قدس آنلاین: هرگاه صوت تلاوت «عبد‌الباسط محمد عبد‌الصمد»، قاری سرشناس مصری در مساجد شهر طنین‌انداز می‌شد، من بدون این که به چیز دیگری فکر کنم؛ در آرامش کامل به صوت او گوش می‌دادم. استاد عبدالباسط قرآن را چنان زیبا قرائت می‌کرد که همه را در حیرت فرو می‌برد.

ماجرای الهام قاری ترکیه ای از عبدالباسط
به گزارش قدس آنلاین، «محمد تایفور سونمز»، در سال ۱۹۸۶ میلادی در استان «ختای» ترکیه به دنیا آمده‌‌ است.وی تاکنون فعالیت‌های قرآنی تحسین برانگیزی را از خود به جای گذاشته و هم‌اکنون نیز در این حوزه ایفای نقش دارد.

این قاری قرآن ترکیه‌ای ضمن تشریح چگونگی آشنایی و علاقه خود به قرائت قرآن کریم، گفت: هرگاه صوت تلاوت «عبد‌الباسط محمد عبد‌الصمد»، قاری سرشناس مصری در مساجد شهر طنین‌انداز می‌شد، من بدون این که به چیز دیگری فکر کنم؛ در آرامش کامل به صوت او گوش می‌دادم. استاد عبدالباسط قرآن را چنان زیبا قرائت می‌کرد که همه را در حیرت فرو می‌برد.
وی افزود: در واقع صوت ملکوتی این قاری سرشناس مصری مسیر زندگی مرا به سمت انس با قرآن کریم سوق داد و این بود که تصمیم گرفتم من هم یک قاری قرآن شوم.
سونمز، در خصوص فعالیت‌های دینی و قرآنی خود، اظهار کرد: من تا کنون در مسابقات قرآنی مختلفی در سطح ترکیه و خارج از آن شرکت داشته‌ام، اما مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی که در سال ۲۰۱۱ میلادی برگزار شد، خاطره ‌انگیز‌ترین تجربه قرآنی من محسوب می‌شود.در این مسابقات علی‌رغم رقابت سنگینی که بین متسابقین حاکم بود، موفق به کسب رتبه نخست در رشته قرائت به نمایندگی از کشور ترکیه شدم.
این قاری قرآن با تبیین میزان توجه به حوزه‌ قرآن در کشورش گفت: به نظر من فعالیت‌های قرآنی در ترکیه باید در سطح مطلوب‌تری قرار گیرد. به عبارتی بهتر، باید به ایجاد انگیزه و اشتیاق در میان مردم نسبت به قرآن کریم بیشتر توجه شود. در کشورهای مختلف اسلامی همچون ایران، فعالیت‌ها و مسابقات قرآنی در سطح کشور اهمیت ویژه‌ای دارد. می‌توان گفت، جمهوری اسلامی ایران در این زمینه موفق‌تر از ترکیه ظاهر شده است.
محمد تایفور سونمز با اشاره به اهمیت برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، تاکید کرد: حضور مسلمانانی از اقصی نقاط جهان در مسابقات قرآنی آرامش خاصی را در سایه معنوی قرآن کریم به ارمغان می‌آورد. زیرا مسلمانان صرف نظر از نژاد و مذهب، کتاب و قبله‌ای واحد دارند. در واقع قرآن بهترین نعمت برای ارتباط و همبستگی میان مسلمانان است؛ به راستی که برای رهایی از پلیدی‌ها باید به قرآن کریم توسل جست، زیرا که قرآن کتابی جهان‌شمول و راهنمایی ابدی است.
 

تروریست‌های داعش؛ یزیدیان زمان
وی در خصوص سوء استفاده گروه‌های تکفیری از نام اسلام و قرآن کریم، اذعان داشت: گروه‌های تکفیری و تروریستی جنایات خود را به اسلام و قرآن نسبت می‌دهند، حال این که آنان هیچ درک صحیحی از دین اسلام ندارند. این ذهنیت را همان کسانی نیز داشتند که قرن‌ها پیش سر مبارک امام حسین(ع) را از پیکر ایشان جدا کرده و پس از آن سربازان را به شتاب در اقامه نماز فراخواندند. در واقع گروه‌های تکفیری و تروریستی که امروزه منطقه را به خاک و خون کشیده‌اند، دنباله‌ روی همان شمر و یزیدیانی هستند که با امام حسین(ع) و ارزش‌های اصیل اسلامی جنگیده و خود را مسلمان نامیدند.
این قاری قرآن ترکیه در پایان گفت‌و‌گوی خود با ایکنا نیز با اشاره به جایگاه علم در دین اسلام، گفت: برخی سعی دارند که اسلام را دینی ارتجاعی نشان دهند. حال این‌که دین اسلام و به‌ویژه قرآن کریم بارها بر کسب علم و دانش تأکید کرده است. تاکنون دانشمندان بزرگی در جهان اسلام درخشیده‌اند که پایه‌های فکری و علمی برخی از علوم اساسی را بنیان‌ نهاده‌اند. روزگارانی که غرب در بن‌بست‌های ارتجاع گرفتار شده بود، اسلام، دین آزادی و پیشرفت نام داشت؛ مشکل اساسی این است که مسلمانان قرآن کریم را به طور شایسته در محوریت زندگی خود قرار نداده‌اند.

ایکنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.