قدس آنلاین- هنر/ صبا کریمی:امروز سالگرد تولد داریوش ارجمند است؛ بازیگری که شاید مردم بیشتر او را در نقش‌هایی همچون «ناخدا خورشید»، «مالک اشتر» و «حشمت فردوس» به یاد داشته باشند.

مردی که با نقش «مالک اشتر» ماندگار شد

داریوش ارجمند ۵ مرداد سال ۱۳۲۳ در تهران به دنیا آمد. شروع کار هنری وی در سال 1362 با ساخت فیلم «گفت زیر سلطه من آیید» بود که کارگردانی‌ آن را خود بر عهده داشت.. وی علاوه بر بازیگری و کارگردانی در تئاتر مشهد، به ساخت فیلم‌های کوتاه ۸ میلی‌متری هم می‌پرداخت که مهم‌ترین آنها فیلم «هیس» بود. 2 سال بعد در فیلم سینمایی «ناخدا خورشید» به‌ کارگردانی ناصر تقوایی جلوی دوربین رفت و چنان خوش درخشید که توانست برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر شود و تا سال‌ها نیز با نقش ناخدا خورشید شناخته و ماندگار شد.

پس از آن، حضور وی در فیلم‌های سینمایی جدی‌تر شد و با بازی در فیلم‌هایی همچون «کشتی آنجلیکا»، «پاییزان» و «سفر عشق» خود را بیشتر در این عرصه تثبیت کرد.

او در دهه 70 با بازی در فیلم‌های ماندگاری همچون «ناصرالدین‌شاه آکتور سینما»، «آدم برفی»، «اعتراض»، «مسافر ری» و «سگ‌کشی» پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کرد و موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد از جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۷۹ برای فیلم «سگ‌کشی» شد.

دهه مذکور برای داریوش ارجمند دوران طلایی و قابل توجهی محسوب می‌شود. وی با بازی در سریال «امام‌ علی(ع)» به کارگردانی داود میرباقری در نقش «مالک اشتر» مهر تأیید دیگری بر توانایی‌های بی‏نظیر خود در بازیگری زد و با بازی درخشان در این نقش، بار دیگر ماندگار شد.

ارجمند در این سال‌ها به بازیگر توانمندی تبدیل شده بود که حضورش در فیلم‌ها تأثیر بسیاری بر موفقیت آنها داشت. او در فاصله دهه هشتاد تا نود حضور متوسطی در فیلم‌های سینمایی داشت. در این سال‌ها وی بیشتر به سمت تلویزیون گرایش پیدا کرد. ارجمند در سال‌های ابتدایی دهه نود با بازی در سریال «ستایش» که مخاطبان بسیاری هم داشت، توانست روزهای اوج خود را دوباره تکرار کند. او به‌واسطه بازی متفاوت و خوبش در این سریال توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. آنها با اشتیاق این مجموعه را دنبال می‌کردند. فصل دوم سریال نیز ساخته شد و این مجموعه همچنان از آثار پرمخاطب‌تلویزیون محسوب می‏شد که یکی از دلایل موفقیت آن، بازی خوب بازیگرانی همچون داریوش ارجمند بود.

در این سریال داریوش ارجمند نقش پدر خودشیفته و مغروری را بازی کرد. او با توجه به اندام و شیوه بازیگری و حتی بزرگنمایی بیش از حد در بازی‌های کلامی ‌و بدنی،‌ کار متفاوتی را به نمایش گذاشت که در نهایت منجر به انتخابش به عنوان بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم حافظ برای سریال «ستایش ۲» شد.

لازم به یادآوری است که چهاردهمین برنامه «تولد ماه» سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که همزمان با جشن تولد ۷۲ سالگی داریوش ارجمند است، امروز ساعت ۱۸ در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار می‌شود.

 

 


 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.