قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: شواهد نشان می‌دهد بخش مهمی از کارخانجات چناران به دلایل مختلف از جمله نبود نقدینگی، سرمایه در گردش و عدم امکان فروش محصولات یا با ظرفیت پایین و ناقص فعالند یا متوقف و تعطیل شده اند.

مسئولان شرکت آب منطقه ای ۳۰ سال گذشته خواب بوده اند

نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس در گفت وگو با خبرنگار ما در این خصوص می‌گوید: بنگاه‌های تولیدی با مشکلات خاصی مواجهند و دولت نیز ظرف سه سال اخیر به دلایل گوناگون نتوانسته این مسایل را حل کند.

محمد دهقان با تأکید بر اینکه این مشکل فقط خاص چناران نیست، می‌افزاید: اگر بنگاه اقتصادی در یک شهرستان راه اندازی شود، کمک به کل اقتصاد کشور است و تنها یک شهر از آن بهره‌مند نیست، بنابراین حل این چالش‌ها نیازمند مدیریت و وقت گذاشتن مدیران استانی و کشوری و ارتباط با تک تک کارخانجات و بررسی مشکلات آنان و ارایه راهکار است.

وی تصریح می‌کند: در چناران حل مسایل یاد شده نیازمند مدیران شایسته‌ای است که بتوانند در شهرستان محوریت رفع مشکلات اقتصادی را به دست گیرند.

*رفع مشکلات صنعتی اولویت دهم!

وی می‌گوید: به نظر می‌رسد مسؤولان شهرستان نتوانستند بخوبی از ظرفیت صنعتی، بانک‌ها و مدیران استان برای حل مشکلات واحدهای تولیدی چناران استفاده کنند.

وی می‌افزاید: بنابراین می‌توان ادعا کرد وظیفه خطیری که در قبال بنگاه‌های صنعتی باید انجام می‌شد صورت نگرفته و نتیجه اینکه کارخانجات با مشکل مواجه شدند و کسی به فریاد آن‌ها نمی‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که وظیفه دولت در شرایط کنونی رفع مشکلات واحدهای تولیدی و مقابله با بیکاری، رفع رکود و همچنین عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی است، اما به نظر می‌رسد برخی مسؤولان متوجه این موضوع نیستند، به طوری که شاید اولویت دهم آنان هم مسأله صنعت نباشد.

این نماینده مجلس خاطرنشان می‌کند: فرماندار و دیگر مدیران دولتی نماینده آبادانی، عمران، برقراری امنیت، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری و حل مشکلات جوانان در شهرستان‌ها هستند، بنابراین نباید تصور این باشد که فرماندار تنها نماینده سیاسی دولت و کارش عزل و نصب و گزینش و جایگزینی افراد است.

وی اذعان می‌دارد: این یک واقعیت است، بعضاً چنین دیدگاهی وجود دارد و تولیدکنندگان به امان خدا رها شده و کسی به حرف آنان گوش نمی‌دهد.

*آبادانی، مهم ترین درخواست مردم

وی در بخش دیگر با بیان اینکه مهم ترین انتظار مردم آبادانی و توسعه منطقه است، می‌گوید: با این حال متأسفانه در چند سال اخیر دولت نتوانسته اعتبارات لازم را برای عمران و آبادانی اختصاص دهد، بنابراین در عرصه عمرانی پیشرفتی نداشتیم.

وی می‌افزاید: البته فقط موضوع کنار گذر چناران با پیگیری نماینده چناران در مجلس دارای اعتبار شد، در حالی که برخی مسؤولان به خاطر انگیزه سیاسی حاضر به اتمام این طرح نبودند، در حالی که در سال گذشته آماده افتتاح بود.

* اعتبارات اختصاص یافته کافی نیست

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی با اشاره به اینکه حوزه انتخابیه چناران در بخش راه‌ها با مشکل روبه روست، تصریح می‌کند: اعتبارات کمی در حوزه راه‌ها اختصاص یافته است، ضمن اینکه در بخش راه‌های روستایی نیز پیشرفتی نداشته‌ایم و اعتباری اختصاص نیافته است. سال گذشته نزدیک به 2 میلیارد تومان برای سیل به این شهرستان ابلاغ شد، اما در عمل هیچ پولی تخصیص نیافت.

وی در بخش دیگر به جمعیت قابل توجه ساکن در گلبهار و مشکلات این شهر جدید اشاره می‌کند و می‌گوید: بارها در خصوص مشکلات این بخش از چناران و لزوم رفع آن با مسؤولان خراسان رضوی و حتی استاندار مکاتبه شده، اما متأسفانه مشکلات همچنان باقی است. از سوی دیگر نوعی واگرایی در خصوص حل مشکلات گلبهار از سوی مسؤولان چناران دیده می‌شود که سبب شده مسایل این شهر پیچیده تر شود، در حالی که همگرایی لازم است.

*وجود انبوه مشکلات در گلبهار

نماینده مردم چناران و طرقبه شاندیز در مجلس خاطرنشان می‌کند: انبوهی از مشکلات در گلبهاراز جمله در بخش حمل و نقل درون و برون شهری وجود دارد.

وی می‌گوید: این مسأله در تاریخ انقلاب بی سابقه است که وزارت کشور در دولت یازدهم تاکنون حتی یک دستگاه اتوبوس به شهرداری‌ها تحویل نداده و سهمیه ای نیز در این خصوص به گلبهار تعلق نگرفته است.

وی می‌افزاید: در این شهر از اتوبوس‌های فرسوده مشهد برای حمل و نقل درون و بین شهری استفاده می‌شود و این درحالی است که حداقل 30 دستگاه اتوبوس نو مورد نیاز است.

*تعطیل و نیمه فعال بودن 50 درصد صنایع چناران

وی در بخش دیگر درخصوص آمار واحدهای مشکل دار چناران یادآور می‌شود: از بیش از 200واحد صنعتی شهرستان چناران حدود 50 درصد یا تعطیل یا نیمه فعال هستند.

وی با بیان اینکه منطقه چناران نیازمند سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است، می‌گوید: مسؤولان شهرستان و استان باید در خصوص جذب سرمایه گذار تلاش کنند، زیرا بخشی از نقدینگی کشور سرگردان است، بنابراین باید با هنر خود از این فرصت برای تولید استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر در حوزه صنعت و در بخش گردشگری چناران و طرقبه و شاندیز سرمایه گذاری نشده است، می‌افزاید: این در حالی است که ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری در این مناطق وجود دارد.

*نارضایتی از شرکت گاز

این نماینده مجلس با انتقاد از عملکرد شرکت گاز خراسان رضوی اظهار می‌دارد: مسؤولان این شرکت به صورت کتبی اعلام کردند گازرسانی به مناطقی مانند مایان و بلوک اردمه مشروط به مجوز راه و شهرسازی است، در حالی که راه و شهرسازی نیز معتقد است مجوز لازم در سال 94 صادر شده، با این حال هنوز عملیات گاز رسانی شروع نشده است.

وی با بیان اینکه در چناران شمار زیادی روستا در مجاورت خط لوله گاز، متقاضی برخورداری از این نعمت خدادادی هستند، می‌گوید: تاکنون به این درخواست پاسخی داده نشده است، بنابراین مردم روستاهای یاد شده ازعملکرد شرکت گازناراضی هستند و گویا مسؤولان شهرستان نیز تعامل کافی با این شرکت ندارند.

وی با بیان اینکه نقاط مثبت زیادی در خصوص مدیریت چناران برای حل مشکلات دیده نمی‌شود، می‌افزاید: فردی که در رأس یک شهرستان به عنوان فرماندار قرار دارد، باید توان مدیریتی برای حل مشکلات را داشته باشد.

* مسدود کردن چاه‌ها کار  بیهوده‌ای است

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از آب به عنوان یکی از مسایل حاد شهرستان یاد می‌کند و می‌گوید: متأسفانه مسؤولان آب منطقه ای سه دهه است به وظیفه خود در خصوص چاه‌های کشاورزی و بستر رودخانه‌ها عمل نکرده‌اند و اکنون می‌خواهند همه این کم کاری‌ها را از طریق مسدود کردن چاه‌های سطحی کشاورزی یکباره جبران کنند.

وی تصریح می‌کند: معتقدم این کار عبث و بیهوده است، زیرا بستن چاه‌های سطحی کشاورزی، خشک شدن درختان باغات این مناطق را در پی دارد و کار غلطی است.

وی می‌گوید: چاه‌های سطحی کشاورزی در واقع گودال‌هایی است که جایگزین قنات‌هایی است که مردم در طول سالیان متمادی از آن استفاده می‌کردند و عمق آن به اندازه همان قنات‌های گذشته است و آب زیادی ندارد.

*خواب 30 ساله شرکت آب

وی با بیان اینکه شرکت آب در این 30 سال هرگز نسبت به لزوم مسدود شدن چاه‌های سطحی کشاورزی به روستاییان و باغداران تذکر نداده است، می‌افزاید: اما اکنون یادش آمده است که باید این چاه‌ها مسدود و پلمب شود.

وی یادآور می‌شود: این مسأله انبوهی از نارضایتی را در این منطقه ایجاد کرده و متأسفانه پیگیری‌ها نیز حاصلی نداشته و کسی پاسخگو نیست، در حالی که باید پرسید چرا 30 سال خواب بودید؟

وی با اشاره به اینکه شرکت آب، چاه‌های با عمق 100 متری را رها و به بستن چاه‌های چند متری متوسل شده است، اظهار می‌دارد: از سوی دیگر تصمیمات شرکت آب سبب ناهنجاری در بستر رودخانه شده و اکنون می‌خواهند از طریق رفتارهای خشن آن را حل کنند.

وی با اشاره به هزینه کرد صدها میلیارد تومانی برای احداث سد دوستی اظهار می‌دارد: وضعیت این سد به سمت بی خاصیت شدن می‌رود.

وی می‌افزاید: از سوی دیگر این شرکت در حوزه حقابه سد ارداک با مردم درگیر است، به طوری که پس از 40 سال که باغدار در بستر رودخانه دیوار زده و باغات نسل‌ها دست به دست شده‌اند، اکنون شرکت آب می‌گوید باید این دیوارها جمع شود.

وی می‌افزاید: مردم گلایه‌مندند چرا طی این 40 سال تذکر ندادند و اکنون که این باغ‌ها به ارث رسیده و کلی هزینه برای آن صرف شده می‌گویند جمع کنید.

دهقان با تأکید بر اینکه به شخصه با تصرف بستر رودخانه و حفر چاه‌های غیر مجاز مخالفم، تصریح می‌کند: اما صحبت بر سر این است که چرا شرکت آب وظیفه خود را در این حوزه در این 40 سال انجام نداده و حالا به فکر مدیریت افتاده است.

*اختصاص 9 درصدی اعتبارات آب طرقبه و شاندیز

وی در بخش دیگر یادآور می‌شود: شهرستان طرقبه شاندیز در بحث آب شرب با بحران روبه روست، سال گذشته تنها 9 درصد اعتبارات آب شرب این شهرستان اختصاص یافت و پیگیری‌های ما از طریق مسؤولان کشوری و استانی به نتیجه مطلوب نرسید، بنابراین اکنون در برخی مناطق با چالش مواجهیم و با زحمت مدیران، کار پیش می‌رود تا بتوانند نیازهای مردم را تامین و دچار قطعی آب نشوند.

دهقان با بیان اینکه پروژه فاضلاب طرقبه نیز به دلیل نداشتن اعتبار با کندی روبه روست، خاطر نشان می‌کند: برابر دستورالعمل‌ها درآمد هر شهر باید در همان شهر هزینه شود، با این حال مسؤولان استانی درآمد طرقبه را در جاهای دیگری صرف می‌کنند که این از اقدامات خلاف شرکت آب است.

*وعده محقق نشده رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

وی با اشاره به وعده 6 میلیارد تومانی سال گذشته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای آب شرب گلبهار می‌گوید: این رقم با وجود پیگیری‌ها اختصاص نیافت.

وی کمبود مدرسه در گلبهار را یادآور می‌شود و تصریح می‌کند: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در رسانه ملی قول داد 7 میلیارد تومان برای ساخت مدرسه در گلبهار کمک کند، اما تاکنون این وعده عملی نشده است!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.