موشک بالستیک "هواسونگ" در صورت استقرار در شمال شرق کره شمالی می تواند بخش های وسیعی از کشورهای حوزه دریای ژاپن را مورد اصابت قرار دهد.

موشک "هواسونگ-۶"؛ برگ برنده کره شمالی در جنگ با آمریکا + مشخصات و تصاویر

به گزارش  قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ ارتش کره شمالی یکی از قدرت های موشکی بزرگ جهان است که توانسته توانمندی خود را در زمینه های نظامی نشان دهد. 
یکی از موشک هایی که کره شمالی در  سه دهه اخیر مبادرت به توسعه کیفی آن نموده ، "هواسونگ" بوده که دارای قابلیت های ویژه ای در حوزه جنگ نزدیک منطقه شرق آسیا است. 
 
**ویژگی های موشک "هواسونگ-6" 

"هواسونگ -6 (Hwasong-6)" یک موشک زمین به زمین تاکتیکی (Hwasong Tactical Surface to Surface Missile) ساخت کشور کره شمالی است که می تواند اهداف تا برد متوسط  را  هدف قرار دهد. 

موشک
کارشناسان معتقدند که این موشک مهندسی معکوس شده موشک "آر-17 البروس (R-17 Elbrus) " اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده و  پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) آن را برگرفته از موشک "اسکاد" می داند. 
موشک "هواسونگ -6 (Hwasong-6)" از سال 1988 میلادی تولید اولیه آن کلید خورد و در سال 1989 توسعه جدی موشک مذکور با استفاده از مدل های "اسکاد-سی (Scud-C)" انجام شد. 

 
موشک
 
این موشک در سال 1990 میلادی برای اولین بار روی لانچر فرستاده شد و در سال 1991 میلادی با تصمیم مقامات نظامی کره شمالی به تولید انبوه رسید. موشک  "هواسونگ -6 (Hwasong-6)"  با برد 430 مایل (700 کیلومتر) ، وزن سرجنگی 800 کیلوگرم و خطای بسیار پائین قابلیت های ویژه ای دارد. 
گزارش ها نشان می دهد که دانشمندان موشکی کره شمالی  توانستند با ارتقا دقت این موشک ، خطای "هواسونگ -6 (Hwasong-6)"  را به زیر 50 متر برساند. این موشک در آزمایش های خود توانسته نقاطی در شبه جزیره کره را مورد اصابت قرار دهد. 
سایت فس (Fas) درباره تعداد آزمایش های موشک "هواسونگ -6 (Hwasong-6)" می گوید: این موشک در دهه  90 میلادی 3 مرتبه مورد آزمایش قرار گرفته و یک مورد از آن که در ژوئن سال 1990 میلادی انجام شد، موفقیت آمیز بوده است. 

**چند فروند از موشک "هواسونگ" تولید شده است؟ 

درباره تعداد موشک های تولید شده از نوع  "هواسونگ -6 (Hwasong-6)" اطلاعات کمی وجود دارد. اما گفته می شود در مجموع 1000 فروند از این موشک تولید شده که بنا به گفته منابع  300 تا 600 فروند در کره مشالی عملیاتی شده و مابقی آن  به کشورهای جهان صادر شده است. 
سایت دگل (Deagel) درباره موشک های "هواسونگ -6 (Hwasong-6)"   نوشت: موشک مذکور از روی برخی از نمونه های روسی طراحی و ساخته شده است. این سایت در ادامه مدعی شد: موشک  "هواسونگ -6 (Hwasong-6)"  در سال 1990 در کره شمالی عملیاتی شد و در سال های پس از آن در ایران به نام موشک "شهاب-2" به کار گرفته شد. 
 
موشک

این سایت با اشاره به قابلیت های موشک  "هواسونگ -6 (Hwasong-6)" می گوید: موشک مذکور با قطر 900 میلی متر، طول 12 متر و برد عملیاتی 700 کیلاوگرم دارای وزنی معادل 6 هزار و 500 کیلوگرم است. 
درباره برد عملیاتی موشک های "هواسونگ -6 (Hwasong-6)" نظرات دیگری نیز وجود دارد و سایت "اوراسیا ریویو" و "سی ان اس" برد این موشک ها را 500 کیلومتر تخمین می زنند.
سایت "اوراسیا ریویو" در گزارشی که سال 2015 منتشر شده، درباره برد و آزمایش های موشکی کره شمالی می گوید: این کشور تاکنون موشک‌های "اسکاد" و  "هواسونگ 5و 6 " را با برد تقریبی 300  و500  کیلومتر را آزمایش و مستقر کرده که ممکن است توانایی حمل کلاهک هسته‌ای را داشته و به اهدافی در کره جنوبی برسند. 
این سایت در ادامه مدعی شد: همچنین در سال 1993 کره شمالی مبادرت  به آزمایش موشک های هم خانواده با "هواسونگ" از جمله "اسکاد" توانا به حمل کلاهک هسته‌ای با نام  "نودونگ" ورزید  که دارای بردی به اندازه 1000 کیلومتر بود که می توانست مناطق مهمی را در ژاپن هدف قرار دهد. آزمایش موشک بالستیک قاره پیما ممکن است نگرانی‌هایی را نسبت به توانایی کره شمالی در هدف قراردادن آمریکای شمالی ایجاد کند. اما با توجه به اینکه توازن تهدید در حال حاضر به شدت به نفع ایالات متحده و متحدانش چرخیده، نامحتمل است که کره شمالی بتواند توازن تهدید را به نفع خود حتی با وجود موشک بالستیک عوض کند و بتواند دستاوردهای خاصی به دست آورد.  
موشک بالستیک  "هواسونگ -6 (Hwasong-6)"  در صورت استقرار در شمال شرق کره شمالی می تواند بخش های وسیعی از کشورهای حوزه دریای ژاپن را مورد اصابت قرار دهد و برگ برنده "پیونگ یانگ" در نبرد احتمالی با آمریکا باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.