ظرف یک ماه اخیر دو تن از مقامات عالی رتبه آمریکایی، سخنانی را مطرح کرده‌اند که از واکاوی و تحلیل آن سخنان چنین استنباط می‌شود که هیئت حاکمه آمریکا بدنبال مذاکره با ایران پیرامون مسائل منطقه‌ای است؛ موضوعی که از آن با عنوان برجام ۲ و ۳ نام برده می‌شود.

 پروژه برجام ۲ خنثی شد/ "سم مهلک" مذاکره منطقه ای با آمریکا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان : بیانات امروز رهبر انقلاب را می‌توان باطل‌السحر تلاش‌های یکی دو ماه اخیر آمریکایی‌ها برای تحمیل مذاکرات منجر به توافق با ایران پیرامون مسائل منطقه‌ای ارزیابی کرد؛ معظم‌له در دیدار امروزشان با هزاران نفر از اقشار مختلف مردم از سراسر کشور، مذاکره با آمریکا در رابطه با مسائل منطقه ای را سم مهلکی دانستند و فرمودند: در هیچ مسئله‌ای نمی‌توان مثل یک طرف مورد اعتماد با آمریکا مذاکره کرد؛ اینکه می‌گوییم با آمریکا نمی‌شود مذاکره کنیم، برای تجربه‌ی برجام است. 
ظرف یک ماه اخیر دو تن از مقامات عالی رتبه آمریکایی، سخنانی را مطرح کرده‌اند که از واکاوی و تحلیل آن سخنان چنین استنباط  می‌شود  که هیئت حاکمه آمریکا بدنبال مذاکره با ایران پیرامون مسائل منطقه‌ای است؛ موردی که از آن با عنوان برجام 2 و 3 نام برده می‌شود.

مغز متفکر آمریکایی: اجازه نمی‌دهیم ایران به اقتصاد جهانی بازگردد

در اواسط ماه ژوئن(خردادماه) "جان زارات" که از او به عنوان مغز متفکر وزارت خزانه‌داری آمریکا نام برده می‌شود، در نشست کمیته بانکداری سنا، طی سخنانی اعلام کرد: "مادامیکه ایران به رفتارهای منطقه‌ای خود ادامه می‌دهد،اجازه نمی‌دهیم که به اقتصاد جهانی بازگردد". از فحوای کلام این مقام مسئول آمریکایی این برداشت به دست می‌آید که ایران برای تصاحب دستاوردهای مادی برجام باید از سیاست‌های منطقه‌ای خود صرفنظر کند؛ سیاست‌هایی که  در تقابل آشکار با سیاست‌های مثلث شرارت سعودی-صهیونیستی-آمریکایی در منطقه است؛ سیاست‌هایی که مبتنی بر قوام بخشی و حمایت از محور مقاومت در سطح منطقه است؛ امری که گویی خار چشم آمریکایی‌ها شده و آن‌ها را در دستیابی به منافع و مطامع شان ناکام گذاشته است. 
"زارات" آزمایش موشک‌های دوربرد، تحرکات قاسم سلیمانی در منطقه از روسیه تا سوریه و یمن، حمایت از حزب‌الله و شبه نظامیان شیعی در عراق و یمن، حضور مستشاری در عراق و سوریه، نقض حقوق بشر، بازداشت برخی اتباع آمریکایی و تقویت مستمر توان سایبری را از جمله رفتارهای خطرناک ایران توصیف کرد و گفت: همانند گذشته، وزارت خزانه‌داری در مذاکره و تماس مستقیم با بانکهای خارجی به آن‌ها هشدار داد که از آنجا که پشت صحنه و ذینفع در تراکنش‌های بانکی و تعاملات اقتصادی در تهران معلوم نیست، احتمال دارد منافع به سپاه برسد و لذا باید از ارتباط با ایران پرهیز شود.
برخی تحلیلگران در داخل، این اظهارات "جان زارات" را که سمت قائم مقامی مشاور امنیت ملی آمریکا را هم برعهده دارد، چیدن مسیری پلکانی برای گرفتن امتیازات پشت سرهم از ایران دانستند و اعلام کردند آمریکایی‌ها قصد دارند مدل برجام در قضیه هسته ای را در موضوعات منطقه ای نیز پیاده کنند.

هدف آمریکا از گرو نگه‌داشتن تعهدات برجامی‌اش چیست؟

در واقع آمریکایی‌ها قصد دارند با حرکت در مسیر خلاف تعهدات برجامی‌شان(با وجود آنکه ایران به تمام تعهدات خود در توقف برنامه هسته‌ای  مطابق برجام جامه عمل پوشانده) از جمله سنگ اندازی و کارشکنی در فرآیند تسهیل و تسریع ارتباط مالی و تجاری ایران با جهان خارج، تهران را به پای میز مذاکره پیرامون مسائل منطقه‌ای بکشانند و با وعده های مالی گرومانده در قضیه توافق هسته‌ای، اغراض و اهداف منطقه‌ای خود را به ایران تحمیل کنند.

FATF و استانداردهای شائبه برانگیز 

 ماه گذشته خبر انعقاد قرارداد میان بانک مرکزی ایران و کارگروه اقدام مالی اتحادیه بین‌المللی مبارزه با پولشویی موسوم به  FATF  حاشیه ساز شد و برخی تحلیلگران داخلی این قرارداد را در راستای اعمال محدودیت بر سر راه سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی و حمایت از محور مقاومت ارزیابی کردند.
یکی از مواردیکه باعث می‌شود قرارداد بانک مرکزی ایران با اتحادیه بین‌المللی مبارزه با پولشویی شائبه برانگیز باشد، معیارهای این اتحادیه برای معرفی و شناساندن گروه‌های ترورریستی است؛ اتحادیه مزبور مطابق با استانداردهای نظام‌های سلطه‌گر، گروه های محور مقاومت که مورد حمایت ایران هستند را همردیف گروه‌هایی چون داعش و القاعده، تروریستی خطاب می‌کند، حال آنکه از منظر جمهوری اسلامی این گروه‌ها بر اساس اصل استقلال ملی کشورهایشان برای حفظ تمامیت ارضی و امنیت ملی خود در حال مجاهده با تروریست‌هایی هستند که دست ساخته مستکبرین بودن آن‌ها برای همگان عیان شده است.   

در پس اظهارات جان برنان چه نکته‌ای نهفته است؟

اما جمعه شب یکی دیگر از مقامات عالی رتبه آمریکا به نام "جان برنان" که ریاست سازمان سیا را برعهده دارد، طی سخنانی در یک اجلاس امنیتی، از بخش دیگری از پازل مدنظر آمریکا برای تحت فشار قرار دادن و باج‌گیری از ایران پرده برداری کرد و ضمن به راه انداختن یک بازی رسانه‌ای مبنی بر اینکه میان ایران و آمریکا پیرامون مسائل حل نشده، مذاکره در جریان است، اعلام کرد که "مشخص شدن آثار گسترده‌تر برجام بر زندگی مردم ایران، کمی زمان می‌برد".
در واقع رئیس سازمان جاسوسی آمریکا تلویحا به این نکته اشاره کرد که اگر ایران قصد دارد از مزایای مادی برجام بهره‌گیری کند باید فراتر از تعهدات هسته‌ای، در زمینه‌های دیگر از جمله مباحث منطقه ای با آمریکا مذاکره کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.