کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه قرار بود پس از برجام تحریم‌ها دست کم در حوزه هسته‌ای لغو شود گفت: ما در صحبت‌های دیشب آقای روحانی نیز شاهد بودیم که ایشان دیگر وعده های قبلی خود را مبنی بر لغو تحریم‌ها مطرح نکرد.

نگاه دولت به برجام انتخاباتی است / عقب‌نشینی روحانی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به بیانات رهبر انقلاب مبنی براینکه نتیجه برجام نشان داد که طرف آمریکایی به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست، اظهار داشت: در صحبت‌های رهبر انقلاب چند نکته باید برجسته شود؛ نکته اول این است که رهبری درباره بی‌اعتمادی به آمریکا گفتند که هدف مذاکرات لغو تحریم‌ها بود که این اتفاق نیفتاد و از سوی دیگر ما در صحبت‌های شب گذشته آقای روحانی نیز شاهد بودیم که ایشان دیگر صحبت‌های قبلی خود را مبنی بر لغو همه تحریم‌ها مطرح نکرد.

ایزدی با بیان اینکه قرار بود پس از برجام تحریم‌ها حداقل در حوزه هسته‌ای لغو شود اما این اتفاق نیفتاده است، یادآور شد: ما بر روی کاغذ تعلیق تحریم‌ها و در عرصه واقعیت هیچ چیز نداشتیم بنابراین تفاوت ادبیات رئیس‌جمهور درباره لغو تحریم‌ها پس از برجام نیز کاملا ملموس بود که او حرف‌های گذشته خود را تکرار نکرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مواضع عراقچی تصریح کرد: آقای عراقچی مدتی است که می‌خواهد صورت مسئله را پاک کند و مدعی می‌شود که برجام برای به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران بوده است در حالی که این گونه نیست و هدف مذاکرات لغو تحریم‌ها بود.

وی با بیان اینکه ما برای لغو تحریم‌ها مذاکره کردیم اما همان را هم به دست نیاوردیم، گفت: با اینکه دیگر شاهد مسئله لغو تحریم‌ها در صحبت‌های رئیس‌جمهور نبودیم اما نگاه آقای روحانی به مذاکرات و برجام سیاسی و انتخاباتی است و موارد مثبتی که درباره برجام مطرح می‌کند با واقعیت همخوانی ندارد.

ایزدی یکی دیگر از اهداف برجام را نقل و انتقال پول و تبدیل ارز در ارتباطات بانکی دانست و گفت: مسئولان می‌گویند که این مسئله زمان می‌برد و رهبری هم به این موضوع اشاره کردند که قرار بوده این تحریم‌ها به صورت یکجا برداشته شود اما در عمل شاهد هستیم که این موضوع نیز محقق نشده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اقدام وزارت دارایی آمریکا در ارتباط با قطعنامه 1803 و مسدود کردن u-turn (تغییر ارز) یادآور شد: لغو تحریم‌ها پس از برجام به این معناست که در حال حاضر وزارت دارایی آمریکا باید بیانیه بدهد و بگوید که u-turn برای ایران باز شده اما این کار را نمی‌کنند.

وی با تاکید براینکه ما در حال حاضر باید مواردی را برجسته کنیم که در نهایت مشکل اصلی کشور را حل می‌کند به بیانات رهبری درباره ملموس نبودن نتیجه برجام در زندگی مردم اشاره کرد و گفت: برخی از مسئولان ادعا می‌کنند که صحبت‌های رهبری درباره برجام مصرف خارجی داشته در حالی که باید بدانند اولا هیچ گاه رهبر انقلاب چنین کاری نمی‌کند و حرف‌شان برای مخاطبان چند گونه نیست چراکه خودشان هم تاکید کرده‌اند حرف‌هایی که به مردم می‌زنند به مسئولان هم می‌گویم.

ایزدی با بیان اینکه توجیه مشکلات برجام با این صحبت‌ها کاملا اشتباه است، تاکید کرد: دولت باید به صورت شفاف‌تر با مردم صحبت کند چراکه رهبر انقلاب فرمودند‌ آمریکا در اجرای برجام بدعهدی کرده و ما باید در این زمینه و برای اقدام عملی چاره‌اندیشی کنیم ولی قدم اول این است که در ذهن خودمان طراحی و سیاست خارجی آمریکا را متوجه شویم و نباید در این زمینه فضای دوگانه‌ای در کشور وجود داشته و رویکردها به برجام انتخاباتی باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.