سفیر تام الاختیار کشورمان در باکو با مهم خواندن سفر رئیس جمهور کشورمان به آذربایجان گفت: در این سفر شش سند همکاری بین ایران و جمهوری آذربایجان به امضا می رسد که هر یک از آنها می تواند تاثیرات مثبتی را برای هر دو کشور به همراه داشته باشد.

پاک آیین: سفر رئیس جمهوری به باکو و دیدار سه جانبه، جایگاه ایران در قفقاز را ارتقاء می دهد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرآنلاین ، محسن پاک آیین گفت:  سوای از دیدار دو جانبه میان روسای جمهوری ایران و آذربایجان یک دیدار سه جانبه میان روسای جمهوری ایران، آذربایجان و روسیه برگزار می شود که از هر حیث حائز اهمیت است. 

وی در خصوص مفاد اسنادی که قرار است امضاء شود گفت: «سند اول در خصوص همکاری های گردشگری میان دو کشور است، سند دوم درباره همکاری های سایبری و ارتباطات است ، سند  سوم مربوط به موضوع بسیار مهم و استراتژیک کریدور شمال به جنوب و خط آهن رشت – آستارا است که پل ارتباطی میان خلیج فارس و اروپای شرقی خواهد بود. سند چهارم توسعه همکاری های دو کشور در زمینه استاندارد است،  سند پنجم  در خصوص بهبود و توسعه همکاری های دو کشور در زمینه بانکی و مالی است و سند ششم در ارتباط با  قرنطینه گیاهان است. 

پاک آیین در ادامه گفت  دیدار سه جانبه روسای جمهوری ایران و آذربایجان و روسیه بسیار مهم است و نقطه عطفی در تحولات سیاسی منطقه خواهد بود . پس از این دیدار مهم رئیس جمهوری با ایرانیان مقیم آذربایجان دیدار خواهد داشت و  در پایان سفر نیز بیانیه ای در خصوص این دیدار میان دو کشور صادر خواهد شد. 

سفیر کشورمان در خصوص اهمیت این سفر ضمن ابراز خرسندی و تاکید بر تاریخی بودن نشست سه جانبه افزود: اهمیت این این نشست سه جانبه در این است که سه طرف به دنبال راهکارهای اقتصادی، با سازمان های اقتصادی معتبر هستند و حوزه های اقتصادی را فعال می کنند، توجه به حمل و نقل ، تجارت متقابل و مساله سهولت انتقال انرژی از نکات مهم این نشست خواهد بود. در عین حال این دولت ها مورد تهدید تروریسم و قاچاق مواد مخدر هستند که این موضوع نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. 
پاک آیین  نشست سه جانبه را روندی برای همکاری های مساعد در آینده ای روشن دانست و گفت:  این دیدار سه جانبه تا کنون سابقه نداشته است و درواقع  برای اولین بار است که این دیدار سه جانبه به این شکل برگزار می شود و بدین جهت یک ملاقات تاریخی و حساب شده تلقی می شود.

پاک آیین در ادامه اضافه کرد: « این دیدار می تواند روش نوینی برای همگرایی منطقه ای باشد و در مقاصد سیاسی ایران مشکل گشا و راهبردی تقلی شود و به نظرم این رویداد فرحی در کشور محسوب می شود. 

وی در ادامه با بیان اینکه امروز در عالی ترین وضعیت در طول 25 سال اخیر هستیم گفت: دولت یازدهم با هدف ترسیم روابطی درست و روب ه جلو، یک بازی برد- برد و دو طرفه را دنبال  می کند و ما باید از این فرصت بهره کافی را ببریم چرا که این نشست ها جایگاه ایران در قفقاز را به طور چشمگیری ارتقاء می دهد. 
به گزارش خبرآنلاین رئیس جمهوری کشورمان به منظور  برگزاری دیدارهای دو جانبه با همتای آذربایجانی خود و نیز برگزاری نشست سه جانبه صبح امروز وارد باکو شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.