معاون بین‌المللی ستاد حقوق بشر گفت خدامحوری یک اصل مهم در اندیشه حقوق بشر اسلامی است.

خدامحوری مهمترین تفاوت حقوق بشر اسلامی و غربی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، کاظم غریب‌آبادی در نخستین نشست تخصصی حقوق بشر اسلامی که در موسسه صیانت از حقوق زنان برگزار شد، عنوان کرد: باید در زمینه حقوق بشر اسلامی نشست های تخصصی گوناگونی برگزار گردد.

معاون بین‌المللی ستاد حقوق بشر در خصوص مبانی فکری حقوق بشر مدرن، اذعان داشت: از بعد نظری مبنای اصلی اعلامیه حقوق بشر غربی  اندیشه و تفکرات توماس هابز، ژان‌ژاک‌روسو و جان‌لاک است.

ایشان در خصوص حقوق بشر اسلامی و تفاوت اصلی با حقوق بشر غربی ،اشاره داشت: اصل مهم خدا محوری ،اساسی ترین تفاوت این دو دیدگاه در بحث حقوق انسان می باشد.در جامعه دینی قانونگذاری و سیاستها متکی بر اصل توحبد می باشد.

غریب‌‌آبادی در خصوص جایگاه حقوق طبیعی در حقوق بشر غربی اذعان داشت: در حقوق بشر اسلامی هر حقی مبتنی بر تکلیف است و هر تکلیفی مبتنی و ملزوم به حقی است البته استثنائاتی نیز در این زمینه وجود دارد.

معاون بین‌المللی ستاد حقوق بشر ادامه داد: هدف از دین هدایت و سعادت انسان و رساندن انسان به کمال الهی است. به همین دلیل خدامحوری یک اصل مهم در اندیشه حقوق بشر اسلامی است و در این اندیشه وابستگی انسان به خداوند مطلق است. از ویژگی‌های دیگر این اندیشه این است که علاوه بر حق حقوق انسان یا حق‌الناس، حق خداوند یا حق‌الله نیز وجود دارد.

غریب‌آبادی در خصوص جایگاه کرامت انسانی به عنوان مبنای حقوق بشر اسلامی، خاطرنشان کرد: دین  اسلام معتقد بر احترام به انسان و توجه به کرامت انسانی است. غربی ها نیز بر این مسئله تاکید دارند. اما نکته اساسی تفاوت جایگاه انسان در دیدگاه اسلام و غرب است.

معاون بین‌المللی ستاد حقوق بشر در خصوص حق حیات در نظام حقوق بشر غربی و اسلامی، عنوان کرد: در غرب حق حیات بر اساس مبانی مادی شکل می گیرد اما در اسلام ابعاد مادی و معنوی در کنار هم قرار دارند و حق سلب حیات در اختیار نظام اسلامی می باشد.

در پایان غریب آبادی افزود: با توجه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص مسأله حقوق بشر، باید به تببین ابعاد حقوق بشر در سطح بین الملل پرداخت.

در ادامه این مراسم، دکتر رضوانی رئیس گروه مطالعات حقوقی سیاسی و بین المللی وزارت خارجه و همچنین دکتر بینا، مشاور ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در خصوص حقوق بشر اسلامی به ایراد سخنرانی  پرداختند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.