قدس آنلاین/ مهدیه قمری: به همت کانون بازنشستگان صدا و سیمای خراسان رضوی و صندوق قرض الحسنه صبای این سازمان، مجتمع رفاه دانشگاه فردوسی میزبان شماری از بازنشستگان و پیشکسوتان عرصه صدا و سیما در مراسم بزرگداشت پیشکسوتان صدا و سیمای این استان بود.

لزوم توجه به تخصص و شناخت جامعه مخاطب

هنرمندان پیشکسوت در عرصه‌های گوناگون رادیو، تولید و ساخت برنامه‌های تلویزیونی این بار در فضایی صمیمی دورهم جمع شدند و خاطرات خود را با یکدیگر مرور کردند.

  برگزاری این مراسم سبب شد تا با برخی از پیشکسوتان و فعالان عرصه رادیو و تلویزیون خراسان رضوی در خصوص مشکلات و موضوعات این بخش گفت‌وگو کنیم که در ادامه می‌خوانید:

تخصص؛ حرف نخست فعالیت در رادیو

یکی از پیشکسوتان عرصه رادیو در گفت‌وگو با خبرنگار ما، توجه به کیفیت برنامه سازی نسبت به کمیت آن در رادیو را ضروری دانست و اظهار داشت: متأسفانه نبود تخصص لازم میان گویندگان رادیو در استان و کشور سبب شده، اشتباه‌های بسیاری در نحوه بیان کلمات همزمان با سخنان آن‌ها شنیده شود که عمدتاً بیشتر مردم این امر را متوجه شوند.

احمد فخر که سابقه فعالیت در عرصه تهیه کنندگی برنامه‌های رادیو را از سال 50 دارد، بیان کرد: آنچه که معمولاً در رادیو مغفول وقع می‌شود، کاربرد نبودن مؤلفه صدا به تنهایی در میان گویندگان است؛ زیرا نحوه اجرا، تسلط در فن بیان کلمات و استفاده از سکوت‌های میان جملات در بخش‌های مشخص از جمله مواردی است که یک گوینده رادیو بواسطه داشتن تخصص باید در هنگام اجرا مورد توجه قرار دهد.

او با ابراز تأسف نسبت به کسب نکزدن جوایز در سال‌های اخیر توسط هنرمندان و فعالان عرصه صدا و سیمای خراسان رضوی در جشنواره‌های گوناگون رسانه ملی اضافه کرد: متأسفانه نبود ایده مناسب در نسل جدید صدا و سیمای خراسان رضوی سبب شده تا آن‌ها برنامه‌های 20 سال پیش را دوباره تکرار کنند که این امر به عنوان سرقت ادبی و هنری قلمداد می‌شود، بنابراین لازم است برنامه‌سازان و گویندگان رادیو، تخصص‌های مختلف حرفه خود را بهتر و بیشتر فراگرفته و ایده‌های جدیدی را در فعالیت خود در نظر بگیرند.

تهیه کنندگی برنامه‌های تلویزیون به تخصص ویژه نیاز دارد

در این زمینه، یکی از تهیه کنندگان برنامه‌های سیمای خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، تهیه کنندگی تلویزیون را نیازمند تخصص ویژه دانست و یادآور شد: شناخت جامعه مخاطب و طیف شناسی برای او در تلویزیون از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا تا طیف شناسی مخاطب و نوع نیاز او مورد توجه قرار نگیرد، نمی توان برنامه ای باکیفیت مناسب در سیما تولید کرد.

محمد تقی کاشی با ابراز تأسف از استفاده نکردن از فعالان متخصص عرصه برنامه سازی و تهه کنندگی در سیمای استانی خراسان رضوی اظهار داشت: شناخت از رسانه و بررسی مستمر جامعه در ابعاد گوناگون بویژه هنر باید در دستور کار یک تهیه کننده قرار بگیرد تا برنامه ساخته شده او بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کرده و نیازش را برطرف کند.

او که تجربه تهیه کنندگی و کارگردانی را در سیمای خراسان رضوی دارد، ادامه داد: یکی از مهم ترین مشکلات در تولید برنامه‌های سیما، برخورداری از تجربه به جای فراگیری علم برنامه سازی است؛ زیرا علم رشته‌های مختلف در ساخت برنامه سازی از نویسندگی گرفته تا تهیه کنندگی به کیفیت بهتر اثر کمک می‌کند.

این تهیه کننده و کارگردان سیمای خراسان رضوی افزود: تهیه کننده سکاندار برنامه‌های تولیدی در صدا و سیما محسوب می‌شود، بنابراین استفاده از دانش آموختگان این رشته از دانشکده صدا و سیمای قم در مقطع کارشناسی ارشد در این سازمان می‌تواند به افزایش تخصص و علم تهیه کنندگی در ساخت برنامه‌ها کمک کند.

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.