قدس آنلاین/ سید مهدی موسوی: معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر اینکه رژیم آل‌خلیفه با رفتارهای خشن و ظالمانه خود، نتیجه معکوس می‌گیرد، نسبت به نوع رفتار سیاسی متناقض و منافقانه آمریکا در قضایای بحرین بشدت انتقاد کرد.

هدف آمریکا حذف اسلام از بحرین است

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسن زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با اشاره به اینکه در مقطع کنونی، حکام بحرین در برابر مطالبه قانونی و مشروع مردم این کشور - از جمله سنی و شیعه- به ناحق ایستاده‌اند، می‌گوید: آل‌خلیفه با سلب تابعیت از آیت الله شیخ عیسی قاسم، حرکت نسنجیده و خطرناکی را مرتکب شد که تداوم این وضع می‌تواند بحرین را وارد دوران به مراتب دشوارتری کند.
وی می‌افزاید: آنچه در حال حاضر مردم بحرین بخصوص شیعیان از نظام سیاسی حاکم بر این کشور می‌خواهند، احترام به حقوق شهروندی و تلاش برای برگزاری یک انتخابات مردمی به منظور انتخاب حاکم جدید است، ضمن آنکه حقوق شیعیان از نظر آزادی فعالیت‌های دینی و اعمال شرعی، باید کاملاً محترم شمرده شود.

 سرکوبگری آل‌خلیفه، صدای نهادهای بین‌المللی را هم در آورده است
این صاحب نظر در امور بین‌الملل همچنین بیان می‌دارد: از سویی تلاش رژیم آل‌خلیفه به منظور فشار بیش از پیش به نهادهای مردمی و احزاب سیاسی مخالف بویژه جمعيت الوفاق مصداق بارز زير پا گذاشتن ‏آزادي بيان و نقض حقوق بشر است و به نظر می‌رسد، آش آن قدر شور شده که حتی صدای مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل را نیز در آورده است.
وی می‌گوید: جای بسی تعجب و با این حال تأسف است که حکومت بحرین از عالم بزرگواری همچون شیخ عیسی قاسم سلب تابعیت کرده که شخصیت ایشان مورد قبول همه مردم است و تاکنون نیز با متانت و عقلانیت خود سعی کرده، اوضاع این کشور را به خوبی کنترل و مدیریت کند و مانع از بروز و ظهور حرکت‌های تند و نسنجیده شده که نتیجه اش جلوگیری از خونریزی و کشتار بیشتر است.

 حکام بحرین، قدر متانت و بزرگواری شیخ قاسم را بدانند
وی می‌افزاید: به اذعان همه ناظران بین‌المللی و کارشناسان سیاسی، نوع رفتار و مدیریت ایشان تاکنون بسیار آرام و مطلوب بوده، اما گویا حکومت بحرین، قدر این متانت و بزرگواری را نمی‌داند و به جای مغتنم شمردن این رفتار و منش سیاسی، برعکس روش‌های خشن و ظالمانه‌ای را در پیش گرفته است.
رایزن فرهنگی سابق ایران در مصر همچنین یادآور می‌شود: البته تاریخ نشان داده، هر کجا حاکمیت با مردم رفتار خشن و به دور از منطق و عقلانیت داشته، نتیجه معکوس گرفته، همچنان که در زمان انقلاب نیز شاهد بودیم، به میزانی که رژیم پهلوی بر شدت سرکوب‌ها افزود، تاریخ اضمحلالش جلوتر اُفتاد.

 تداوم سرکوبگری رژیم بحرین به ضررش تمام می‌شود
وی ابراز می‌دارد: از این نظر توصیه و پیشنهاد ما به حاکمان بحرین این است که با مردم سازش کنند و پیشنهادهای مردمی را بپذیرند و اتفاقاً خود نیز در این امر مشارکت کنند، نه اینکه با رفتار خشن و بازداشت نیروها، فعالان سیاسی و فشار بر علما و رهبران نهضت، بخواهند به خیال خود اقتدارشان را نشان دهند و حال آنکه همه می‌دانیم رژیم آل‌خلیفه از این گونه رفتارهای زشت و زننده به جایی نمی‌رسد، بلکه به ضرر حاکمیت خود اقدام می‌کند.
زمانی خاطرنشان می‌کند: از سویی نگاه به نوع رفتارهای سیاسی و برخوردهای سرکوبگرانه نظامی رژیم بحرین نشان می‌دهد، حکام و عمال این دولت، فریب رژیم‌های ارتجاعی جهان عرب و در رأس آن‌ها عربستان سعودی و نیز آمریکا و دیگر کشورهای استکباری را خورده است و به یقین تداوم این گونه رفتارها در نهایت به ضرر خودشان خواهد بود.


 تناقض گویی سردمداران آمریکایی
وی می‌گوید: آمریکا به عنوان سردمدار جبهه استکبار جهانی کار و برنامه اش خدعه و نیرنگ است و این که امام راحل لقب ماندگار شیطان بزرگ را به این کشور نسبت داد، نشان می‌دهد، این حاکمیت سیاسی در دنیا برای رسیدن به اهداف شوم خود به هر نیرنگ و طرح مزورانه‌ای دست می‌زند. معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور ادامه می‌دهد: سران دولت آمریکا از سویی وعده حمایت به دولت‌های طرفدار خود را می‌دهند و از سوی دیگر وقتی که با مخالفت‌های گسترده مردمی روبه رو می‌شوند، طوری رفتار کرده و بیانیه می‌دهند که گویا سرسخت ترین مدافع همین مردم هستند و این رفتار توأم با دروغ و نفاق آمریکا را به طور خاص در قضایای مصر و سقوط حکومت محمد مرسی به روشنی شاهد بودیم. وی می‌گوید: البته مقصود از وعده‌ها به دولت‌های دست نشانده، ایجاد حالت خوش بینی و غرور مفرط در آن‌هاست و حال آنکه آمریکا به سان گرگ درنده و همچون روباه فریبکار است و هیچ گاه نباید به وعده‌ها و قول‌هایش اعتماد کرد.
این کارشناس و صاحب نظر در عرصه بین‌الملل می‌افزاید: به طور خاص در ماجرای بیداری اسلامی در مصر شاهد بودیم که وقتی مرسی به عنوان رئیس جمهور با آرای قاطع مردمی انتخاب شد، آمریکا سریع پیام تبریک فرستاد و قول حمایت از مرسی را داد و به تعبیر خودشان از جریان دموکراسی در مصر حمایت کردند، اما از آن سو نیز به طور آشکار و پنهان از مخالفان مرسی نیز حمایت می‌کرد.


 دروغ و نفاق آشکار آمریکا در حمایت از مرسی
وی اظهار می‌دارد: جالب اینکه همین آمریکایی که می‌گفت، دولت مرسی قانونمند است و بر اساس ساز و کار دموکراتیک بر سر کار آمده و باید از آن حمایت کرد، به محض وقوع کودتا از سوی ارتشیان، نخستین دولتی بود که به ژنرال السیسی تبریک گفت و بار دیگر روحیه و منش دروغ و تناقض گویی خود را به جهانیان نشان داد که همین رویه آمریکا بشدت در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب منفی پیدا کرد، به طوری که اوباما نیز با حرف‌های دوپهلو مجبور به پاسخگویی درباره آن شد.
زمانی همچنین می‌گوید: همین تناقضات را امروز آمریکا در برابر شیعیان بحرین دارد و گرچه به حکام آل‌خلیفه توصیه می‌کند، به حقوق مخالفان احترام بگذارد، اما در واقعیت به حمایت از این رژیم می‌پردازد؛ زیرا هدف اصلی اش، تضعیف و بعد ریشه کنی تشیع در این کشور کوچک حوزه خلیج فارس است.
وی می‌افزاید: حقیقت امر آن است که آمریکایی‌ها و به طور کلی مستکبران عالم، بارها و بارها در طول یکی دو قرن اخیر، قدرت عجیب روحانیت مبارز شیعی را دیده و درک کرده اند و از این رو با طرح‌های پیچیده به دنبال تضعیف این قدرت عظیم در میان توده‌های مردم هستند.

 رسالت مهم رسانه‌های متعهد و بیدار در قبال جنایت‌های آل‌خلیفه
زمانی همچنین با تأکید بر اینکه بی تردید در برهه حساس کنونی رسانه‌های متعهد و مستقل بین‌المللی بویژه رسانه‌های اسلامی و شیعی، وظیفه مهمی در قبال رساندن پیام حق مردم مظلوم بحرین به اقصی نقاط دنیا برعهده دارند، اظهار می‌دارد: از سویی رسانه‌ها باید به تبیین تناقض‌ها و جریان‌های تاریخی بپردازند که همچون ماجرای مصر و مرسی، نشان می‌دهد آمریکایی‌ها چقدر در قول و قرارهای خود اهل دروغ و خدعه و نیرنگ هستند و فقط به فکر تأمین منافع خود و رژیم صهیونیستی در منطقه می‌باشند.
وی گفت: به طور خاص در قبال بحرین، رسانه‌های جمعی متعهد باید با جمع آوری ادله و و نمایش اطلاعات مستند، جنایت‌های آل‌خلیفه را که هم نقض قوانین فقه اسلامی و هم نقض قوانین بین‌المللی به شمار می‌رود، بیان کنند، چه آنکه رفتارهای حاکمیت بحرین با اکثریت مردم خود افزون بر آنکه نقض اصل دموکراسی است، به معنای نادیده گرفتن فطرت و اخلاق انسانی است که نباید از دیدگاه وجدان‌های بیدار بشری دور بماند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.