قدس آنلاین/آرش خسروانی: چه می شد اگر می توانستیم به منشا ژنتیکی کوسه ها برای رشد مجدد دندان هایشان دست پیدا کنیم و از آن برای رشد مجدد دندان های طبیعی در انسان بهره ببریم؟

رابطه رشد دندان کوسه ها و دندان های طبیعی انسان ها

یکی از مهم ترین عواملی که کوسه ها را به بهترین شکارچیان قلمرو های آبی تبدیل کرده است ، دندان های آن هاست.این دندان ها علاوه بر اینکه بسیار تیز و برنده هستند به طور پیوسته در طول عمرشان با دندان های جدید جایگزین می شوند که این توانایی آن ها با آنچه در انسان ها وجود دارد کاملاً متفاوت است ما تنها  دو مرتبه دندان در طول زندگی در می آوریم که اگر عمرمان بسیار کوتاه بود و گیاه خوار هم بودیم دو بار رویش در طول عمرمان برایمان مشکل ساز نمی شد.اما با پیشرفت علم پزشکی که سبب افزایش طول عمر شده است و همچنین با تغییر رژیم غذایی ما به سمت اسیدی تر شدن که احتمال سایش دندان ها را بیش از پیش افزایش می دهد ممکن است دو مرتبه رویش  دندان در طول عمر برایمان کافی نباشد .در این صورت ناچاریم به ایمپلنت های سرامیکی و یا به  دندان های مصنوعی متوسل شویم که احتمالاً آنان هم چندان کارایی نخواهند داشت و مانند دندان طبیعی  نخواهند بود.

در واقع کوسه ها به صورت تک به تک دندان در نمی آورند بلکه آن ها چندین ردیف  دندان در داخل آرواره خود دارند که این ردیف ها به طور پیوسته در حال جایگزینی هستند  و وقتی که یک دندان از لبه آرواره آن ها می افتد.دندان مشابه آن که در ردیف عقب قرار دارد به طرف جلو حرکت می کند  و جایگزین دندان افتاده می شود و بافت زیرین دندان آن را در برمی گیرد.

زمانی که نوزاد کوسه از پوسته تخم خود و یا رحم مادرش خارج می شود (کوسه ها به هر دو روش  متولد می شوند ) دارای چند ردیف دندان آماده برای تغذیه می باشد.

اخیراً گرس فریزر و همکارانش درباره ژن های کلیدی ای که در جایگزینی  دندان های گربه کوسه نقش دارند مطالعاتی انجام داده اند.در این نوع کوسه تخم های آن ها به راحتی جمع آوری می شود و مراحل رشد جنین داخل تخم می تواند به ما مراحل دقیق جایگزینی و شکل گیری ساختار دندان را نشان دهد.

این محققان دریافتند داخل سلول های مخاطی دهان کوسه اجزای خاصی از سلول های بنیادی وجود دارد که عامل اصلی رشد مجدد دندان ها می باشد. بدون وجود این سلول های بنیادی کوسه ها مانند انسان ها در طول زندگی شان تنها تعداد محدودی دندان داشتند که سبب می شد دیگر شکارچیان موفقی در راس هرم غذایی نباشند. تمام دندان های مهره داران از کوسه ها گرفته تا پستانداران شباهت بسیار زیادی  به هم دارند . ساختار همه دندان ها از بافت سخت معدنی به نام عاج ( دنتاین)تشکیل شده  و این محققان به این نتیجه رسیده اند که ژن هایی که فرایند رشد دندان ها را  کنترل می کنند در مهره داران  مشابه هستند.

مرحله بعدی این مطالعات این است که ژن موجود در دندان های کوسه ها را با ژن های موجود در دندان های انسان ها مقایسه کنیم تا به دلیل نبود مکانیزم جایگزینی در دندان های انسان  پی ببریم و این تحقیقات به ما کمک کند تا به روشی دست یابیم تا این مکانیزم را با استفاده از سلول های بنیادی در انسان به وجود آوریم.

آزمایشگاه هایی در سرتاسر جهان به روش های گوناگون در تلاش اند تا به رشد دندان های جدید در  انسان ها دست یابند. لازم به ذکر  است که این تحقیقات هنوز در مراحل نخست خودش به سر می برد .

منبع :techinsider

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.