قدس آنلاین/ سرور هادیان : شاید بین همه هنرها هنوزهم بازیگری درتئاتر، سینما و تلویزیون برای بسیاری قابل توجه است و این درحالی است که این سال ها خوشبختانه مشهد توانسته درجایگاه خوبی درهمین راستا قراربگیرد تا جایی که درخشش هنرمندان مان درجشنواره های مختلف خود دلیل این ادعاست ؛اگر چه هنوزتا قله ایده ال فاصله بسیاراست .

مهاجرت هنرمند شهرستانی ، تنها راه موفقیت او نیست

لذا برآ ن شدیم تا سلسله گفت وگوهایی در خصوص این جایگاه ودیدگاه سایرهنرمندان به هنرشهرمان و مشکلات آن داشته باشیم . از این رو با محمود پاک ‌نیت  که متولد ۱۳۳۱ در کازرون است  ، گفت و گویی را در این راستا انجام داده ایم .
محمود پاک ‌نیت که از سال ۴۸ تئاتررا شروع کرد و دربیش از ۵۲ نمایش حضور یافت و در سال ۵۲ به استخدام اداره کل فرهنگ وهنردرآمد و از سال ۶۷ به فعالیت درعرصه سینما و تلویزیون پرداخت و موفق به اخذ درجهٔ یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گردید.. محبوبیت او با مجموعه‌های روزی روزگاری ، پدرسالار و پس از باران ، سریال یوسف  و شهرزاد ادامه یافت. وی همسر مهوش صبرکن (بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون) است.
گفت و گوی با اورا می خوانیم .
*به عنوان یک هنرمن پیشکسوت به اعتقاد شما مشهد در بحث هنرسینما و تئاتردرچه جایگاهی قرار دارد ؟
من شهرستانی هستم وسا لها درشیرازکارتئاترانجام دادم  . به یاد دارم درزمان قبل و بعد ازانقلاب تا سال های 75 تئاترمشهد و شیرازهمیشه جزواولی های جشنواره فجر بود . این اطلاعات قدیم من  است و خوش حالم که گویا در حال حاضرهم این گونه است .
*اگرشرایطی برای کار در مشهد پیش بیاد نظر شما در این خصوص چیست ؟
برای من به هیچ وجه مهم نیست که کاری که  انجام می دهم  حتما درپایتخت باشد یا هرشهردیگری باشد . بارها با شهرهای دیگری مثل شیراز و اصفهان و ...کار کردم و مشهد هم از این قاعده مستثنا نیست . زیرا کیفیت کار مطرح است  . من پس از گذشت سال ها ازکار تئاتر و سینما و تلویزیون ملاک انتخابم برای حضور در یک کاراخلاق افرادی که می خواهم با آن ها کار کنم ، کیفیت کار، متن و نقش مهم است .
* خاطره ای از کار در مشهد دارید ؟
به یاد دارم فیلم (قله دنیا ) کارحمید نژاد حدود 12 روزساعت  4 تا 8 صبح حرم بودیم  و ساعت 4بعد از ظهردوباره به تهران برمی گشتیم .من به همراه 5 نفر دیگراز بچه های این فیلم هرروز برنامه امان این بود .
من نقش رئیس قطاررا داشتم وحس خوب آن روزها و زیارت سر صبح هنوز با من است و اگر به من کاری در مشهد پیشنهاد شود بطور قطع اگر سایر فاکتورهای یک کار خوب را داشته باشد حتما می پذ یرم .
*بسیاری ازجوانان هنرمند شهرستان معتقدند برای موفقیت باید به پایتخت مهاجرت کنند ،نظر شما در این خصوص چیست؟
من معتقدم هرشهری نیاز به هنرمندان خودش را دارد و ماهم سال ها درشهرمان کارکردیم وبعد وارد کار در پایتخت شدیم . کاردرمرکزخبری نیست .زیرا اجراها ی تئاتردر تهران را باید به نسبت 14میلیون جمعیت بسنجم  آن گاه درخواهیم یافت، تهران هم تعداد سالن هایش وهم تماشاگرانش کم است . به هر حال باید مرحله به مرحله وارد شد ابتدا درجشنواره های استانی ، منطقه ای ، بعد در تهران  باید حضور پیدا کرد . در این جشنواره ها کارگردان ها و تهیه کننده های مختلف کار را ارزیابی  می کنند  و از هنرمندان خوب سایر استان ها  دعوت به کار می شود و کم کم هنرمند به مراحل بالاتر راه پیدا کرد .
*ورود شما و حضور جدی تان در پایتخت به چه صورت شکل گرفت ؟
من هم درهمین جشنواره ها دیده شدم .سال ها در شیراز کار تئاتر می کردم و سال 66 بود که  ابتدا در فیلم سینمایی شاخه های بید  و در سال 67 سر سریال روزی روزگاری رفتم  اما  با زهم تا سال 74 در شیراز ، شهر خودم ساکن بودم  و بالاخره به تهران آمدم . به هرحال معتقدم باید یک هنرمند در شهر خودش دیده شود و بدرخشد و بعد به پایتخت مراجعه کند .
* به اعتقاد شما برای موفقیت درحرفه بازیگری ؛ کار به صورت تجربی یا علمی کدام  را برای علاقمندان به این هنر به خصوص در شهرستان ها پیشنهادی دارید ؟
به اعتقاد من اگرهنر به صورت  اکادمیک باشد بهتراست و همچنین در کنارآن   همزمان تجربه هم کسب کنند .
البته من  کارم را تجربی شروع کردم و دوره های مختلفی مانند بازیگری و کارگردانی را نیز گذراندم .  که البته خودش یک نوع دانشگاه بود ان زمان آموزش در شهرستانها   در محضر اساتید بزرگ بود  که به اعتقاد من به مراتب از دانشگاهها سختگیری  بیشتر بود . یک جاهایی  حتی ما از دانشگاهیان بسیار جلوتر بودیم چون مطالعه و کتاب خوانی بخشی از کار ما بود و در کناران روی صحنه رفتن همزمان را هم داشتیم در واقع اموزش علمی و عملی در کنار هم بود . خیلی از دانشجویان همین رشته را سراغ دارم  که تا زمان فارغ التحصیلی هنوز یک بار هم برروی صحنه تئاتر نرفته بودند.یک برگه مدرک ملاک بازیگر بودن نیست . می دانیم در تئاتر هر شب اجرا  یک تجربه است ان و به نوعی می توان ان را  یک نوع دانشگاه عملی، خوبی دانست  که همزمان مطالب تئوری در خصوص فن بیان وبدن ، صدا و طرز حس گیری  را روی صحنه می توان تجربه کرد ..
متاسفانه آموزشگاهها این روزها  90 در صد دلسوزانه برخورد نمی کنند و شاید 10 درصد به آموزش بپردازند و به نوعی مکانی برای کسب درامد شده است . باید کسی که این حرفه را انتخاب می کند خودش فعال باشد.
*سینما و تئاتر مشهد بلافاصله شما را یادآور چه کسانی در این هنر  برای شما ست ؟
تئاتر و سینما ی مشهد برای من یاداور ارجمندها و صابری و دوستان زیاد و موفقی است که  در این حوزه هستند  و نشان از پتانسیل خوب هنری این شهر دارد .
*در حال حاضر مشغول به چه کاری هستیدد ؟
در حال حاضرسریال پریا را در حال پخش از شبکه 3 رادارم و همچنین در یک سریال پلیسی با تهیه کنندگی آقای سعدی مشغول به کار هستم .
* در پایان اگر حرفی باقی ماند، برای مان بفرمایید ؟
توصیه می کنم بچه های علاقمند به هنر بازیگری با تمرین روی صحنه و تحصیلات اکادمیک و حضور در جشنواره ها جایگاه خودشان را پیدا کنند و به هیچ وجه ازابتدا مهاجرت به پایتخت را توصیه نمی کنم . جلسات نقد و بررسی بعد از اجراهای جشنواره اگر درست برگزار شود و دیدن کارهای دیگرشهرهای مختلف در شنواره می تواند امکان خوبی باشد

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.