قدس ‌آنلاین- بیرجند: معاون امور هنری وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: برگزاری جشنواره به ویژه جشنواره بین‌المللی رضوی از جمله برنامه‌های مهم حوزه فرهنگی کشور است.

برگزاری جشنواره  بین‌المللی رضوی از جمله برنامه‌های مهم حوزه فرهنگی کشور است

به گزارش قدس آنلاین از بیرجند، علی مرادخانی در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره نقاشیخط و حروف‌نگاری رضوی دربیرجند با اشاره به اینکه از وظایف برگزاری اینگونه جشنواره‌‎ها پیدا کردن راه حلی برای معرفی هنر دینی است تصریح کرد: در این زمینه حرف زیاد ز‌ده‌ایم اما راهکارهای مناسبی برای برخی از این جشنواره‌ها در راستای اشاعه هنرهای دینی مذهبی پیدا نکرده‌ایم و کمتر توانسته‌ایم در این زمینه فعال باشیم.

مراد خانی بیان کرد: اما در مدت سه سال گذشته به لطف و همکاری بنیاد فرهنگی و علمی امام رضا(ع) فعالیتهای مؤثر و شایسته‌ای در نمایش و اشاعه هنر دینی در حال وقوع است.

وی افزود: برگزاری جشنواره بین‌المللی رضوی به ویژه بخشهای مؤثری مانند نقاشی خط و حروف‌نگاری در بخش اعتقادی است که با هنر تلفیق  شده و توانسته‌ایم نتایج مطلوبی دریافت کنیم که سبب شده امید فراوانی به آینده این جشنواره داشته باشیم.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: از دیگر ویژگیهای مهم آثار هنری مذهبی این است که بتواند برای خود مخاطبانی جذب کند و لزوماً در سطح فضای دولتی و اداری نباشد و سبب نشود پس از نمایش گذاشتن به فراموشی سپرده شود.

مرادخانی بیان کرد: هنرمندان باید با آثار هنری خود یک مجموعه اتفاقات مهم در تمام زمینه‌ها از جمله زمینه اقتصادی برای خود فراهم کنند تا با کار در این حوزه یک تجربه درستی در تمام زمینه‌ها چه مذهبی، دینی و اقتصادی برای خود ایجاد کنند.

وی افزود: این توفیقی برای جشنواره رضوی است که توانسته در حوزه هنر دینی کار بکند که با این تجربه نیز در زمینه‌های دیگر هم نیز می‎‌تواند به صورت مطلوبی ظاهر شده و فعالیت کند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امیدواریم این گونه اتفاقات روز به روز بیشتر برگزار شود و هنرمندان با اعتقاد و باورشان کارهای شایسته برای کشور و جهان ایجاد کنند.

مرادخانی بیان کرد: ما نمایشگاه‌های فراوانی در زمینه ها مانند نقاشی و خط در خارج از کشور دایر می‌شود  کرده اما متأسفانه این گونه کارها در هنر شرقی بیشتر  چین مطرح است  و از ایران یاد نمی‌شود و دلایل آن کم کاری ما در این حوزه است.

وی افزود: در این راستا هر کجا هنرمندان ما بر هنر و اصول خود پافشاری کرده‌اند بیشتر ثمره دیده‌اند که باید این گونه پیش برویم.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد:  باید تلاش شود در حوزه هنر دینی، موفقیتهایی را کسب و ایران را به عنوان کشوری و مظهری کهن در باورهای جهان معرفی بیشتر کنیم.

مرادخانی در راستای اشاعه فرهنگ و هنر دینی بیان کرد: برای برگزاری برنامه‌های اجرایی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی با توجه به توانایی‌های این استان آمادگی داریم که در زمینه‌های مختلف از جمله تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی که شاهد فعالیت آن در برگزای این جشنواره هستیم، در خراسان جنوبی باشیم.

وی با تبریک به مسئولان استانی گفت: خراسان جنوبی علاقمندان پرشوری دارد و باید مخاطبان خوب خودمان را مجهز کنیم تا خواسته‌هایمان محقق شود تا با برنامه‌ها و حرکتهای دیگر در آینده این جشنواره را در استان خراسان جنوبی در سطح ملی و فرا ملی داشته باشیم.

 امسال اعتبارات انجمن‌های هنری استان‌ها افزایش می یابد

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با مسئولان انجمن‌های هنری خراسان جنوبی با بیان اینکه اکنون شرایط انجمن‌های هنری نسبت به گذشته تغییر کرده است، اظهار داشت: مسئولان انجمن‌های هنری آنچه را که واقعا قابلیت تحقق دارد، تعریف و برای حمایت ارسال کنند.

مرادخانی درباره نبود سالن مخصوص تمرین تئاتر در استان خراسان جنوبی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد در صورتی که این انجمن زمین و مکان را با همکاری شهرداری و استانداری تامین کند در زمینه تجهیز آن  همکاری داشته باشد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال تلاش می‌شود تا اعتبارات انجمن‌های هنری استان‌ها بیشتر از سال قبل باشد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان ارشاد استان برنامه‌ریزی و در فرصت مناسب مدیران انجمن‌های مختلف هنری وزارتخانه را به استان دعوت کنند تا از نزدیک با مشکلات آشنا و برای رفع آنها راهکارهای لازم ارائه شود، اظهار داشت: این موضوع  در یک ماه آینده انجام شود.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جشنواره "بیرجند در قاب تصویر" یکی از جشنواره‌های خوب و موثر خراسان جنوبی بود، گفت: تلاش کنید که این جشنواره امسال هم در خراسان جنوبی برگزار شود.

مرادخانی با بیان اینکه باید اعتبار لازم برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و ظرفیت‌های هنری استان‌ها به آنها اختصاص دهیم تا کارهای خود را معرفی کنند، گفت: هنرهای تجسمی و تالاب‌کجی در خراسان جنوبی جزو ظرفیت‌هایی است که می‌تواند گردشگر خارجی زیادی به استان جذب کند که این امر نیازمند تبلیغ است.

وی با بیان اینکه انجمن هنرهای تجسمی اکنون در تهران برقرار نیست، اظهار داشت: این انجمن در گذشته فعال بوده اما به دلیل اختلافاتی که بین اعضای آن پیش آمد منحل شد، بنابراین استان‌ها برای فعال‌سازی این انجمن در استان خود تلاش کنند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هر یک از انجمن‌های هنری استان، تعداد پروژه‌هایی که قابلیت اجرا دارد و در اولویت است را مشخص ‌و برای پیگیری ارسال کنند گفت: ارشاد سعی خواهد کرد در این زمینه به آنها کمک ‌و هنرمندان تلاش کنند تا انجمن‌های خود را فعال کنند.

مرادخانی با بیان اینکه از این پس اعتبارات انجمن خوشنویسان را مستقیم به خود استان‌ها پرداخت خواهیم کرد، افزود: هر مجموعه‌ای کل فعالیت‌ها و طرح‌های خود را در طول سال در همان ابتدای سال تدوین و برای اجرا و اعتبار به تهران ارسال کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.