گروه «سیاست» قدس آنلاین/ طیبه مروت: گفت‌وگوی تلویزیونی دکتر حسن روحانی در آغازین روزهای سال پایانی دوره ریاست‌جمهوری‌اش، علاوه بر طرح پیشرفت‌های دولت یازدهم در حوزه اقتصادی، بار دیگر گریزی به مسأله برجام داشت.

دولت هم نگاه خوش بینانه خود به غرب را از دست داده است

وعده‌های رئیس‌جمهور برای حل مشکلات اقتصادی با رفع کامل تحریم‌ها، امیدی تازه در جامعه برای بهبود اوضاع اقتصادی ایجاد کرد. اما با گذشت نزدیک به 6 ماه از اجرای برجام، گرچه دولت ایران به زعم برخی کارشناسان عجولانه به تعهدات خود عمل کرد، اما غرب و بخصوص آمریکا در مسیر اجرای برجام سنگ‌اندازی‌های فراوانی انجام داد. این رفتارهای دور از اخلاق سیاسی مانع تحقق وعده‌های روحانی در بهبود سطح زندگی مردم شد.با این وجود، رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده خود با مردم، ضمن اذعان به سنگ‌اندازی‌های غرب در مسیر اجرای برجام از بی‌اعتمادی دولت و ملت ایران به آنها و بسته‌شدن راه مذاکرات بعدی سخن گفت؛ سخنی که از چند ماه پیش زمزمه‌های آن از گوشه و کنار و از بدنه دولت به گوش می‌رسید اما این بار عالی‌ترین مقام اجرایی کشور و رئیس دولت از خلف وعده غربی‌ها پرده برداشت.

 

* اداره کشور با گفتار درمانی!

محمدحسن آصفری با اشاره به بخشی از سخنان رئیس‌جمهور درباره برجام که گفت «اگر آمریکا برجام را با حسن نیت اجرا می‌کرد شاید در مسأله دیگری اعتماد می‌کردیم»، در پاسخ به پرسش خبرنگار «قدس» درباره احتمال بسته‌شدن پرونده گفت­و­گو در مورد برجام 2 و 3 اظهار داشت: مذاکرات هسته‌ای بار دیگر به ملت ایران ثابت کرد که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند. این عدم اعتماد نیز به دلیل استراتژی «چماق و هویج» است.

این کارشناس سیاسی توافق هسته‌ای را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: هرچند ایران هر اقدامی که موجب جلب اعتماد طرف مقابل مذاکره بود را انجام داد، اما آمریکایی‌ها به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکردند و حتی بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ما را با شروطی که خود تعیین کردند، آزاد نمودند. در همین 6 ماه گذشته، نمایندگان سنای آمریکا لوایحی را مبنی بر تحریم‌های جدید علیه ایران مورد بررسی قرار دادند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم، در ادامه به برجام 2 و 3 که پیش از این توسط رئیس‌جمهور مطرح شده بود، اشاره کرد و ادامه داد: رئیس‌جمهور باید از همان ابتدا محتوای برجام‌های 2 و 3 را برای مردم مشخص می‌کرد.وی با اشاره به اینکه روحانی کشور را با گفتار درمانی اداره می‌کند، تصریح کرد: با «گفتار درمانی» نمی‌شود کشور را اداره کرد. اداره کشور نیاز به اقدام و عمل دارد. این فعال سیاسی با تأکید بر اینکه دولت به هیچ عنوان اجازه مذاکره با غرب در هیچ موضوع دیگری را ندارد، گفت: پرونده برجام‌های 2 و 3 هنوز باز نشده که بخواهد بسته شود.

 

*پول نفت ما کو؟!

آصفری به ادعای رئیس‌جمهور درباره فروش نفت بدون سلطه دیگر کشورها پس از برجام، تصریح کرد: ما قبلاً هم نفت می‌فروختیم. نفتی که بفروشیم و پول آن به اقتصاد کشور تزریق نشود، چه ارزشی دارد؟ در حالی که یک سنت از پول فروش نفت به کشور وارد نشده است. وی رفع تهدید از ایران پس از اجرای برجام را غیرواقعی دانست و گفت: حذف سایه جنگ از ایران به دلیل توانمندی و اقتدار نیروهای مسلح کشور است و اگر این اقتدار نبود غرب هرگز حاضر به مذاکره با ایران نبود. آمریکا حاضر به مذاکره شد چون جرأت مقابله با ایران را نداشت.

نماینده سابق مردم اراک در مجلس در ادامه به اذعان رئیس‌جمهور به سنگ‌اندازی غرب در مسیر اجرای برجام برای اولین بار پس از امضای توافق هسته‌ای اشاره کرد و اظهار داشت: این نشان از این دارد که نگاه خوشبیانه دولت به غرب از بین رفته است. اما ای کاش این سخن رئیس‌جمهور 6 ماه زودتر بیان می‌شد تا راه‌های زیاده‌خواهی غرب بسته می‌شد.

این فعال سیاسی تأکید کرد: دولتمردان باید خسارت‌های برجام را جبران کنند. بازگشت به قبل از برجام به آن آسانی و سادگی که دکتر صالحی و روحانی مطرح کردند، نیست.از اینرو به جای توجه بیش از اندازه به برجام و دل‌بستن به رفع تحریم‌ها، بایدجلوی ریخت‌و‌پاش‌ها، حقوق‌های نجومی و انتخاب‌های حزبی گرفته شود و به اقتصاد مقاومتی توجه بیشتری گردد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.