۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 407116

بر اساس یافته های یک پژوهش جدید، سیگارهای برقی یا الکترونیکی منتشر کننده مواد شیمیایی زیان آور هستند.

 مضرات سیگارهای الکترونیکی

به گزارش قدس آنلاین؛ روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نوشت پژوهشگران آزمایشگاه ملی لارنس برکلی در کالیفرنیا دریافته اند در اثر تجزیه دو حلال موجود در تقریبا تمام مواد موسوم به مایع الکترونیکی (سوخت اصلی سیگارهای برقی که تبخیر می شود) مواد شیمیایی سمی از جمله اکرولئین (باعث سوزش شدید چشم و دستگاه تنفسی) و فرمالدئید (باعث سرفه، دشواری تنفس و حالت تهوع) می شود.
 
در این پژوهش که نتایج آن در ژورنال "علوم و فناوری محیط زیست" منتشر شده، همچنین تصریح شده است وقتی سیگارهای الکترونیکی در اثر استفاده داغ تر می شوند، مواد شیمیایی سمی بیشتری را هم منتشر می کنند.
 
لارا گاندل، یکی از پژوهشگران آزمایشگاه برکلی و از مولفان این تحقیق می گوید: "با فرض این که 20 پک به یک سیگار الکترونیکی، معادل با مصرف یک سیگار معمولی است، مجموع انتشار اکرولئین از یک سیگار الکترونیکی، حدود 90 تا 100 میکروگرم خواهد بود در حالی که از یک سیگار معمولی 400 تا 650 میکروگرم اکرولئین منتشر می شود."
 
پژوهشگران دریافته اند در اثر استفاده از سیگارهای الکترونیکی، مقادیر قابل توجهی از 31 ماده شیمیایی زیان آور و سمی منتشر می شود.
 
پژوهش های پیش از این نیز انتشار مواد شیمیایی سمی از سیگارهای الکترونیکی را اثبات کرده بودند. در یک پژوهش در سال 2015، نشان داده شد که سیگارهای الکترونیکی انتشار دهنده فرمالدئید هستند؛ یک ماده سرطان زا که در دود سیگارهای معمولی نیز وجود دارد.
 
اما پژوهش جدید نشان می دهد دو ماده شیمیایی دیگر نیز که در یافته های پیشین ثبت نشده بود، در دود سیگارهای الکترونیکی وجود دارد: اکسید پروپیلن و گلیدیسول، دو ماده شیمیایی که سرطان زا هستند.

منبع: ساعت 24

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.