حجت‌الاسلام احمد مازنی

نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در بسیج عمومی مردم

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که 12 مرداد سال 59 با موافقت و رأی امام خمینی(ره) شکل گرفت، طی سال‌های پس انقلاب اسلامی با برگزاری مراسم، مناسبت‌ها و آیین‌های مختلف مذهبی و انقلابی به وظایف خطیر و سنگین خود عمل کرده است.

این نهاد یکی از شوراهای معتبر در تاریخ انقلاب اسلامی به شمار می‌رود که منشأ آن هم به هماهنگی‌های قبل از انقلاب باز می‌گردد؛ زمانی که علمای انقلابی و دانشگاهیان به ضرورت تبلیغات و هماهنگی آحاد مردم برای مبارزه با رژیم طاغوت و بازنشر افکار و اندیشه‌های متعالی امام خمینی(ره) پی بردند و با انتشار اعلامیه‌ها و پخش سخنرانی‌های ایشان و رساندن آن به آحاد جامعه و بسیج میلیونی امت اسلامی برای  برگزاری راهپیمایی‌های میلیونی در راستای مبارزه و سرنگونی با استبداد خارجی و استیلای خارجی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، عملاً و علناً اقدام به تأسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی  کردند.

با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت جمهوری اسلامی، این شورا با انسجام بیشتری که برگرفته از خواست مردم بود و مردمی‌بودن، انقلابی‌بودن و استکبارستیزی 3 مؤلفه و شاخصه اصلی آن را تشکیل می‎داد، آغاز به کار کرد تا در مسیر پیش روی خود اهداف انقلاب را محقق سازد. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خنثی‌کردن توطئه‌ها و دسیسه‌هایی است که آرمان‌های ناب انقلاب اسلامی را تهدید کرده و می‌کند. از این رو، اصلی‌ترین شاخص مورد توجه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، اهتمام به عملیاتی‌کردن منویات رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و اینک، دیدگاه‌ها و منویات مقام معظم رهبری به عنوان سکاندار انقلاب اسلامی و رهبر مسلمانان جهان است.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با رویکردی انقلابی و استکبار‌ستیزی بعد از انقلاب اسلامی نقش مؤثری در برگزاری منسجم، هماهنگ و فراگیر آیین‌های تاریخی انقلاب اسلامی و ایجاد بستر مناسب برای انجام شعایر انقلابی همانند راهپیمایی 22 بهمن، روز قدس و سایر ایام‌الله داشته است. نقش بی‌بدیل و تاریخی و اثرگذار این شورا که منجر به حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی شده است، بر کسی پوشیده نیست. مسلماً این نهاد با عملکرد مطلوب خود تأثیر قابل قبولی در تعمیق باورها و ترویج فرهنگ و آموزه‌های اسلامی داشته است. حضور میلیونی مردم در یوم‌الله‌های مختلفی که نماد ظلم‌ستیزی و استکبار‌ستیزی است، نشان می‌دهد که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در بسیج عمومی مردم نقش قابل قبولی ایفا کرده است.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همواره به عنوان نهادی که در صیانت از ارزش‌های نظام اسلامی نقش مثبتی ایفا کرده، بسیار مورد توجه دلسوزان نظام قرار دارد. لازم به ذکر است که در پاره‌ای از موارد شاید این شورا قادر به تحقق  برخی از توقعات و انتظارات جریان‌های درون نظام نبوده، اما برگزاری همایش‌ها و سمینارهایی گسترده و فراگیر که با آرامش و امنیت برگزار می‌شود، مسأله‌ای است که مورد توجه همگان قرار دارد و کسی نمی‌تواند منکر عزم راسخ این شورا در هماهنگی و افزایش وحدت ملی در دهه‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شود.

امروزه دشمن بیش از پیش و با توسل به ابزارهای مختلف، به‌روز، کارآمد و تأثیرگذار یک جنگ نرم علیه انقلاب اسلامی در همه حوزه‌ها به راه انداخته است. با توجه به  اینکه این شورا وابسته به یک نهاد خاص نیست و همه اجزای نظام در آن حضور دارند، کارکرد مسؤولینی که در حوزه‌های اجرایی، فرهنگی، امنیتی و اجتماعی نقش قابل توجهی دارند، بسیار حایز اهمیت است. لذا یکی از راهکارهای موفقیتِ بیش از پیش این شورا توجه به صدور بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌های به‌هنگام در جریان توطئه و دسیسه‌های دشمن است تا آگاهی‌بخشی و بصیرت‌افزایی عمومی در زمان مناسب و بدون اتلاف وقت انجام شود تا ملت آگاه، فهیم، بابصیرت و انقلابی ایران اسلامی در تمامی صحنه‌ها با شور و شعور انقلابی برای حفظ و پاسداشت ارزش‌های انقلاب اسلامی حضور مؤثری در صحنه داشته باشند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.