۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 406365

داغ‌ترین روزهای تابستان را در شرایطی پشت‌سر می‌گذاریم که هوای بازار خودرو نسبتا سرد است.

سرنخ افزایش قیمت خودرو در بازار

به گزارش قدس آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد ، با ادامه کاهش عرضه خودرو به بازار و در شرایطی که تقاضا نیز چندان بالا نیست، قیمت برخی خودروهای داخلی کماکان در حال صعود است. از اوایل هفته گذشته بود که با افزایش رسمی قیمت برخی خودروهای داخلی، روند افزایش قیمت در بازار نیز آغاز شد و قیمت‌ها چند صد هزار تومان بالا رفت. این روند طی هفته جاری نیز ادامه پیدا کرده تا بازار خودرو دو هفته گران را به خود ببیند.

آن طور که فعالان بازار می‌گویند، خودروسازان اقدام به کاهش عرضه محصول به بازار کرده‌اند و این موضوع سبب افزایش قیمت شده است. این در شرایطی است که بازار نشانی از رونق سال‌های نه چندان دور خود را ندارد و تقاضا برای خرید خودرو چندان مناسب نیست. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، معمولا در این مقطع از سال باید با افزایش خرید و فروش در بازار خودرو روبه‌رو باشیم، با این حال مشتریان مانند گذشته میلی به خرید ندارند. آنها تاکید می‌کنند که اگرچه تقاضا برای خرید خودرو در مقایسه با ماه رمضان و قبل از آن، افزایش داشته است، با این حال بازار به اصطلاح دلچسب نبوده و رکودی نسبی بر آن حکمرانی می‌کند.

تداوم روند افزایش قیمت خودروهای داخلی

اما به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت‌ها چه افت و خیزی را در این روزهای داغ تابستان تجربه کرده‌اند. بنابر گفته فعالان بازار، هم‌اکنون پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 37 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. این محصول البته طی هفته گذشته حدود 300 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود. از سوی دیگر، همچنین پژو 206 صندوقدار مدل V8 نیز که طی هفته قبلی 200 هزار تومان گران شده بود، این هفته نیز 100 هزار تومان دیگر به قیمت آن اضافه شد تا هم‌اکنون 37 میلیون و 500 هزار تومان در بازار به فروش برسد.

گفته می‌شود ایران خودرو با حذف برخی آپشن‌های پژو 206، عملا قیمت این محصول را بالا برده است، چه آنکه مشتریان مجبورند برای خرید مدل‌های فول‌ این محصول، پول بیشتری بپردازند. اما از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد این محصول با توجه به تغییر قیمتی که داشته، در حال حاضر 30 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این موضوع نشان از افزایش قیمت 300 هزار تومانی خودرو موردنظر طی هفته جاری دارد. پژو 405 البته در هفته قبل نیز افزایش قیمت را تجربه کرده بود. اما دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF7 طی هفته جاری تغییر قیمت خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر 30 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. با این حال، سمند مدل LX که افزایشی 200 هزار تومانی را طی یکی دو هفته اخیر تجربه کرده، هم‌اکنون قیمتی برابر با 30 میلیون تومان دارد.

اما از بازار رانا نیز خبر می‌رسد، این خودرو با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون 33 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رود. با این حساب، رانا جزو خودروهای باثبات بازار طی هفته جاری به‌شمار می‌رود. از رانا که بگذریم، تیبا هم بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر قیمتی معادل 24 میلیون و 250 هزار تومان در بازار دارد. این محصول البته طی هفته گذشته افزایش قیمتی 150 هزار تومانی را تجربه کرد تا پس از مدت‌ها گرانی را در بازار تجربه کرده باشد. فعالان بازار اما در مورد پراید نیز خبر از ثبات می‌دهند. به گفته آنها،پراید در مدل 131 قیمتی برابر با 21 میلیون و 500 هزار تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول طی هفته جاری تثبیت قیمت داشته است. این مدل از پراید البته طی هفته گذشته 400 هزار تومان گران شده بود. از سوی دیگر اما پراید در مدل 111 نیز اگرچه در هفته قبل با افزایش قیمت روبه‌رو شد، با این حال طی هفته جاری تغییری را احساس نکرد تا با همان قیمت 21 میلیون و 500 هزار تومان خود به فروش برسد. پراید همین دو هفته پیش توسط سایپا گران شد و رسما افزایش قیمتی بیش از 500 هزار تومان را تجربه کرد.

از پراید که بگذریم، فعالان بازار در مورد دنا خبر از کاهش قیمت این محصول می‌دهند. به گفته آنها، دنا در حال حاضر 43 میلیون و 400 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع نشان از کاهش قیمت 100 هزار تومانی آن دارد. قیمت دنا توسط شورای رقابت آزاد شده و این محصول دیگر مشمول قیمت‌گذاری دولتی نیست و بنابراین ایران خودرو می‌تواند نسبت به تغییر قیمت آن اقدام کند. نگاهی هم اما به قیمت سراتوهای مونتاژی سایپا بیندازیم، خودروهایی که قیمت‌گذاری شان آزاد است و تغییر خاصی در هفته جاری نکرده‌اند. بر این اساس،سراتوی اتومات هم‌اکنون 91 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن قیمتی برابر با 75 میلیون و 800 هزار تومان دارد.

در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-90‌ها بدون تغییر قیمتی خاص، این هفته را به انتها رساندند. بر این اساس، تندر اتومات که در ایران خودرو به تولید می‌رسد، در حال حاضر قیمتی برابر با 49 میلیون و 900 هزار تومان دارد و تندر پارس خودرو نیز 40 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین پارس تندر نیز در حال حاضر قیمتی برابر با 40 میلیون و 700 هزار تومان دارد که این موضوع نشان از تثبیت قیمت خودرو موردنظر دارد. از سوی دیگر اما ساندرو نیز که به‌نوعی مدل هاچ‌بک تندر-90 به‌شمار می‌رود، در حال حاضر قیمتی برابر با 52 میلیون تومان دارد و این یعنی تغییری در قیمت آن حاصل نشده است. ظاهرا پارس خودرویی‌ها دور جدید ارسال دعوت‌نامه برای ثبت‌نام‌کنندگان ساندرو را آغاز کرده و بر این اساس بخشی دیگر از مشتریان به‌زودی ساندروی خود را تحویل خواهند گرفت.

ثبات در بازار وارداتی‌ها

سری هم اما به بازار خودروهای وارداتی بزنیم، بازاری که آن نیز چندان گرم نبوده و رونقی را به خود نمی‌بیند. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر هیوندای سوناتا با قیمتی معادل 174 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که نشان از ثبات آن دارد. دیگر محصول هیوندایی به نام i30 نیز 82 میلیون تومان قیمت دارد و سانتافه نیز 212 میلیون تومان به فروش می‌رسد. در بین محصولات کیا نیز مدل سراتو در حال حاضر قیمتی برابر با 130 میلیون تومان دارد و اپتیما هم 189 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین از بازار مزدا3 نیز خبر می‌رسد که این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با 114 میلیون تومان دارد. این محصول روزگاری تا 130 میلیون تومان قیمت داشت که بیشتر به‌دلیل کاهش عرضه آن به بازار بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.