رئیس مرکز پژوهشهای مجلس درباره اینکه چرا از لیست امید و فراکسیون امید جدا شد و فراکسیون مستقلی را تشکیل داد، گفت: تاکنون در مقابل حمله‌های افراد سکوت کردم اما به زودی در یک مصاحبه مفصل تمام حرفها را می‌گویم.

شرح عدم شرکت در فراکسیون امید / لیست امید فلسفه‌ای داشت و یک ائتلاف بود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در مراسم تقدیر از خبرنگاران طی سخنانی با اشاره به دشواریهای کار خبرنگاری تاکید کرد که در حال حاضر بالندگی در عرصه رسانه‌ای کشور شاهد هستیم و اگر بخواهیم عرصه رسانه‌ای کنونی را با گذشته مقایسه کنیم شاهد یک پختگی و وزانت در این عرصه هستیم که روز به روز هم این پختگی و وزانت بیشتر می‌شود و آن هم به دلیل تلاش خبرنگاران و اصحاب رسانه است.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: باید در رسانه مراقب بود تا هتک حیثیت نسبت به افراد صورت نگیرد و در واقع اخلاق رسانه‌ای حکم می‌کند که حیثیت افراد مورد پاسداری قرار گیرد.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه در فضای رسانه‌ای باید تلاش شود که اولویتهای کشور مد نظر قرار گیرد، گفت: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران از یک شرایط بین‌المللی، منطقه و داخل خاص برخوردار است که این شرایطهای خاص باید ما را در داخل کشور به هم نزدیک کند.

جلالی افزود: در عرصه بین‌المللی شاهدیم که اتفاقات عجیبی در دنیا شکل گرفته و در حال شکل‌گیری است که تمام آنها به نوعی مواجهه با جمهوری اسلامی ایران است و در واقع همواره یک ادبیات تهدیدآمیز نسبت به جمهوری اسلامی وجود دارد. همچنین در عرصه منطقه‌ای هم وضع روشن است و شاهد یک آتش‌افروزی و گسترش تروریسم در داخل منطقه هستیم که حجم هزینه‌های بالای نظامی و حجم تخریبهای گسترده‌ای را برای کشورهای منطقه به خصوص عراق، سوریه و یمن در پی داشته است.

وی با اشاره به شرایط داخلی خاص کشور نیز گفت: در عرصه داخلی ما از فرصتهای خوبی برخورداریم که البته در کنار فرصتهای موجود، تهدیدها و چالشهایی هم داریم که سرمایه انسانی، نیروی جوان، سرزمین گسترده، منابع طبیعی و نفت و گاز فراوان و همچنین امنیت و آرامش موجود در کشور از جمله فرصتهای کشور است. البته در کنار آن با چالشهای زیادی هم مواجه هستیم که اقتصاد، وضعیت معیشت و رکود نیز از جمله این چالشها است. اگر چه در حال حاضر از رکود تورمی خارج شده‌ایم و دولت توانست تورم را مهار کند اما رکود همچنان وجود دارد.

جلالی با اشاره به اهم اقدامات مرکز پژوهشها گفت: این مرکز تلاش کرد در ابتدای مجلس دهم اولویتها و راهبردهای مجلس دهم را تدوین کند که این اولویتها را در قالب یک جزوه حدود 100 صحفه به نمایندگان ارائه کردیم و قرار بر این شد که نمایندگان نقطه نظرات خود را به ما بدهند تا بررسی کنیم و آنها را بهعنوان اولویتها و راهبردهای مجلس دهم در نظر گیریم.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به لزوم وجود تعامل بین دولت و مجلس برای پیشبرد کشور گفت: آن چیزی که می‌تواند در کار دولت و مجلس و برای کشور موثر باشد تعامل دولت و مجلس است البته تعامل نه به این معنا که تنها با هم رفت و آمد کنیم بلکه تعامل دولت و مجلس باید به جای تعامل شکلی تعامل حرفه‌ای و ماهوی باشد چرا که این تعامل می‌تواند مشکلات کشور را حل کند.

وی با بیان اینکه قوانین موجود در برخی از حوزه‌ها نیاز به اصلاح، حل یا تنقیح دارد، گفت: دولت و مجلس نیز در این زمینه باید تعالم داشته باشند به عنوان مثال اگر در موضوع فیشهای حقوقی اگر قانون خدمات کشوری را به موقع تصویب می‌کردیم و لایحه آن به موقع از سوی دولت به مجلس داده می‌شد با این مشکل مواجه نبودیم چرا که سال 91 عمر قانون مدیریت خدمات کشوری به پایان رسید و از سال 91 تاکنون هر سال این قانون تمدید می‌شود و به دلیل این موضوع نیز هر سال برخی از دستگاهها به نحوی خود را از این قانون مستثنی کرده‌اند که این بی‌نظمی ایجاد کرد بنابراین اگر سال 91 به این طرف روی قانون خدمات کشوری کار می‌شد و این قانون در مجلس به تصویب می‌رسید این مشکلات را نداشتیم.

جلالی بر همین اساس اضافه کرد: همه می‌گویند که قانون بودجه‌ریزی دچار مشکل است در واقع هم در مجلس و هم دولت گفته می‌شود که بودجه‌ریزی باید عملیاتی شود اما این موضوع نیاز به این دارد که دست به دست هم دهیم و قانون بودجه‌ریزی عملیاتی را تصویب کنیم. همچنین قوانین پولی و بانکی کشور نیز برای 50 سال پیش است که بعد از انقلاب یک اصلاحاتی را انجام دادیم اما همچنان می‌گویند قانون پولی و بانکی نیازمند اصلاح است و این هم نیازمند عزم جدی و تعامل مجلس و دولت است همچنین در دوران پسابرجام خیلیها علاقه‌دارند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند که اگر قوانین موجود در این زمینه را اصلاح نکنیم مشکلاتی برای سرمایه‌گذاری پیش می‌آید.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با تاکید بر اینکه مرکز پژوهشها یک مرکز علمی و تخصصی است، گفت: در مرکز پژوهشهای مجلس تلاش ما براین بوده که نگاهمان سیاسی نباشد البته همیشه رئیس مرکز پژوهشها آدم سیاسی بود اما تلاش بر این بوده که نگاه سیاسی در داخل مرکز پژوهشها تزریق نشود و به عنوان امانتدار نظام با مرکز پژوهشها برخورد شود چرا که این مرکز مربوط به هیچ جریان سیاسی نیست و مربوط به قوه قضائیه و نظام است لذا همواره تلاش بر این بوده که با نگاه علمی و تخصصی پیش برویم.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد قانون جامع رسانه نیز گفت: در داخل مرکز پژوهشها بر روی قانون جامع رسانه کار شد و چندین جلسه هم برگزار کردیم اما اکنون هم تاکید می‌کنیم تا از این پس در جریان بررسی این قانون در مرکز پژوهشها نمایندگانی از جامعه رسانه‌ای کشور هم حضور داشته باشند تا از تجربیات آنها نیز استفاده شود. همچنین از تشکیل کارگروه مشترک برای بهبود این موضوع استقبال می‌کنیم.

جلالی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران که پرسید گفته می‌شود قرار است از ریاست فراکسیون مستقلین مجلس کناره‌گیری کنید، گفت: جواب این سؤالی را باید کسانی که می‌گویند پاسخ دهند اما باید بگویم که نه چنین موضوعی درست نیست.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در پاسخ به سؤال دیگری در مورد چرایی تشکیل فراکسیون مستقلان و جدا شدن عده‌ای از اعضای آن از فراکسیون امید و ولایت گفت: کسی از جایی جدا نشده بلکه از ابتدا هم بحث همین بود که دوستانی هستند که گرایش مستقل و معتدل دارند و خواهان این موضوع هستند که به اصلی‌ترین مسائل کشور بپردازند و چالشهای کشور را با برخوردهای جناحی افزایش ندهند و به جای تقابل یک حلقه وصلی باشند لذا از آنجا که ما تجربه‌ای در داخل مجلس داشتیم که اگر هم تعداد اعضای فراکسیونی هر مقدار هم کم باشد اما اگر در کنار هم قرار گیرند اثرگذاری بیشتری خواهند داشت تا از کسانی که خیلی نقاط مشترکی ندارند اما در یک فراکسیون هستند تصمیم گرفتیم که این فراکسیون را شکل دهیم و باید بگویم که قصد تقابل با کسی را نداریم و تلاش ما همکاری و همراهی با سایر فراکسیونهای مجلس است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری که پرسید شما در لیست امید بودید اما از فراکسیون امید جدا شدید، گفت: در ارتباط با لیست امید و فراکسیون امید باید بگویم که علاقه‌مندم که یک مصاحبه مفصلی با رسانه‌ها انجام دهم و در آنجا تشریح کنیم که چه روندی طی شد و چه اتفاقاتی افتاد که لیست امید تشکیل شد در واقع لیست امید فلسفه‌ای داشت و ائتلافی داشت اما اکنون برخی دوستان که آن موقع نبودند و خبر نداشتند صحبتهایی می‌کنند در واقع لیست و فراکسیون امید یک فلسفه تشکیل داشت و من مایلم بگویم که چقدر جلسه برای آن گذاشته شد و چه گامهای تعاملی برداشتیم اما برخی تحلیل غلط داشتند و این گامها را ندیدند به هر حال من تاکنون سکوت کرده‌ام و هر چه در رسانه‌ها به ما حمله شد چیزی نگفتم که البته این حمله‌ها ناشیانه و از سر نا آگاهی بود اما در آینده بسیار نزدیک مصاحبه تفصیلی با شرح تمام جزئیات حتی ساعات جلسات و برنامه‌های دقیقی که برای لیست امید گذاشته شد صحبت خواهم کرد و می‌گویم که چرا در فراکسیون امید شرکت نکردیم و فراکسیون مستقل را تشکیل دادیم.

جلالی در پایان سخنان خود اینگونه گفت که مجلس را نباید در مسیر تقابل جریانهای مختلف پیش ببریم. اینکه فراکسیونهای مختلف در مجلس شکل بگیرد اشکالی ندارد و فراکسیون مستقل هم می‌تواند مسیر تعامل در داخل مجلس را بهتر کند البته این روزها گفت‌وگوهایی در جریان است تا نحوه تعامل فراکسیونها با هم مشخص شود به‌خصوص محوریت آن هم با آقای لاریجانی خواهد بود که اکثریت مجلس بر روی ایشان نظر مثبت دارند. در تلاشیم تا بشود فراکسیونهای مختلف با محوریت آقای لاریجانی در جریان کارآمدی بیشتر و تعامل بیشتر گام بردارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.