قدس آنلاین/ محمود مصدق: محمد باقر قالیباف، دیون شهرداری تهران را به نسبت بودجه این کلانشهر کمتر از هشت درصد خواند و گفت: برخی‌ها این شائبه را در جامعه ایجاد می‌کنند که شهرداری با قرض و فروش اموال، پروژه‌های عمرانی خود را انجام می‌دهد که این ظلم مضاعف به این نهاد است.

شهرداری بدهی غیرمنطقی ندارد/ در حق شهرداری ظلم شده است

به گزارش خبرنگار ما، شهردار تهران صبح دیروز با حضور در جلسه علنی شورای شهر که بیشتر به موضوع دیون شهرداری اختصاص داشت با بیان این مطلب گفت: براساس قانون، کلانشهرها مجاز به داشتن 30 درصد دیون هستند. این در حالی است که دیون شهرداری تهران، نسبت به بودجه‌اش کمتر از هشت درصد است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری پایتخت دیون غیرمنطقی ندارد، تصریح کرد: برای اجرای پروژه‌های عمرانی نه تنها اموال شهر را نفروخته‌ایم، بلکه 5/2 درصد به املاک شهر اضافه کرده ایم. قالیباف با تأکید بر اینکه به عنوان شهردار در قبال دیون و بدهی‌های این نهاد، پاسخگوست، افزود: البته باید به یاد داشته باشیم که از مجموع حدود 9 هزار میلیارد وام دریافتی از سوی شهرداری، حدود 3400 میلیارد تومان آن مربوط به دوره قبل بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر وام‌های دریافتی برای توسعه مترو بوده، افزود: هر چند ما به اسم شرکت مترو از بانک‌ها وام گرفته‌ایم، اما براساس قانون، دولت باید 50 درصد به توسعه مترو کمک کند. در واقع بازپرداخت 50 درصد این وام به عهده دولت است که متأسفانه تا کنون به تعهدات قانونی اش عمل نکرده است و شهرداری برای باز کردن ال سی مجبور شده، بخشی از سهم دولت در این بخش را بپردازد.

قالیباف با اشاره به طلب 1600 میلیارد تومانی شهرداری از مردم در بخش اخذ عوارض گفت: علاوه بر این، براساس قانون، دولت برای کمک به حمل و نقل عمومی در کشور باید 2 میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی به شهرداری‌ها بدهد که از این میان سهم شهرداری تهران یک میلیارد و 200 میلیون دلار است، اما هنوز دولت آن را پرداخت نکرده است.

وی همچنین طلب شهرداری از دولت را 14 هزار میلیارد تومان بیان کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود، صندوق ذخیره‌ای برای شهر تهران ایجاد شود تا طلبی که شهرداری از دولت و مردم دارد، در این صندوق نگهداری شود تا در صورت نیاز به سرمایه گذاری جدید، از آن استفاده کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.