رئیس کمیسیون امنیت و اطلاعات پارلمان ترکیه به تشریح جزئیات بیشتری از کودتای نافرجام اخیر و نقش آمریکا در آن پرداخت.

نماینده ترکیه‌ای: جنگنده‌های کودتاچیان از اینجرلیک برخواسته بودند/ چراغ سبز آمریکا عامل برپایی کودتای اخیر بود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان امرالله اشلر، رئیس کمیسیون امنیت و اطلاعات پارلمان ترکیه در گفتگویی  اسرار کودتای اخیر این کشور را تشریح کرد.
وی افزود: پس از شکست کودتای اخیر، فکر نمی‌کنم که تلاشی دیگر (برای برپایی کودتای جدید) در راه باشد. شمار زیادی از کسانی که در این کودتا دخالت داشته‌اند اعم از ژنرال‌ها و قضات بازداشت شده‌اند.
اشلر گفت: من به طور صد در صد نمی‌توانم بگویم که کودتای دیگری در کار نیست؛ اما تا 95 درصد این احتمال را بعید می‌دانم. طرفداران فتح‌الله گولن قبلا در سال 2013 قصد براندازی نظام داشتند.
رئیس کمیسیون امنیت پارلمان ترکیه افزود: قطر ثابت کرد دوست ملت ترکیه است و ما از امیر قطر به سبب موضع تاریخی‌اش قدردانی می‌کنیم.
وی بیان کرد: اگر حمایت بین‌المللی از کودتاچیان نبود آنها جرات دست زدن به این تلاش شکست خورده را نداشتند. کشورهای زیادی در کودتای ترکیه نقش داشته‌اند که نام آنها به زودی اعلام خواهد شد. کودتا تا 95 درصد خنثی شده و فقط اقدامات اندکی باقیمانده است.
اشلر تاکید کرد: همه عاملان کودتا از طرفداران فتح‌الله گولن هستند و دخالت گروه‌های دیگر تاکنون ثابت نشده است. کودتاگران گمان کردند که کودتا موفق می‌شود و در واقع این به مثابه خودکشی بود.
وی در ادامه افزود: بارها با به کارگیری دستگاه امنیتی و قضایی تلاش کودتا انجام گرفته است. ارتش ترکیه ریشه‌دار ، حرفه‌ای و مورد احترام مردم است. حزب عدالت و توسعه حامی همه اقداماتی است که منافع ملت ترکیه و حقوق آن را برآورده کند.
رئیس کمیته امنیت پارلمان ترکیه گفت: پایگاه هوایی اینجرلیک مقر کودتاگران و محل سوخت‌رسانی به هواپیماهای آنها بود. تجربه‌های قبلی با کودتاهای نظامی دخالت آمریکا در همه آنها را ثابت کرده است.
اشلر افزود: ترکیه کشوری بزرگ و محوری مانند مصر است که کودتای اخیر در آن مورد تایید اوباما بود. کودتا در ترکیه بدون حمایت قدرت خارجی ممکن نبود؛ زیرا ما کشور آفریقایی دور افتاده، که در ان گروهی دست به کودتا بزنند، نیستیم؛ بلکه ما کشور بزرگ و محوری هستیم. این کودتا با حمایت و همسویی غرب صورت گرفت. تجارب قبلی کودتاهای نظامی که در ترکیه رخ داد، ثابت کرد که کشورهای خارجی به ویژه آمریکا در همه آنها دخالت داشته است و این سبب می شود که به طور قطع یقین از دخالت آمریکا در این کودتای نافرجام سخن بگوییم و بزرگترین گواه این مدعا نیز حضور رهبر این گروه تروریستی (گولن) در پنسلوانیاست. من به طور مستقیم آمریکا را به دخالت در این کودتا متهم نمی‌کنم؛ اما می‌گویم اگر چراغ سبز نبود این کودتا رخ نمی داد.
این نماینده ترکیه‌ای با اشاره به دخالت برخی کشورهای منطقه در این کودتا تاکید کرد: برخی کشورها که منطقه را به آشوب کشانده و با آینده آن بازی می‌کنند و سیاست‌های آن‌ها برای امنیت و ثبات دیگر کشورها خطرناک است در این کودتا دخالت داشته‌اند.
وی درباره زمان کودتا نیز افزود: شورای نظامی قصد داشت که در چهارم  اوت طی نشستی تعدادی از عوامل را پاکسازی کند که آنها پیش دستی کردند و کودتا کردند. این نخستین اقدام آنها نیست بلکه در جریان تحولات میدان تقسیم و ایجاد آشوب نیز به دنبال براندازی بودند که همه تلاش‌های آنها به شکست انجامید. ما تفاوت این تلاش با موارد قبلی، آماده سازی فوق العاده برای آن بود. این کودتا خونین تر از موارد قبل بود و ساختمان پارلمان و اطلاعات و مرکز پلیس و برخی نهادهای دیگر هدف قرار گرفت. 
اشلر درباره مکان برنامه ریزی کودتا اعلام کرد: تاکنون نمی‌دانیم که این کودتا در کجا طراحی شده است اما هواپیماهایی که به جنگنده‌های اف16 سوخت رسانی کرده اند تا پارلمان و دیگر مراکز دولتی را هدف قرار دهند از  اینجرلیک برخاسته‌اند.
وی اعلام کرد: بیش از 80 درصد از ملت ترکیه خواستار اجرای حکم اعدام علیه طراحان کودتای نافرجام هستند. این موضوع یعنی بازگشت حکم اعدام به اصلاحات قانون اساسی نیاز دارد.
این نماینده ترکیه‌ای در ادامه درباره نقش مصر در این کودتا نیز گفت: همانطور که قبلا گفته‌ام، کشورهای زیادی در این کودتا نقش دارند که هم اکنون نمی‌خواهم نام آنها را فاش کنم و پس از پایان تحقیقات اسامی این کشورها اعلام خواهد شد. شواهدی دال بر دخالت مصر وجود دارد؛ اما در ترکیه از طریق رسانه به این موضوع پرداخته نمی‌شود و در روزهای آینده اوضاع روشن خواهد شد. متاسفانه دشمنی شدیدی از سوی برخی رژیمهای منطقه با ترکیه به ویژه پس از بهار عربی وجود دارد و این به علت موضع ملت ترکیه در حمایت از انقلابهای بهار عربی است. ما مانند کشورهای دیگر میزبان مخالفان ضد رژیم مصر بوده‌ایم؛ اما چرا این همه دشمنی از سوی رژیم مصر علیه ترکیه وجود دارد. اگر دموکراسی واقعی در مصر برقرار شود، مخالفان به فکر ترک کشورشان نمی افتند. ما از مصری‌ها می‌خواهیم در راستای اصلاح رژیم خود حرکت کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.