رئیس دفتر سیاسی حماس در مصاحبه با یک خبرگزاری هندی گفت این گروه تمام فلسطین را سرزمین فلسطینی‌ها می‌داند، اما برای ایجاد یک جبهه متحد فلسطینی، با طرح صلح عربی موافقت کرده است.

مشعل: به خاطر وحدت فلسطینی‌ها، طرح صلح عربی را پذیرفته‌ایم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس می‌گوید این جنبش با هدف ایجاد وحدت بین جناح‌های مختلف فلسطینی، با طرح صلح عربی مشروط بر پذیرش حق بازگشت آوارگان، موافق است.

وی که با خبرگزاری دی‌ان‌ای هند مصاحبه می‌کرد، گفت: «25 سال گذشته به ما نشان داد که انتظار کشیدن برای یافتن راهکار از سوی یک اشغالگر و جامعه بین‌الملل سرابی بیش نیست. مهمترین درسی که گرفتیم این است که تا زمانی که مردم حقشان را در دست خود نگیرند، کسی به آن‌ها گوش نمی‌دهد. هیچ‌کس دیگر حق شما را نمی‌دهد. زمانی که مردم مشتاق به مبارزه برای آزادی و حقشان باشند، حقشان را می‌گیرند. بهترین نمونه برای این مسئله، هند است، آن هم در دوره‌ای که اشغالگران قدرتمندتر بودند.»

مشعل افزود: «در مورد راهکار دو دولتی، باید به شما بگویم که حماس معتقد است که ما بر تمام سرزمین محق هستیم و اشغالگری را به رسمیت نمی‌شناسیم. پدران و پدربزرگ‌های ما آنجا زندگی کرده‌اند. حماس در عین حال بسیار علاقمند به شکل‌گیری یک جبهه واحد فلسطینی است. به همین دلیل هم هست که ما طرح مشترک برنامه عربی و فلسطینی بر اساس مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی و حق بازگشت فلسطینی‌های اخراج‌شده در دوره‌ دولت‌های مختلف اسرائیل را پذیرفته‌ایم.»

وی در ادامه این مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا عدم شناسایی اسرائیل و در عین حال صحبت از مرزهای 1967 با هم تناقض ندارند، گفت: «ما با آپارتاید مواجه هستیم. هیچ‌کس نمی‌تواند ما را وادار کند که با اسرائیل به عنوان یک ملت دولت یا یک مجموعه مشروع رفتار کنیم. در عین حال، اینها به این معنی نیست که ما در موارد خاص یا زمانی مناسب با دشمن مذاکره نخواهیم کرد. با توجه به شرایط سیاسی، ما نسبت به رسیدن به اهداف ملی‌مان از روش‌های سیاسی، رویکرد مثبتی داریم.»

مشعل افزود: «خودداری حماس از به شناسایی اسرائیل، آنطور که گفتید مانع (صلح) نیست. تاریخ چیز دیگری می‌گوید. یاسر عرفات اسرائیل را به رسمیت شناخت و وارد فرآیند صلح شد، اما آیا اسرائیل این اقدام او را پاسخ داد؟ محمود عباس هم اسرائیل را به رسمیت شناخت، اما آیا موفق شد؟ او هیچ چیزی به دست نیاورد. بن‌بست در فرآیند صلح، به خاطر ما نیست. مسئله، به رسمیت شناختن اسرائیل نیست. مشکلات بسیار زیادی وجود دارد. دلیل اصلی هم اشغالگری اسرائیل و خودداری آن از به رسمیت شناختن حقوق مردم است.»

او نهایتا در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است که حماس همزیستی اسرائیل و فلسطین در کنار هم را بپذیرد، گفت: «زمانی که از شر اشغالگری خلاص شدیم، آنوقت در مورد روابطمان با اسرائیل تصمیم می‌گیریم. من تابحال چند بار این وضعیت را با فردی که در بازداشت است، مقایسه کرده‌ام. ما الان چطور می‌توانیم تصمیم بگیریم؟ تنها مردم آزاد و حاکمیت‌های مستقل هستند که می‌توانند در مورد روابطشان با کشوری دیگر تصمیم گرفته و به آن شکل دهند. ما هر توافق صلحی را که به دست آید و روابطمان با اسرائیل را به همه‌پرسی می‌گذاریم. حماس به تصمیم اکثریت احترام خواهد گذاشت. شاید برخی بگویند که ما داریم کار را سخت می‌کنیم. اما افراد دیگری چون یاسر عرفات و محمود عباس بوده‌اند که سهل‌گیری کرده‌اند. بنابراین، مشکل از طرف ما یا فتح یا حتی خالد مشعل نیست. مشکل طرف اسرائیلی است. شاه‌کلید دست اسرائیل است. این آن‌ها هستند که باید حق ما را بپذیرند.»

در پی این مصاحبه، برخی رسانه‌ها نوشته‌اند که مشعل تلویحا اسرائیل را به رسمیت شناخته است. حماس امروز (چهارشنبه) «سخنان ادعایی» برخی رسانه‌ها درباره به رسمیت شناختن اسرائیل از طرف این جنبش را تکذیب کرده و نوشته است: «جنبش حماس سخنان منسوب به رئیس دفتر خود خالد مشعل را چه درباره به رسمیت شناختن اشغالگر، چه سخنان دروغ دیگری که به وی نسبت داده شده و رسانه‌های اسرائیل تحریف آن را آغاز کردند، تکذیب می‌کند.»

حماس افزود: «جنبش تأکید می‌کند که این ادعاهای ساختگی، هدفش مخدوش کردن چهره جنبش و موضع سران آن است. بار دیگر تأکید می‌‌شود که مواضع جنبش روشن و ثابت است.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.