قدس آنلاین / رها واعظی: واقعیت مجازی، یک فناوری نوین است و به کاربران، این امکان را می‌دهد، که با یک محیط شبیه‌سازی رایانه‌ ای تعامل داشته باشند.

همکاری اچ پی و اچ تی سی برای توسعه فناوری واقعیت مجازی

از زمان عمومی شدن هدست های واقعیت مجازی و ورود این فناوری به بازارها، شرکت های زیادی برای توسعه و گسترش آن تلاش کرده اند.

این روزها، هدست های واقعیت مجازی، بیش تر برای بازی های رایانه ای و یا ایجاد خانه ها و دفاتر کار هوشمند کاربرد دارند و شرکت های بزرگ فناوری دنیا، برای تولید برنامه هایی که در هدست های واقعیت مجازی به صورت کاربردی قابل استفاده هستند، تلاش زیادی می کنند.

در تازه ترین اتفاقات مرتبط با هدست های واقعیت مجازی، خبر همکاری دو کمپانی بزرگ اچ پی و اچ تی سی برای توسعه بیش تر هدست های VR با استقبال زیاد علاقمندان به این فناوری مواجه شده است.

براساس خبرهای اعلام شده توسط کمپانی اچ پی، این شرکت قصد دارد که رایانه های شخصی خاصی را با طراحی و برند مجزا تولید کند و آن ها را همراه با هدست های واقعیت مجازی اچ تی سی ارائه دهد.

اچ پی این برنامه را با همکاری کمپانی اچ تی سی طرح ریزی کرده است و ظاهراً رایانه ای که اچ پی از تولید آن سخن گفته است، به اندازه کافی برای همراهی در کنار هدست واقعیت مجازی اچ تی سی، قدرتمند خواهد بود.

البته موضوع قیمت در مساله بزرگی است که در این پروژه احتمالی، با انتقاد مواجه شده است، زیرا هدست های واقعیت مجازی مانند Vive و Oculus Rift در کنار یک رایانه شخصی قدرتمند با گرافیک مناسب، بسیار گران خواهد شد. حتی اگر افراد بخواهند با ارتقای قطعات رایانه شخصی فعلی خود از این فناوری استفاده کنند، باز هم برای آن ها گران تمام خواهد شد.

انویدیا وارد میدان می شود!

ظاهرا در این طرح تنها دو کمپانی اچ پی و اچ تی سی همکاری نمی کنند، بلکه کمپانی انویدیا نیز، در به نتیجه رساندن این پروژه نقش مهمی ایفا می کند.

انویدیا اعلام کرده است که با نسل جدید و قوی کارت های گرافیک خود، باعث کاهش هزینه های کاربرانی می شود که دوست دارند از فناوری رایانه های شخصی هماهنگ با هدست های واقعیت مجازی بهره گیرند.

کارت گرافیک جدید و قدرتمند انویدیا، با نام GTX 1060 برای توسعه پروژه های مختلف در توسعه واقعیت مجازی وارد میدان می شود.

این در حالی است که در نسل قبلی کارت گرافیک های انویدیا، برای آنکه بتوانید از هدست های واقعیت مجازی استفاده کنید، مجبور به نصب کارت گرافیک GTX 970 بودید و نسخه قیمت مناسب این نسل از کارت گرافیک ها با نام GTX 960، برای استفاده با هدست های واقعیت مجازی، مناسب نبود.

بنابراین به نظر می رسد که کمپانی اچ پی در ساخت برخی از سیستم های آینده خود، از نسل جدید کارت گرافیک انویدیا استفاده کند. البته کمپانی AMD نیز کارت گرافیک مشابهی با قیمت مناسب، برای استفاده در کنار هدست های واقعیت مجازی تولید کرده است، که Radeon RX 480 نام دارد.

با این وجود، هنوز هم قیمت رایانه های شخصی متناسب با هدست های واقعیت مجازی، گران تمام می شود. اخیرا نیز خبرهایی حاکی از افزایش 10 درصدی قیمت رایانه های شخصی جدید اچ پی در انگلستان منتشر شده است. بنابراین انتظار می رود که قیمت رایانه های تازه ای که کمپانی اچ پی قرار است برای استفاده در کنار هدست واقعیت مجازی اچ تی سی تولید کند، قیمت بالایی داشته باشد.

منبع: دیجی تایمز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.