به نظر واکنش ضعیف دستگاه دیپلماسی در قبال اقدام غیرقانونی اخیر فرانسه در میزبانی از نشست منافقین باعث شدکه آلمان نیز در چارچوب تقسیم کار با‌ آمریکای پسابرجام حمایت از تروریست های منافقین را در دستورکار قرار دهد.

شیطنت مرموز اروپا در حاشیه بدعهدی های آمریکا/ آغوش باز برلین و پاریس برای منافقین

متاسفانه مسئولان امر در کشورمان، چنان درگیر رد یا قبول بدعهدی های آمریکا در دوره پسابرجام شده اند که از اقدامات و شیطنت های اروپا در دوره پسابرجام تا حدی غافل مانده اند. نمونه این امر را در میزبانی فرانسه از گروهک منافقین دیدیم که دستگاه دیپلماسی کشورمان،واکنشی با تاخیر وتعلل فراوان داشت. این واکنش ضعیف باعث گردید که آلمان ها نیز به نحو دیگری اقدام فرانسه را تکمیل کنند و دست به یک اقدام ضد ایرانی دیگر بزنند.

از این مقدمه، چهار نتیجه مهم حاصل می شود:

نخست؛ به نظر می رسد اروپا در دوره پسابرجام روی گروهک جنایت پیشه و خیانت مسلک منافقین به عنوان ابزاری علیه ایران متمرکز شده است و سعی دارد از آن به عنوان اهرم فشار علیه ایران در دوره پسابرجا م استفاده کند. دلیل این امر هم این است که بزرگترین بهانه برای فشار علیه ایران ،بحث هسته ای بود که با توافق برجام ،از آنها گرفته شد. بهانه دیگری که مطرح شده توانمندی های موشکی ایران است که ربطی به برجام ندارد اما آمریکائیها بیشتر متولی پیگیری آن هستند .لذا بهترین گزینه برای اروپائی ها ،سرمایه گذاری روی منافقین است که به صورت سنتی در اروپا حضور دارند. آمریکا در بد عهدی در قبال برجام ، خود را در صف مقدم قرارداده و با کارشکنی های مختلف مثل دستبرد به دارایی های ایران، ادامه مصوبات ضد ایرانی و موضوعاتی مثل فروش بوئینگ و ... خود را در کانون توجه مقامات کشورمان قرار داده و موضع گیری های اخیر علیه امریکا از سوی کشورمان نیز موید همین امر است. اما اروپا از این حاشیه امن استفاده کرده و در اقدامی که می تواند در چارچوب یک تقسیم کار اشکار با آمریکا در مرحله پسابرجام باشد به شیطنت هدفمند و دامنه داری دست زده است و آن  تمرکز روی منافقین است.

دوم؛ به نظر می رسد واکنش ضعیف دستگاه دیپلماسی در قبال اقدام اخیر فرانسه در میزبانی از نشست منافقین در پاریس باعث شد که همان اقدام به شکل دیگری در آلمان تکرار شود و اگر همین واکنش ضعیف ادامه داشته باشد فردا نیز در کشور دیگری تکرارخواهد شد. فعلاً واکنشی از سوی دستگاه دیپلماسی نداشته ایم.

سوم؛ از کنارهم قراردادن اتفاقات فوق این نتیجه حاصل می شود که این حوادث ،جزیره ای نبوده و با هماهنگی و سیاست واحد ،طرح ریزی و اجرا می شود و لذا بعید نیست که فردا نیزبه شکل دیگری در دیگر کشور اروپایی تکرار شود.

چهارم؛ همه این اقدامات مغایر با روح برجام در دوره پسابرجام است. زیرا کشورهای اروپایی به رغم دیپلماسی خندان و فعال خود در قبال ایران ،در عمل به حمایت از یک گروهک تروریستی آنهم به عنوان یک ابزار فشار اقدام می کنند که هوشیاری مسئولین کشورمان را می طلبد.

هنوز چند روزی از میزبانی تمام عیار فرانسه از نشست غیرقانونی گروهک تروریستی منافقین نگذشته بود که  فرانسوی ها میزبان یک اقدام تروریستی خونین از سوی یک گروه تروریستی دیگر بودند. در این واقعه تروریستی یک جوان که گفته شد وابسته به گروه تروریستی داعش است با یک دستگاه کامیون مملو از اسلحه و نارنجک به تجمع مردم شهر نیس فرانسه در شب سالروز جشن استقلال فرانسوی ها حمله کرد و 85 نفر را به کام مرگ فرستاد. مهمانی اول با کف و سوت همراه بود ولی درمهمانی دوم حداقل 85 شهروند بی گناه به خاک وخون غلطیدند. بسیاری از تحلیلگران این امر را نتیجه سیاست یک بام و دو هوا (مغایرت سیاستهای اعلامی با سیاستهای اعمالی) فرانسه در قبال تروریسم ارزیابی کردند. متاسفانه سایر کشورهای اروپایی از حوادث فرانسه درس نگرفتند و کماکان به حمایت از تروریسم ادامه می دهندکه اقدام اخیر آلمان نیز از این دست می باشد.

دادگاهی در آلمان یک تبعه ایرانی را به اتهام گردآوری اطلاعات از آنچه که خود مخالفان دولت ایران نامیده اند، به سپری کردن 2 سال و نیم زندان محکوم کرد. منابع آلمانی مدعی اند که این مرد 32 ساله از اعضای وزارت اطلاعات ایران بود. وی مسئول جمع‌آوری اطلاعات درباره گروه‌های مخالف ایران و وابستگان آنها بود که در سال 2015 از این راه 22 هزار یورو درآمد داشته است.

برجستگی این خبر همان حمایت از گروهک منافقین است .فارغ از دیپلیماسی اعلامی دوره پسابرجام  از سوی طرف های غربی که بر توسعه روابط و رفع تحریمها و اعتمادزایی متمرکزاست  و دیروز از سوی فرانسوی ها و امروز از سوی آلمانها نقض شد،اقدام محکمه آلمان برخلاف رویه حقوق بین الملل است .

 اولاً؛ تبعه هر کشور در هر کجای دنیا باشد رابطه تابعیت برقرار است و اگر ادعای محکمه آلمان صحت داشته باشد می توان حمایت دیپلماتیک از آن به عمل آورد. کما اینکه موضوع تابعیت از مباحث حقوق بین الملل خصوصی است و با حقوق داخلی تفاوت دارد که محکمه آلمانی تشریفات آنرا رعایت نکرده است.

ثانیاً؛ گروهک منافقین یک گروه تروریستی است و حمایت از یک گروه تروریستی در هر شکل آن مغایر با روح حقوق بین الملل می باشد کما اینکه یک اقدام خصمانه نیز محسوب می شود. دستگاه دیپلماسی آلمان باید در این خصوص پاسخگو باشد و استناد به رویه داخلی در خصوص تفکیک قوا ،مسموع نیست.

ثالثاً؛ حقوق بشر دوستانه اعم ازکنوانسیون های چهارگانه ژنو، پروتکل های الحاقی، حقوق عرفی  و سایر معاهدات موجود در این زمینه بدون هیچ استثنائی اقدامات تروریستی ارتکاب یافته در جریان  یک مخاصمه اعم از داخلی یا بین المللی را  ممنوع  می کنند. حقوق بشر دوستانه نقض های عمده کنوانسیون های ژنو در قالب اقدامات تروریستی را یک جنایت جنگی معرفی کرده و دولت ها را موظف می کند تا متهمین به ارتکاب جنایات جنگی را در قالب صلاحیت جهانی نزد محاکم خود تعقیب و مجازات کنند.

نه تنها حقوق بشر دوستانه مانعی در راه مبارزه با تروریسم نیست بلکه این مجموعه قواعد با شناسایی اقدامات تروریستی در قالب مفهوم جنایات جنگی راه فرار برای مرتکبین این اقدامات باقی نمی گذارد. کنوانسیون های ژنو، حق و تکلیف جامعه بین المللی برای برخورد با تروریست های بین المللی را پیش بینی نموده اند.

عجیب است که دولت و محاکم آلمان به جای اجرای تعهدات بین المللی خود که عضو تمام معاهدات و کنوانسیون های صدرالاشاره بوده و حتی از اعضای موسس و موثر آن هستند به حمایت از تروریسم می پردازند و به جای محاکمه منافقین به محاکمه کسی میپردازند که به ادعای آنها به جاسوسی علیه منافقین پرداخته است.

نتیجه استفاده ابزاری از معاهدات بین المللی و اجرای سیاست یک بام و دو هوا در قبال تروریسم نتیجه ای جز آنچه که در فرودگاه استانبول و نیس فرانسه و... شاهد آن بودیم ندارد فردا ممکن است دامنگیر آلمان‌ها شود.

مسئولان امر نیز مراقب اقدامات مرموز اروپائی ها باشند که نصیب ما از برجام فقط سیاست اعلامی اروپائی ها و دپیلماسی خندان آنها نباشد که در عمل مغایر با آنچه که متعهد شده اند،عمل کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.