وزیر کار در همایش بین‌المللی مهارت‌آموزی با بیان اینکه از ۴ میلیون دانش‌آموخته دانشگاهی، تنها ۲۰ درصد از رشته‌ها با رسته‌های شغلی کشور انطباق دارد، گفت: این موضوع باید با افزایش مهارت و ارائه آموزش‌های فنی پیگیری شود.

وجود ۴ میلیون فارغ‌التحصیل بیکار و معضلات عدم تطبیق رشته‌ها با رسته‌های شغلی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، علی ربیعی در جریان برگزاری همایش بین‌المللی مهارت‌آموزی و اشتغال که در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد، با اشاره به اینکه بنای توسعه و پیشرفت در اقتصاد کشور، مهارت‌آموزی است، اظهار داشت: کشورهایی که بنای مهارت‌آموزی را نهاده‌اند، توسعه بیشتری را به دست آورده‌اند.

وی افزود: بخش عظیمی از جوامع براساس مهارت‌آموزی به موفقیت‌های بسیاری دست یافته‌اند، چرا که مهارت فنی هم برای ایجاد شغل و هم در نحوه تعامل با محیط و زندگی بهتر مؤثر است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه مهارت‌آموزی علاوه بر ایجاد توسعه به کاهش نابرابری‌ها می‌انجامد، گفت: مطالعات نشان می‌دهد که کشورهای توسعه‌یافته با اتکا به مهارت، اقتصاد خود را سامان بخشیدند.

ربیعی تأکید کرد: توسعه‌ای در کشور موفق و مؤثر خواهد بود که همه آحاد جامعه از آن بهره‌مند شوند، اما در این مسیر علاوه بر رشد اقتصادی، به دنبال کاهش فقر با افزایش توانمندی خانوارهای ضعیف جامعه هستیم.

وی با تأکید بر اینکه مفهوم توسعه از طریق ایجاد عدالت و برابری و توانمندسازی همگان معنا پیدا می‌کند، گفت: ایجاد اشتغال با مهارت امکان‌پذیر است، بنابراین،‌ این ظرفیت را در تمام آحاد جامعه گسترش خواهیم داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به لزوم ارائه آموزش‌های فنی و مهارتی، برای سربازها و حتی زندانی‌ها گفت: فضای اقتصادی کشور باید طوری آماده شود که تمام آحاد جامعه به مهارت‌های موردنیاز دست یافته و از این طریق امرار معاش کنند.

وی با بیان اینکه امروزه رشد بدون اشتغال مطرح شده است، گفت: ظرفیت‌های خالی بسیاری در اقتصاد کشور وجود دارد که می‌توان برای ایجاد اشتغال از آنها بهره‌مند شد.

ربیعی با اشاره به آماری از سوی سازمان تأمین اجتماعی، گفت: طبق آخرین آمار، در پنج ماه گذشته بیش از 430 هزار بیمه شده جدید بر آمار بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی افزوده شده است که این موضوع نشان‌دهنده فرصت‌های شغلی جدید در کشور است.

وی گفت: هم‌اکنون بیش از 4 میلیون دانشجو و فارغ‌التحصیل در کشور وجود دارند که انتخاب رشته تحصیلی آنان با رسته‌های شغلی، کمتر از 20 درصد است.

وزیر کار افزود: وظیفه سازمان فنی و حرفه‌ای است که موضوع مهارت‌آموزی را به طور جدی در دستورکار قرار داده و گام مهمی بردارد.

وی از ارائه بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر دوره آموزش مهارتی در بخش خصوصی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خبر داد و گفت: این میزان تا پایان سال بیش از 3 میلیون هزار نفر دوره خواهد رسید که البته بیش از نیمی از این آموزش‌ها توسط بخش خصوصی ارائه شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.