یک عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به خاطر بدعهدی آمریکا در برجام به دیوان لاهه شکایت کند.

  ایران به خاطر بدعهدی آمریکا در برجام به دیوان لاهه شکایت کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا ، جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در مورد برجام، اظهار کرد: زمانی که جمهوری اسلامی ایران وارد مذاکرات برجام شد برخلاف آنچه برخی کارشناسان می‌گویند هیچ جنگی ما را تهدید نمی‌کرد و ما برای دور شدن از خطر جنگ نبود که وارد مذاکره شدیم چرا که آنها در موقعیت حمله به ایران نبودند و امروز هم در این موضع قرار ندارند.

وی رفع تحریم ها را اصلی‌ترین هدف ورود ایران به مذاکرات برجام دانست و گفت: اگر امروز تحریم‌ها برداشته نشده دستگاه دیپلماسی باید از کشورهای طرف مذاکره بخواهد که به تعهداتشان عمل کنند؛ چرا که اگر آنها پایبند به تعهداتشان نباشند دلیلی ندارد که ایران هم خود را پایبند به برجام بداند.

این نماینده ادامه داد: در یک قرارداد هم حق پیش بینی می‌شود و هم تکلیف. ما به تکالیف خود در برجام عمل کردیم و طبیعتا باید حقوق‌مان را نیز مطالبه کنیم؛ البته ما حق غنی سازی را به دست آوردیم اما غربی‌ها بخصوص آمریکا در رفع بحث تحریم ها و بازگرداندن پول‌های بلوکه شده ایران بدعهدی کردند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی کشور باید با پیام، گفت‌وگو، مذاکره و هر ابزار دیگری بدعهدی طرف غربی را در عرصه بین الملل مطرح کند و حتی می‌تواند به دیوان بین المللی لاهه شکایت کند که چرا غرب پایبند به برجام نمانده است.

رحیمی تاثیرگذاری جمهوری اسلامی در افکار عمومی جهان را متاثر از قدرت چانه زنی و فعالیت‌های تبلیغاتی عنوان و خاطرنشان کرد: ما زمانی می‌توانیم در عرصه بین الملل حقانیت خود را ثابت کنیم که در عرصه عمومی حرف خود را بزنیم. دستگاه دیپلماسی ما نیز در جریان مذاکرات و همچنین در افکار عمومی جهان موفق بوده است.

وی در عین حال بر لزوم پیگیری حقوقی پایبندی طرف‌های غربی به برجام تاکید کرد و گفت: ما می‌توانیم در سازمان ملل پیگیری حقوقی انجام دهیم که چرا طرف ما در برجام به تعهدش عمل نکرده است. در حال حاضر غرب بدعهدی و بهانه تراشی می‌کند و به بهانه‌های مختلف حق مسلم ما را در برجام نادیده می گیرد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مواضع مقام معظم رهبری در مورد برجام را پشتوانه مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد و گفت: اگر این مواضع که در آن با شفافیت حقوق مردم مورد اشاره قرار می گیرد وجود نداشت آنچه تاکنون به دست آوردیم هم حاصل نمی‌شد؛ لذا هشدار امروز مقام معظم رهبری در مورد زورگویی غرب باید به عنوان پشتوانه برجام مورد توجه قرار گیرد و دستگاه دیپلماسی قدر آن را بداند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.