ژنرال بازنشسته ارتش با انتقاد شدید از دولت ترکیه مبنی بر این که در مورد هشدارهایی که مقامات ارتشی در مورد جریان گولن به دولت داده بودند توجهی نکرده است، افزود: این نتیجه اهمالی است که در طول سالها رخ داده است.

بی توجهی دولت به هشدارهای ارتش درباره جریان گولن /  اعمال سیاست‌های آمریکا پس از کودتا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، «ژنرال سالدیرای برک»، فرمانده سابق لشکر سوم ارتش ترکیه به عنوان یکی از قوی ترین مردان نظامی این کشور که فرمانده مهمترین لشکر زمینی این کشور را بر عهده داشت در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم به بررسی کودتای نافرجام این هفته ترکیه پرداخت.

ژنرال سالدیرای برک که دارای بالاترین درجه نظامی ترکیه (Orgenerel) است، در دوره فرماندهی لشکر سوم ارتش با پرونده سازی‌های جریان گولن در آستانه دستگیری و محاکمه به جرم اقدام برای کودتا بود. در آن دوره با مقاومت در برابر حکم، جریان گولن را از دستگیری خود ناامید کرد.

برک با غیر قابل قبول خواندن اقدامی که جمعه پیش در ترکیه از سوی برخی عناصر ارتش انجام شد، گفت: چنین چیزی امکان وقوع ندارد. این که یک ارتشی به روی مردم خودش آتش بگشاید مساله‌ای غیر ممکن است.

این ژنرال ارتش با تاکید بر این که بی شک این حادثه توسط جریانی که فتح الله گولن در راس آن قرار دارد انجام شده است، گفت: این که چه جریانی در پس این حادثه است کاملاً روشن است.

وی در ادامه با انتقاد شدید از دولت ترکیه مبنی بر این که در مورد هشدارهایی که مقامات ارتشی در مورد این جریان به دولت داده بودند توجهی نکرده است، افزود: این نتیجه اهمالی است که در طول سالها رخ داده است. آنها در مقابل چشم همه آمدند، هشدار داده شد، همه از وجود این جریان خبر داشتند، بارها از نقاط مختلف به دولت هشدار داده شد، اما به رغم همه اینها دولت اهمیتی به این هشدارها نداد.

فرمانده سابق لشکر سوم ترکیه که از سوی جریان گولن با عنوان اوراسیاگرایی مورد اتهام قرار گرفته بود، در مورد نتایج این کودتا در صورت موفقیت، گفت: در صورت موفقیت این کودتا آنها تمام سیاست‌های آمریکا را در کشور اعمال می‌کردند. همین کودتا هم ضربه سنگینی به روابط منطقه‌ای که بین کشورهای منطقه در حال شکل گیری بود زد. در هفته‌های اخیر فرآیند بازسازی روابط با کشورهای همسایه آغاز شده بود. این فرآیند باعث ناراحتی جهان غرب شده بود و آنها می‌خواستند که در این روابط تاثیرگذار باشند.

وی در ادامه گفت: با وجود شکست کودتاگران، اما این که با وجود تمام هشدارهای انجام شده، هیچ تدبیری در برابر این جریان گرفته نشده است واقعیتی تلخ است.

ژنرال برک همچنین به رفتاری که برخی عناصر با سربازان ارتش که تحت امر فرماندهان کودتاگر بوده‌اند، اشاره کرده و گفت: سرباز جزو همین ملت است. او تنها تحت امر فرمانده است و رفتارهایی که با این سربازان انجام شد مساله‌ای نیست که انسان بتواند تحمل کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.