قدس آنلاین/ هنگامه طاهری: روند نوسازی و بهسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی با در نظر گرفتن تمهیدات خاص شتاب می‌گیرد.

تعیین تکلیف املاک موقوفه در مشهد

 

در یکصد و سی و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر مشهد که روز گذشته برگزار شد، هروی انتظاری درباره آسیب‌های ایجاد شده در گذشته بر بافت اطراف حرم گفت: بهسازی اطراف حرم مطهر در گذشته چنان آسیب‌هایی بر بافت این منطقه ایجاد کرد که به حساسیت مسؤولان در آسیب شناسی نوع بهسازی بافت اطراف حرم مطهر منجر شد.

وی افزود: از این رو مصوب شد هر گونه کسب انتفاع اقتصادی از سوی شهرداری یا مجری طرح یا دستگاه‌های مرتبط منتفی شده و با توجه به تمدید توافقنامه بین شهرداری و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری تا سال هزار و 400 مقرر شد شهرداری طی یک ماه قطاع 3 و 4 را عملیاتی و اجرایی کرده و شیوه‌های تامین مالی اجرای طرح را بر اساس برنامه زمانبندی از شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی اخذ و همراه برنامه خویش در خصوص قطاع 1 و 2 به شورای اسلامی شهر مشهد ارایه کند.

طبق مصوبات شورای شهر، شهرداری مکلف می‌شود مداخلات در بافت پیرامونی را تا حد امکان کاهش دهد، به گونه ای که اجرای طرح شتاب گیرد و همچنین حقوق سرمایه گذاران و مالکان حفظ شود.

علاوه بر این، شهرداری موظف شد برای تسریع در تملک معابر و فضاهای عمومی و خدماتی طرح ،سازوکارهای لازم را برای جایگزین املاک مالکان واقع در کاربری‌های فوق با املاک،اموال و دارایی‌های شهرداری و شرکت عمران و بهسازی شهری ارایه کند.

همچنین مقرر شد، شهرداری گزارشی از اراضی فضاهای خدماتی که شرکت عمران و بهسازی شهری از محل منابع خود تملک کرده و با گزارشی از بازگشایی معابر اصلی و فضاهای خدماتی از شرکت مذکور اخذ کرده و به شورای شهر ارایه دهد.

افزون بر این هنگام مواجهه طرح با کسری اعتبار این اعتبارباید از شرکت مذکور تأمین شده و در خصوص میزان کسری نیز شهرداری باید مقدار آن را طبق طرح مصوب مشخص نماید.

همچنین مصوب شد، اگر شرکت مجری طرح و متولیان قطاع‌ مختلف نسبت به اجرای طرح مصوب و پایبندی به قرارداد تعلل کنند و از ارایه گزارش‌های خواسته شده امتناع نمایند و بر کسب انتفاع اقتصادی خود تأکید نمایند، شهرداری موظف می‌شود مطالبات و حقوقی را که برای اهداف طرح مورد بهره برداری قرار نگرفته دریافت کند.

حاشیه نشینی در زمین‌های وقفی

طرح تعیین تکلیف و سنددار شدن املاک موقوفه با تأکید بر املاک موجود در حاشیه شهر مشهد نیز از موارد دیگری بود که توسط شورای شهر مشهد مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر مشهد هم در این نشست گفت: یکی از معضلات موجود در اطراف شهر مشهد تصرف و ساخت و ساز در زمین‌های وقفی و ایجاد حاشیه نشینی است.

مهدی ذاکرالحسینی افزود: بر این اساس طرحی به منظور حل مشکل املاک موقوفه که متصرفان به صورت بی ضابطه و برخلاف ضابطه و قواعد شهرسازی در آن‌ها ساخت و ساز کرده اند، تهیه و به شورا ارایه گردید.

وی ادامه داد: در طرح جامع جدید مشهد حاشیه شهر وارد محدوده شهر شده است، بنابراین باید املاک موجود در این مناطق تعیین تکلیف شوند تا قابلیت نقل و انتقال را داشته باشند.

رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر مشهد گفت: این طرح به نفع متولیان موقوفات و مدیریت شهری است و به سنددار شدن املاک قولنامه ای و هویت‌دار شدن املاک منجر می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی شهردار مشهد نیز در این نشست گفت: حق اعیان مستأجر در این طرح محفوظ است و فقط زمین سنددار می‌شود.

محمدرضا حسین نژاد افزود: شهرداری قرارداد اجاره دادن ملک به مستاجر یا همان متصرف را تنظیم می‌کند، ولی این اجاره نامه فقط مربوط به زمین است و حق ساختمان بنا شده توسط متصرف یا مستأجر محفوظ می‌باشد.

سکونتگاه‌های غیررسمی یا حاشیه با گستره 13 درصد از کل مساحت مشهد 32 درصد جمعیت این کلانشهر را در خود جای داده اند؛ ضمن اینکه70 درصد املاک حاشیه شهر قولنامه ای و بخش عمده ساخت و ساز در آن‌ها نیز غیرمجاز و بدون رعایت ضوابط  شهرسازی انجام می‌شود.

آسیب‌های بی توجهی به پیوست فرهنگی

معاون فرهنگی- اجتماعی شهرداری مشهد نیز گفت: بی توجهی نسبت به ضرورت پیوست فرهنگی طرح‌ها، آسیب‌های فرهنگی- اجتماعی زیادی در این کلانشهر ایجاد کرده است.

وحید جلیلی با اشاره به بررسی تهیه پیوست فرهنگی طرح‌های مهم شهری و تایید آن در شورای راهبردی پیوست فرهنگی، افزود: برخی فعالیت‌های ضد فرهنگی در مشهد فعال شده اند که چنانچه شورای راهبری پیوست فرهنگی تضعیف شود، شرایط برای جولان این فعالیت‌ها آسان‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: شورای راهبری پیوست فرهنگی طرح‌ها باید فصل الخطاب تهیه پیوست فرهنگی-اجتماعی باشد.

جلیلی گفت: هزینه تهیه پیوست فرهنگی طرح بر عهده صاحب پروژه است، بنابراین گاهی ممکن است اقدام صوری از سوی مالک در تهیه این پیوست انجام شود، اما شورای راهبری باید با نظارت و اختیارات کامل مانع وقوع این موارد شود.

وی افزود: بدون وجود پیوست فرهنگی در اجرای طرح‌ها انتظارات شورای شهر در بحث فرهنگ سازی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مشهد قابل تحقق نیست.

معاون شهردار مشهد همچنین ادامه داد: آنچه موجب شده امروز انتقادها به سوی شهرداری باشد، محصول توجه نکردن به مسایل فرهنگی شهر نسبت به مسایل توسعه ای است.

در پایان نشست اعضای شورای شهر مشهد مقرر شد مالکان طرح‌های بزرگ و مهم شهری نسبت به تهیه پیوست فرهنگی- اجتماعی پروژه اقدام کنند و شورای راهبری پیوست فرهنگی طرح‌ها نیز موظف شد در مدت یک ماه نسبت به پیوست‌های ارایه شده برای پروژه‌ها اظهار نظر و آن‌ها را قبول یا رد کند.

همچنین شهرداری مشهد مجاز شد نسبت به ایجاد ساختار و پست‌های سازمانی متناسب با شرح وظایف دبیرخانه پیوست فرهنگی و اجتماعی اقدام نموده بدین معنا که یک پست ریاست اداره و سه پست کارشناسی در ساختار اجرایی معاونت فرهنگی و اجتماعی اضافه کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.