۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 410754

مصطفی لعل شاطری: زیارت حضرت رضا (ع) پاداش بی‌نظیری دارد و زمانی انسان به همه این پاداش‌ دست می‌یابد و زیارت او مقبول می‌شود که آگاهانه و از سر معرفت به زیارت امام خود بشتابد. از این رو روایات مختلف و متعدد نشان می‌دهد زیارت هرگاه از روی معرفت باشد، زائر را به اهداف عالی می‌رساند به ویژه زیارت پیشوای هشتم که برای آن فضلیتی بی مانند ذکر شده است.

به زیارت پدرم بروید

به گزارش قدس انلاین، به نقل از ماهنامه بین المللی زائر، در این باره شيخ صدوق از حضرت عبدالعظيم حسني از حضرت امام جواد (ع) روايت نموده است كه فرمودند: «كسي كه پدر بزرگوارم را در طوس زيارت نمايد و به حق او عارف باشد، بهشت را براي او ضامن شوم». نيز آمده است که به امام جواد (ع) عرض شد: متحيریم ميان زيارت قبر ابي‌عبدالله الحسين (ع) و زيارت قبر پدر بزرگوار شما در طوس، پس چه مي‌فرماييد؟ آن حضرت فرمودند: در مكان خود صبر كنید. پس  داخل منزل خود شده و بيرون آمد، در حالي كه اشك هاي آن بزرگوار بر دو طرف صورت جاري بود و بیان داشتند: زوار قبر ابي‌عبدالله الحسين (ع) بسيار است و زوار قبر پدر بزرگوارم در طوس كم است» [1].

در همین راستا از احمد بن ابي نصر بزنطي روايت شده است که: من نوشته‌ حضرت ابي الحسن الرضا (ع) را خواندم كه نوشته بودند: «به شيعيان ما برسان كه زيارت من در نزد خداوند برابر با هزار حج مي‌باشد». من به فرزند عزيزش حضرت ابي‌جعفر الجواد (ع) عرض كردم: «هزار حج؟ فرمودند: «به خدا قسم بلي، از براي كسي كه عارف به حق او باشد و او را زيارت كند هزار هزار حج مي‌باشد» [2].
همچنین از عبدالرحمن بن ابي نجران روايت است كه گفت: از حضرت ابي‌جعفر الجواد (ع) سؤال كردم: چگونه حقي است از براي كسي كه پدر بزرگوارت را زيارت نمايد؟ فرمودند: «به خدا قسم كه حق او بهشت مي‌باشد» [3].

علاوه بر این از محمد بن سليمان روايت گردیده است که از امام جواد (ع) سؤال نمودم از كسي كه حج را انجام داده باشد پس از بابت استحباب، در حالتي كه در عمره‌ باشد، داخل حج شود پس خدا او را اعانت فرمايد بر اتمام حج و عمره‌ خود و داخل مدينه شود و رسول خدا (ص) را زیارت نمايد و پس از آن به نزد قبر پدر بزرگوارت امیرالمومنین علی (ع) برود و او را زيارت نمايد و بعد از آن در نزد قبر ابي‌عبدالله الحسين (ع) رفته و بر او سلام كند و او را زيارت نمايد و بعد از آن بيايد در بغداد حضرت ابي الحسن موسي (ع) را زيارت نمايد و پس از آن به وطن خود بازگردد، حج او بهتر است يا اينكه در خراسان پدر بزرگوارت حضرت علي بن موسي الرضا (ع) را زيارت نمايد؟  پس حضرت فرمودند: «بلكه اگر به خراسان بيايد و بر پدر بزرگوارم سلام كند افضل و بهتر است و افضل است که در ماه رجب باشد» [4].

به این نکته توجه داشت که در زمان قديم، خصوصا در زمان ائمه زائرين قبر امام رضا (ع) بسيار كم بودند و از بعضي قضايا استفاده مي‌شود كه گاهي آن حضرت به تعداد محدودی زائر داشته‌اند، علاوه بر آنكه در آن زمان زيارت قبر امام رضا (ع) فقط مخصوص شيعياني بود كه تمام ائمه را قبول و دوازده امامي بودند. اما امام حسين (ع) را تمام گروه هاي شيعه زيارت مي‌نمودند. فلذا ائمه تأكيد و ترغيب بسيار مي‌نمودند بر زيارت حضرت امام رضا (ع) كه مخصوص شيعيان دوازده امامي بود [5].

پی نوشت:

1-شیخ صدوق، عيون اخبار الرضا (ع)، ج 2: 259.
2-همان: 260.
3-همان: 261.
4-همان: 261.

5-غیاثی، مصباح الزائرین: 33.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.