قدس آنلاین/ راضیه کشاورز: آلودگی هوای کلانشهرها از سال های گذشته تاکنون در رأس اخبار قرار داشته و مسؤولان به هر شیوه ای تلاش کرده اند به اندازه ای هر چند اندک در راستای کاهش آلودگی هوا گام بردارند.

 موتورهای پاک به خیابان های نصف جهان می آید؟

مطالعات نشان می دهد که عامل اصلی آلایندگی هوای شهرها، وسایل نقلیه هستند و مطالعات دقیق تر ثابت کرده که موتورسیکلت ها در بین وسایل نقلیه، متهم شماره یک هستند و شش تا هشت برابر خودروها در آلودگی هوا نقش دارند.

از این رو چند سالی است که مسؤولان و تولیدکنندگان به اجماع رسیده اند که بتدریج موتورسیکلت های دو زمانه را از چرخه تولید خارج کرده و شماره گذاری آن ها را متوقف کنند و در حرکت بعد، برای جایگزینی موتورسیکلت های برقی به جای بنزینی اقدام کنند.

پس از این تصمیم شرکت ژاپنی تراموتور - سازنده خودروهای الکتریکی سازگار با محیط‌ زیست- اعلام آمادگی کرد که با همکاری یک شرکت توزیع کننده ایرانی، محصولات خود را در ایران به فروش خواهد رساند. این توافق میان شرکت تراموتور و یک شرکت ایرانی به مدت پنج سال بسته شده است.

شواهد نشان می دهد موتورسیکلت های برقی از لحاظ قیمت، توان رقابت با قیمت ناچیز موتورسیکلت های بنزینی رنگارنگ چینی که در کشور مونتاژ می شوند را ندارد.

 تعرفه گمرکی موتورسیکلت‌های بنزینی در ایران حدود ۵۹درصد است اما مشوق‌های جدید برای موتورهای برقی، این تعرفه را برای این نوع موتورها به ۴درصد کاهش داده است.

کارشناسان معتقدند که با تولید موتورهای برقی افزون بر کاهش آلودگی هوا، میزان تصادفات نیز کمتر شده و بنزین کمتری به هدر می رود.

 

آلایندگی هر موتورسیکلت بنزینی 6برابر یک خودرو!

در این باره معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفت و گو با "قدس" یكی از عوامل اصلی آلودگی هوا در شهرها را تردد موتورسیكلت‌های بنزینی می داند و می گوید: هر دستگاه موتورسیکلت بنزینی تا 6 برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می کند.

علیرضا صلواتی تأکید می کند: بنا داریم با ایجاد تسهیلاتی مطلوب برای شهروندان و همچنین مشارکت بخش خصوصی موتورسیکلت های برقی را به شهروندان ارایه کنیم.

وی خاطرنشان می کند: بنا داریم محدوده های زیست محیطی برای تردد خودروهای پاک و موتورسیکلت های برقی در نظر بگیریم تا شهروندان برای استفاده از اینگونه وسایل تشویق شوند.

صلواتی با اشاره به اینکه در افق اولیه برنامه قرار است دوهزار دستگاه موتورسیکلت برقی به شهر اصفهان وارد شود، می گوید: مذاکراتی نیز با کارخانجات داخلی تولید موتورسیکلت انجام داده ایم تا این نوع موتورسیکلت ها در داخل کشور و با نرخ پایین تری تولید شود تا همه اقشار جامعه به راحتی بتوانند از آن ها بهره مند شوند.

وی ابراز امیدواری می کند این اقدام ها در کنار گسترش فرهنگ دوچرخه سواری و اتوبوس های یورو4، آرام آرام شهری پاک و شایسته شهروندان اصفهانی و در خور تمدن این شهر ایجاد کند.

 

پلیس اصفهان پیشگام در استفاده از موتورسیکلت های برقی

در این باره فرمانده انتظامی اصفهان در گفت و گو با "قدس" می گوید: جلوگیری از آلودگی هوا، پیشگیری از حداقل 30درصد از مرگ و میرهای تصادفات موتورسواران، كمك به بهداشت روح و روان جامعه و آرامش دادن و جلوگیری از آلودگی صوتی، صرفه جویی در مصرف سوخت و كمك به اقتصاد كشور و كمك به سهل و آسان شدن تردد با موتورسیكلت از جمله مزیت های استفاده از موتورهای برقی است.

سردار عبدالرضا آقاخانی با بیان اینكه هم اكنون براساس آمارهای به دست آمده 56درصد از جرایم شهری به وسیله موتورسیكلت های بنزینی و به اصطلاح موتورهای تیزرو انجام می شود، اظهار می کند: یكی از مزیت های مهم بكارگیری این نوع موتورها پیشگیری از وقوع جرایم به خصوص "سرقت" است.

وی با اعلام اینکه در مرحله نخست این طرح، پلیس راهنمایی و رانندگی شهر اصفهان به 10دستگاه موتور برقی مجهز شد، خاطر نشان می کند: به زودی 10 دستگاه دیگر به این طرح افزوده خواهد شد.

وی با بیان اینکه هنگام اتمام شارژ باتری، این موتورها با استفاده از پدال تبدیل به دوچرخه می‌شوند، می افزاید: از این موتورها در محدوده تاریخی و مرکزی شهر اصفهان همچون چهارباغ اصفهان و اطراف میدان امام که خودرو عبور نمی‌کند، استفاده می‌شود.

فرمانده انتظامی استان اصفهان ابراز امیدواری می کند استفاده از موتورهای برقی در این شهر همگانی شود تا از این طریق استان اصفهان بتواند رتبه اول كشته های موتورسیكلت در كشور را به رتبه اول كاهش فوتی های ناشی از تصادفات موتورسیكلت ها تبدیل كند.

 

اجرای سیاست های تشویقی ضروری است

باید به این موضوع توجه شود که موتورسیکلت های بنزینی 6 برابر خودروهایی با استاندارد یورو2 آلودگی تولید می کنند و در کلانشهری مانند اصفهان که بر اساس آمارهای غیررسمی، حدود 3هزار موتورسیکلت بنزینی در آن تردد می کنند باید برنامه ریزی های جامع تری صورت گیرد تا در آینده امکان تنفس از شهروندان گرفته نشود.

به هر ترتیب، با ورود موتورسیکلت برقی باید سیاست های تشویقی مطلوبی در اختیار خریداران قرار گیرد زیرا موتورسیکلت های بنزینی موجود در کشور آنقدر ارزان هستند که وقتی توسط پلیس توقیف می شوند، برای صاحب آن صرف ندارد که برای ترخیص موتورسیکلت خود پول پرداخت کند، از این رو چنانچه تسهیلات ویژه در اختیار شهروندان قرار نگیرد کمتر کسی حاضر به خریداری موتورسیکلت های برقی خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.