کارگروه پژوهش ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی با همکاری مرکز پژوهش های مسجد جمکران تلاش می کند بتواند کنسرسیوم ملی از اطلاعات، دانش ها، مستندات، پژوهش ها و مطالعات این حوزه را در قالب یک بانک اطلاعاتی ایجاد کند.

خیز عظیم جمکران برای جهانی شدن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، سیدمجید امامی، مدیر مرکز پژوهش های مسجد مقدس جمکران در رابطه با اهداف این مرکز از اعلام فراخوان طرح های پژوهشی ویژه با موضوعات مهدوی اظهار کرد: نگاه عمیق، ملی و فراملی ای که در نظام اسلامی، گفتمان تشیع و گفتمان انقلاب اسلامی، نسبت به مهدویت و نیز جایگاه مسجد در تربیت جامعه دینی ایجاد شده اقتضاء دارد که مراکز و محافل پژوهشی و علمی حوزه و دانشگاه، رسالت و رویکردهای خود را به صورت جدی تری بازنگری و دنبال کنند.

 

وی افزود: پژوهشکده مسجد مقدس جمکران درصدد آن است که اولا بتواند توسعه و جهانی شدن این مسجد را دانایی محور، کارشناسانه و بر اساس آخرین رویکردها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی در حوزه ها و دانشگاه ها اداره کند و ثانیا الگویی باشد برای حل مسائل مهدویت و نهاد مسجد در جمهوری اسلامی ایران. به همین منظور طرح های پژوهشی مختلفی را طراحی کرده و برای آنها از گروه های مطالعاتی در حال جذب و فراخوان طرح های پژوهشی است.

 

امامی اظهار کرد: این مرکز بخش دیگری از اهداف خود در قالب میزهای حل مسئله، نشست های هفتگی و تخصصی، جلسات نقد اثر و نقد کتاب و همایش های ملی و بین المللی را دنبال می کند. به عبارت دقیق تر ما فراتر از عناوینی که در فراخوان ذکر شده رسالت هایی داریم اما طبعا اولویت ها، مانع از بیان همه آنها می شود.

 

وی گفت: باید این نکته را یادآور شوم که این آمادگی وجود دارد که گروه های مطالعاتی تشکیل شده، بتوانند با حمایت نهادهای متولی توسعه مسجد و مهدویت، باقی محورها و اولویت های پژوهشی را عرضه کنند.

 

 

مدیر مرکز پژوهش های مسجد جمکرات در ادامه ابراز کرد: ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی کشور در چند سال گذشته تشکیل شد و امروز یک پارلمان بسیار کارآمد در مسائل و فعالیت های مهدوی کشور است. اما متاسفانه حمایت های خوبی از حرکت های ستادی در آن انجام نشده است.

 

وی تصریح کرد: کارگروه پژوهش ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی با همکاری مرکز پژوهش های مسجد جمکران به دنبال آن است که بتواند یک کنسرسیوم ملی از اطلاعات، دانش ها، مستندات، پژوهش ها و مطالعات حوزه مهدویت را در قالب یک بانک اطلاعاتی ایجاد کند. در همین رابطه تاکید می کنم که اگر تمام مراکز پژوهشی مهدویت و مراکز پژوهشی مطالعات مسجد، مشغول به کار شوند با امکانات و پشتیبانی های موجود، شاید یک دهم نیازها نیز پاسخ داده نشود. لذا باید نظام علمی حوزه و دانشگاه از مطالعات مهدوی بیشتر حمایت کند.

 

امامی در ادامه به دیگر برنامه ها و رویکردهای این مرکز اشاره کرد و گفت: رویکرد دیگر ما نزدیک کردن حوزه «نظر» به «عمل» است و پژوهش برای روی طاقچه ها و کتابخانه ها را به هیچ عنوان برنمی تابیم. تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم پژوهش های انجام شده را - به خصوص در گروه مطالعات کاربردی و اجتماعی- در خدمت حل مسائل عینی قرار دهیم.

 

معاون پژوهش جمکران با اشاره به اعلام فراخوان پژوهشی این مرکز در روزهای اخیر بیان کرد: عناوین اعلام شده در این فراخوان، اولویت های فعلی ما هستند و ما در مرکز آماده دریافت طرح نامه های مختلف پژوهشگران و محققان در این عرصه هستیم. هرچند اولویت های ما گاهی 10 برابر مواردی است که ارائه می شود اما اینکه 0.9 آنها عرضه نمی شود به دلیل محدودیت منابع مالی است. ضمن اینکه ما رویکرد خدمت پژوهشی را نیز در دستور کار قرار داده ایم.

 

وی در رابطه با توضیح برنامه خدمت پژوهشی بیان کرد: خدمت پژوهشی به این معنا است که از محققان و پژوهشگرانی که حداقل یک کار را در حوزه علمی خود به عنوان خادم و خدمت دهنده به آستان و مسجد امام زمان(عج) انجام می دهند، استقبال می کنیم. مانند خدمات فراوانی که عموم مردم انجام می دهند پژوهشگران و محققان نیز می توانند در قالب ارایه و انجام یک طرح پژوهشی، تالیف کتاب، تدوین سند راهبردی به صورت افتخاری با ما همکاری داشته باشند.

 

امامی در پایان خاطرنشان کرد: به همین منظور شبکه خادمان پژوهشی مهدویت، طراحی شده که علاقه مندان می توانند با تماس با قسمت شبکه خادمان پژوهشی فرم مربوطه را دریافت و تکمیل کنند. موضوع حمایت از پایان نامه های برتر در حوزه های مهدویت و مطالعات مسجد نیز امسال در دستور کار قرار می گیرد که آثار پژوهشی در تمامی مسایل مربوط به کلیه مسایل مهدویت و مطالعات مسجد است و تنها به عناوین فراخوان پژوهشی محدود نمی شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.