قدس آنلاين/ بجنورد: استاندار خراسان شمالی گفت: با جذب بودجه دولتی فقط می‌توان وضع موجود را حفظ کرد و دراین میان پیشبرد وضع استان با کمک بخش خصوصی امکان پذیر است.

بزودی مشکلات مرز پرسه سو خراسان شمالی مرتفع می‌شود

محمدرضا صالحی در نشست مشترک با سفیر ایران در ترکمنستان با اشاره به اهمیت بازگشایی مرز پروسه سو، اظهار داشت: اگر این اقدام صورت گیرد، بی شک برای استان بسیار مفید خواهد بود.

وی افزود: خراسان شمالی با وجود ظرفیت و پتانسیل‌های فراوان با حل مشکلات مرز پروسه سو می‌تواند از این ظرفیت‌ها و مزیت‌ها بهترین بهره وری را داشته باشد.

وی با اشاره به صادرات انجام  گرفته دراستان بالاتر از سهمیه اختصاص یافته، خاطرنشان کرد: با این وجود سرانه صادرات در خراسان شمالی از سایر استان‌ها به دلیل شناسایی نشدن فرصت‌ها و نبود زیرساخت‌ها کمتر است.

سفیر ایران در ترکمنستان نیز در این نشست با اشاره به نبود ورودی مناسب بین خراسان شمالی و کشور ترکمنستان، این مرز را حق خراسان شمالی دانست و گفت: باید از این فرصت جهت توسعه روابط و  بازاریابی استفاده کرد.

احمدی تصریح کرد: ترکمنستان تاکنون نسبت به این مسأله حساسیت داشته، ولی باتوجه به تجربه خوب داخل و خارج  هم اکنون این اعتماد جذب شده و مشکلات موجود نیز امیدواریم تا هفته آینده حل شود.

وی یاد آور شد: محصولات سیمان بجنورد در ترکمنستان آوازه خوبی دارد و با وجود دیگر محصولات مناسب از قبیل محصولات کشاورزی در این استان از این مسأله می‌توان به عنوان یکی از نقاط قوت برای توسعه روابط استفاده کرد.

احمدی از گیاهان دارویی استان خراسان شمالی نیز به عنوان دیگر مزیت استان یاد کرد که می‌توان در جهت ایجاد کارخانه‌های داروسازی توسط تجار ترکمنستان بهره برد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی نیز در این نشست به صادرات محصولات این استان به 22 کشور دنیا اشاره کرد و گفت: برخلاف مشکلات بین المللی با اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری و بازاریابی مختلف حتی از کشورهایی نظیر آلمان، ایتالیا و چین سعی شده، ارتباط کاری مناسب با آن‌ها برقرار و بازارهای موجود حفظ شود.

محمد صمدی تصریح کرد: خراسان شمالی در برقراری روابط تجاری با ترکمنستان سابقه بسیار طولانی دارد که برای ما بسیار امیدوار کننده است و در تلاش هستیم با تقویت هیأت‌های داخل و خارج این روابط را بیش از پیش بهبود ببخشیم.

وی وجود مشکلاتی در انتقال پول از ترکمنستان، معوقه‌های تجار و الزام بازگشایی بازارچه مرزی پروسه سو را از جمله مشکلات استان دانست و بر تسریع حل این مشکلات تأکید کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.