام دهند.

 ۴۰ نفر در ماجرای حفر تونل تروریستی در شرق کشور دستگیر شدند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، عبدالرضا رحمانی امروز پنجشنبه در نشست فصلی خانه احزاب گفت: در انتخابات اخیر با لطف خداوند و همراهی و همدلی همه دستگاه های مرتبط با انتخابات به رغم فراز و فرودهایی که در مسیر انتخابات داشتیم توانستیم انتخاباتی قانونی، سالم و توام با آرامش و امنیت را برگزار کنیم.

وی با بیان این که در انتخابات گذشته حتی یک مورد تنش و تلفات نداشتیم، یادآور شد: احزاب به عنوان یکی از اصلی ترین نقش آفرینان این توفیق محسوب می شوند که از اول مقید به قانون و همکاری با وزارت کشور بودند.

رحمانی فضلی با اظهار امیدواری از اینکه این نشست گامی در جهت ارتقا فعالیت حزبی برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی باشد، از فعالیت احزاب در انتخابات گذشته تقدیر و تشکر کرد.

وزیر کشور با بیان اینکه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری قدرت رسانه ها در فضای مجازی قابل مقایسه با سال 92 نبود، گفت: به رغم اینکه مجوز کنترل فضای مجازی را داشتیم اما هیچوقت این کار را انجام ندادیم چرا که لازم ندیدم و همه در مجموع قانون را رعایت کردند.

رحمانی فضلی همچنین به تلاش های وزارت کشور در بحث تایید صلاحیت ها در انتخابات گذشته اشاره کرد و افزود: این مقطع از انتخابات هم یک دوره پرتلاش و پرجنب و جوش برای همکاران من در وزارت کشور بود.

وی یادآور شد: پس از تشکیل هیات های اجرایی تایید صلاحیت داوطلبان براساس اختیارات قانونی و در چارچوب قانون صورت گرفت و تلاش کردیم در مسیر قانونی با توجیه و اقناع کار را پیش ببریم و در نتیجه این کوشش ها یک رقابت نسبی را در انتخابات شاهد بودیم و مشارکت بیش از 62 درصد مردم حاصل شد.

وزیر کشور گفت: در موضوع انتخابات تمام الکترونیکی نیز تلاش زیادی کردیم ولی به رغم آمادگی کامل وبرگزاری جلسات کارشناسی با شورای نگهبان ، در بحث نرم افزاری نتوانستیم آن ها اقناع کنیم.

رحمانی فضلی اظهارداشت: برای تایید انتخابات حوزه های انتخابیه در همه شهرستان ها باید انتخابات به تایید هیات نظارت و هیات اجرایی می رسید که استانداران و فرمانداران با تمسک به قانون و تعامل لازم شرایط لازم برای این کار را فراهم آوردند .

تفسیر ما در حوزه اصفهان با شورای نگهبان متفاوت بود
وزیر کشور یادآور شد: تنها در حوزه انتخابیه اصفهان موردی داشتیم که در این زمینه تمامی راهکارهای قانونی را دنبال و اعلام کردیم تفسیر ما با شورای نگهبان متفاوت است اما براساس قانون نظر همزمان هیات اجرایی و شورای نگهبان برای صدور اعتبار نامه مهم است.

وی ادامه داد: حتی به رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه نامه نوشتم و وی نیز با نظر من موافق بود و نامه ای به رهبر معظم انقلاب نوشته شد که در نتیجه این موضوع از سوی معظم له به شورای حل اختلاف قوا ارجاع داده شد که این شورا نیز در جلسه ای بدون حضور وزارت کشور موضوع را بررسی و نظر شورای نگهبان را تایید کرد.

وزیر کشور گفت: در برخی حوزه های انتخابیه نیز بازرسی هایی صورت گرفت و در دو حوزه انتخابیه انتخابات باطل شد.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: در ما در داخل یک ساختار کار انتخاباتی و فعالیت سیاسی می کنیم که آن ساختارها را قبول داریم. البته اگر قوانین موجود ضعف داشته باشند وظیفه داریم این قوانین را تغییر دهیم ولی نشان دادیم اگر باهم باشیم با همین ساختارها می توانیم نتایج مطلوبی گرفت.

رحمانی فضلی تاکید کرد: در حال حاضر در حال تدوین قانون جامع انتخابات هستیم که در این قانون همه ایرادات و اشکالات را می بینیم و قطعا جایگاه شورای نگهبان ، یک جایگاه قانونی ویژه است اما باید وظایف همه روشن و همه نهادهای دخیل مسئولیت پذیر و پاسخگو باشند.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش با تشریح شرایط باثبات امنیتی کشور از دستگیری یک گروهک تروریستی در دو شب گذشته در منطقه شرق کشور خبر داد.

عبدالرضا رحمانی با بیان اینکه در تحقیقات دو شب قبل در شرق کشور با تونل 40 متری با عمق 20 متری مواجه شدیم که به صورت زیر زمینی قصد انفجار و عملیاتی را داشتند ، گفت : در این ارتباط 40 نفر دستگیر شده اند.

رحمانی فضلی همچنین به موضوع انتخابات سال 1396 اشاره کرد و اظهارداشت: ما در سال آینده سه انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی و میاندوره ای 4 حوزه انتخابیه مجلس را برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: انتخابات سال آینده حتما از پیچیدگی های قانونی بیشتر برخوردار خواهد بود و برای وزارت کشور تلاش بیشتری را می طلبد.

وزیر کشور گفت: انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در اقصی نقاط کشور گسترش داشت اما در انتخابات ریاست جمهوری تمرکز سیاسی قابل توجهی در برخی مراکز و بطور ویژه در تهران تجمیع می شود.

رحمانی فضلی افزود: در انتخابات شوراهای اسلامی نیز رقابت ها به روستاها کشیده می شود که ما باید مسایل قومی، محلی و اجتماعی خاص روبرو هستیم که مدیریت این تفاوت ها کار جدی را طلب می کند.

وی با اشاره به فضای سیاسی و اجتماعی کشور یادآور شد: در حوزه سیاست خارجی در بعد منطقه ای با یک منطقه کاملا ناآرام و بی ثبات مواجه هستیم و همه کشورها ؛ مستقیم یا غیر مستقیم به تحولات منطقه ورود پیدا کرده اند و آخرین تحولات نیز کودتا در ترکیه بود که همه تحلیل گران سیاسی و بازیگران منطقه ای را به تامل واداشت.

وزیر کشور گفت: با شرایط منطقه ای مواجه هستیم که براساس اعتراف ها و اسناد و مدارک و موضع گیری ها محور اصلی تحولات ایران است و محور اصلی توجه دوست و دشمن نیز به ایران است.

رحمانی فضلی افزود: ما در تحولات منطقه ای موضع مناسبی از منظر تاثیرگذاری داریم و دوست و دشمن در منطقه هر کاری می خواهند انجام دهند اثر ایران را نادیده نمی گیرند و هم در تحلیل ها و هم در اقداماتشان ایران حضور دارد و این نشان از قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران دارد که در پرتو الطاف الهی و مقاومت مردم بدست آمده است.

وی در ادامه به مسایل و شرایط بین المللی اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر تحریم های مرتبط با فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان رفع شده است؛ مشخصا دو تحریم اساسی مربوط به مباحث هسته ای را داشتیم که تحریم فروش نفت و تحریم مبادلات مالی بود.

وزیر کشور گفت: در حال حاضر ما تا دو میلیون و 350 هزار بشکه نفت نیز صادر کرده ایم و این به طور مشخص نتیجه باز شدن فضای سیاسی و بین المللی در نتیجه برجام بود.

رحمانی فضلی افزود: در نقل و انتقالات مالی ما واقعا با مشکلات زیادی روبرو بودیم که در حال حاضر مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

وی ادامه داد: در بحث ورود سرمایه گذاران به کشور نیز شاهد آن هستیم که رفت و آمدهای مختلفی از کشورهای متعدد برای عقد قرارداد انجام و برخی از این قراردادها نیز اجرایی شده است.

وزیر کشور به تلاش برای منزوی شدن ایران در فضای سیاسی طی سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: اما در حال حاضر انزوای سیاسی نداریم یعنی اگر رئیس جمهوری فرصتی داشته باشد حداقل هر ماه سفر به یک کشور مهیا است اما ایشان فرصت کافی ندارند چرا که مسایل داخلی مهم است و آن را پیگیری می کند.

رحمانی فضلی افزود: در گذشته همچنین جنگ روانی گسترده ای به بهانه فعالیت های هسته ای علیه کشور ما وجود داشت و تمام رسانه های دنیا علیه ایران فعالیت و ایران هراسی را تبلیغ می کردند اما در حال حاضر چنین چیزی را شاهد نیستیم.

وی ادامه داد: همه آنچه در حوزه سیاست خارجی کشور رخ داده است، یک ظرفیت و بستر و فضایی است که ما باید از این بستر و فضا بهره برداری کنیم.

وزیر کشور با اشاره به برخی اظهارنظرها در فضای سیاسی و رسانه ای که با خلط مبحث، برخی گزاره های غیر واقعی را به دولت نسبت می دهدگفت: قطعا آمریکا سر عقل نیامده و دشمنی و توطئه های او علیه ایران کم نشده است.

رحمانی فضلی افزود: اما این یک واقعیت است که آمریکا مجبور شده است در مقابل اقتدار ملت ایران و تحولات بسیار مهم منطقه و بنا به سایر دلایل از موضع خودش کوتاه بیاید و نباید این قدرت ملی خودمان را کتمان کنیم.باید هوشیار باشیم و پایه های قدرت خودمان که مردم ساختار پرتوان سیاسی و امنیتی کشور هستند را حفظ و تقویت کنیم.

وی ادامه داد: طبیعی است که در هر جا و هر قدمی که می توانیم شر اشرار را از سر ملت کم کنیم باید انجام دهیم، چه اشرار داعشی و نظائر آن و چه اشرار بین المللی باشد؛ وظیفه ما است که شر آنان را از این کشورکم کنیم.

وزیر کشور تاکید کرد: روشن است که اگر انتقادی وجود دارد باید مطرح شود اما نباید به این عنوان، نکات مثبت را منفی جلو داد و مردم را ناامید کرد.

رحمانی فضلی افزود: سرمایه اصلی ما در مبارزه و مقاومت اعتماد مردمی است و نباید بگذاریم این اعتماد به هر دلیلی از دست برود.

وی در ادامه به شرایط داخلی کشور اشاره کرد و گفت: در شرایط داخلی ما از نظر امنیتی بسیار باثبات هستیم و کشورمان امن است اما این به معنای آن نیست که خیالمان تخت باشد چرا که ما در معرض تهدیدهای جدی هستیم اما با تلاش حافظان نظم و امنیت کشور در شرایط امن قرار داریم.

وزیر کشور یادآور شد: در شرق کشور ما دو کشور کاملا بی ثبات قرار دارند و در نقاط مرزی فاقد هر نوع ساماندهی موثر هستند و در صورت عدم مقابله ما تردد غیر قانونی به راحتی می تواند شکل بگیرد ، یعنی ما در جمهوری اسلامی ایران در نقاط مرزی عملا هم امنیت خودمان و هم امنیت همسایگان را حفظ می کنیم.

رحمانی فضلی افزود: عملا در شرق کشور امنیت محدوده مرزی ایران و همسایگان شرقی را ما تامین می کنیم و آن ها نیز اذعان به این امر دارند و تشکر نیز می کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در شرق کشور از نظر توازن و تعادل توسعه ای نیز مشکل داریم و نظام برنامه ریزی حاکم بر کشور در گذشته و حتی اکنون به گونه ای بوده که عدم توازن و تعادل ها را در حوزه های اقتصادی و اجتماعی ایجاد کرده و برای ما مشکلات ساختاری بوجود آورده است. سیستان و بلوچستان را با دو نیم میلیون نفر جمعیت با حداقل شرایط اقتصادی، سرمایه گذاری و تولیدی نمی توانیم در ارزیابی شرایط امنیتی کشور نادیده بگیریم.

وزیر کشور گفت: در خراسان جنوبی 20 سال است خشکسالی وجود دارد و حتی آب خوردن را در برخی روستاها با تانکر تامین می کنیم ، فقر عمومی که در آنجا اتفاق می افتد بر حوزه امنیتی ما تاثیرگذار است، من به عنوان وزیر کشور نمی توانم فقط با تکیه بر ساختار انتظامی با سلاح آنجا را نگه دارم بلکه باید فکر مردم، اشتغال آن ها و آب آشامیدنی آن ها نیز باشم.

رحمانی فضلی افزود: امنیت کشور ما در شرایط بسیار مطلوبی است اما تهدید و نگرانی وجود دارد و ما باید قدر این امنیت را بدانیم.

اگر تورم کم شده است؛ مردم مقاومت و تحمل کردند
وی به تلاش های دولت برای کنترل تورم اشاره کرد و اظهارداشت: این توفیق تنها توفیق دولت نیست ؛ مجلس هم به دولت کمک کرده است و مردم نیز دشواری ها را تحمل کردند که شرایط به اینجا رسیده است.

وی ادامه داد: همچنان که با افتخار از تحمل مردم و مقاومت آنان در عرصه مبارزه با آمریکا و دشمنان می گوییم باید مقاومت مردم را در عرصه اقتصادی قدر بشناسیم. اگر تورم کم شده است مردم مقاومت و تحمل کردند.

وزیر کشور گفت: دولت مدل ارایه شده رهبر معظم انقلاب در قالب اقتصاد مقاومتی را با جان و دل پذیرفته و تمام انرژی خود را روی این مساله گذاشته است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در حوزه سیاست داخلی از یک ثبات و نشاط قابل قبولی برخورداریم، اظهارداشت: ظرف سه سال گذشته هیچ گونه منع فعالیت قانونی برای احزاب نداشتیم و حمایت قابل قبولی از احزاب داشته ایم.

وی ادامه داد: در این دوره رسانه ها در کشور ما با کمترین اشکالات قانونی روبرو بوده اند و حتی بستن مطبوعات در کمترین میزان صورت می گیرد که این کمترین نیز باید با بسترهای قانونی مدیریت و اصلاح شود.

مجلس مدیریت فضای مجازی را پیگیری کند
وزیر کشور در ادامه گفت: در فضای مجازی شاهد اتهامات، نسبت های ناروا و احیانا انتشار اسناد محرمانه هستیم که به هیچ عنوان قابل قبول نیست و بنده به عنوان وزیر کشور ده ها مورد را که مرتبط با امنیت بوده پیگیری کرده ام.

رحمانی فضلی افزود: تک تک ما در حوزه کاری خود با اسناد محرمانه ای مواجه هستیم که با آبروی افراد گره خورده است اما نباید این اسناد منتشر شود چرا که امانت داری اولین شرط است و اگر اطلاعات طبقه بندی شده مستقیم یا غیر مستقیم از ناحیه یک مسئول فاش شود سقوط صلاحیت مسئولی است که در آن پست قرار گرفته است؛ در مجموع مجلس باید بحث مدیریت فضای مجازی را دنبال کند.

وی در ادامه به موضوع آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: قطعا باید به موضوع آسیب های اجتماعی توجه شود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب درباره موضوع آسیب های اجتماعی سه جلسه تخصصی گذاشتند و از ما پاسخگویی خواستند و ما نیز پیگیر این مساله هستیم و آبان ماه گزارش فعالیت دستگاه ها را به ایشان ارایه خواهیم داد.
وزیر کشور گفت: مردم به این دولت امیدوار هستند البته در کنار امید توقع و مطالبه دارند که به حق است. ما باید امید را در دل مردم زنده نگه داریم و آن را تقویت کنیم.

رحمانی فضلی افزود: در مجموع با این شرایط کشور ما طی ماه های پیش رو در حال ورود به انتخابات است در این انتخابات ما نگران شور و شکوه انتخابات نیستیم و پیش بینی می کنیم انتخابات مشارکت مطلوبی برگزار شود.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم انتخابات سال آینده در یک فضای قانونی، سالم و امن برگزار شود، تصریح کرد: بستر انتخاباتی ما می تواند به دلیل بی تدبیری و فقدان مدیریت و اقدامات نامناسب شرایط تنش زایی داشته باشد که برای این ظرفیت در خارج برنامه ریزی کرده اند و ما باید با هوشیاری ضمن اینکه بستر رقابت ها را تقویت کنیم کاری کنیم تا شرایط رقابت در شرایط امن و آرام باشد.

وزیر کشور گفت: احزاب باید به وزارت کشور کمک کنند تا انتخابات سال آینده باشکوه باشد چرا که این شکوه اقتدار ملی وقدرت ملی ما را نشان می دهد و امنیت کشور را تقویت می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.