بشریت با شایسته سالاری طعم کرامت را خواهد چشید

آمنه مستقیمی: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ .خدايا! به سوى تو مشتاقيم‏ براى يافتن دولت كريمه‏اى كه اسلام و اهلش را به آن عزيز گردانى، و نفاق و اهلش را به وسيله آن خوار سازى، و ما را در آن دولت از دعوت‏كنندگان به سوى طاعتت، و رهبران به سوى راهت قرار دهى، و كرامت دنيا و آخرت را از بركت آن‏ روزيمان فرمايى.»(فرازی از دعای افتتاح)

تعبیر دعای افتتاح از دولت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) به دولت «کریمه»، این نوید را به بشر می‌دهد که قرار است با ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) تبعیض ها، بی عدالتی‌ها و ظلم و فساد از میان برود؛ به مناسبت ایام دهه کرامت درباره این ویژگی دولت مهدوی با پژوهشگر مهدوی گفت و گو کرده‌ایم که تقدیم می‌شود:

حجت الاسلام والمسلمین رحیم کارگر، مدير گروه آينده پژوهي پژوهشكده مهدويت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي درباره چرایی شهرت دولت مهدوی به کریمه می‌گوید: دو نکته محوری درباره عصر ظهور و حکومت جهانی امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) مطرح است: یکی آنکه با عنوان «دولت کریمه» خوانده شده و همه مستضعفان و حق طلبان آرزوی تحقق آن را دارند، دوم آنکه در پرتو دولت کریمه، کرامت انسان‌ها حفظ خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: دولت جهانی مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه) ارزش‌های والای انسانی و اخلاقی را در جامعه آشکار می‌کند. در آن هیچ گونه حقارت و بی توجهی به شخصیت انسان‌ها نمی شود؛ در واقع دولت کریمه و جامعه ای که این دولت در رأس آن قرار دارد، پاک و منزه از هر گونه پستی است.

حجت الاسلام کارگر، عصر ظهور را زمان بازگشت انسان‌ها به فطرت حقیقی شان می‌داند و اظهار می‌دارد: وقتی ظلم و تجاوز از زندگی انسان پاک شده و حق کُشی‌ها پایان یابد، انسان به کرامت می‌رسد؛ وقتی در عصر ظهور عزت اسلام و مسلمانان و ذلت و حقارت منافقان و کافران تأمین شود، بشر کرامت را لمس می‌کند.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه ادامه می‌دهد: وقتی در جامعه مهدوی، امنیت به معنای واقعی تأمین شد و هیچ کس به دیگری تعدی نکند، کرامت انسان‌ها حفظ می‌شود؛ زیرا در جنگ‌ها و تجاوزگری ها، نخست کرامت و ارزش انسان‌ها مورد هجوم قرار می‌گیرد، اما وقتی ظلم و بیداد از جامعه جهانی رخت بربندد و ظالمان و ستمگران شرشان از جامعه جهانی کنده شود، انسان به کرامت می‌رسد.

مؤلف «تعليم و تربيت در عصر ظهور» با بیان اینکه کرامت دو گونه است، تأکید می‌کند: یکی ذاتی که خدا عطا کرده و باید هر روز بر آن بیفزاید و دیگری اکتسابی است، مهم آنکه در عصر ظهور هم کرامت ذاتی انسان‌ها حفظ شده و هم انسان‌ها برای کسب کرامت الهی انسانی خویش در تلاشند، بنابراین جامعه کریمه، جامعه ای است که علم، حریت، عدالت و استغنای معنوی و مادی در آن حرف نخست را می‌زند؛ در جامعه ای که فقر و تبعیض هست، کرامت انسان‌ها پایمال می‌شود. از این رو، مهم‌ترین برنامه‌های حضرت حجت(عج)، عمران و آبادانی و رفع فقر و تبعیض هاست؛ زیرا انسانِ رهاشده از بند فقر، شیرینی کرامت را می‌چشد.

وی ابراز می‌کند: مشکل جامعه منتظر آن است که نتوانسته میان خود و عصر ظهور و حکومت جهانی مهدوی پیوند صحیح ایجاد کند. همه چیز را به عصر ظهور و آینده موکول کرده است، در حالی که جامعه منتظر هم باید پیوند مستمر با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) داشته باشد، هم زمینه سازی کند و هم با امید به اصلاح جهان، برای این تغییر جهاد کند؛ اگر مردم بدانند مهدویت آرمانگرایی نیست، بلکه واقعیت محضی است که جهان به سوی آن حرکت می‌کند، آن گاه می‌توانند با تحقق کرامت ذاتی هم زمینه ساز باشند و هم به تکالیف عمل کنند.

 

پیشگویی‌های آخرالزمان

حجت الاسلام کارگر در ادامه می‌گوید: طبق نشانه‌های آخر الزمان، مؤمنان و منتظران جهان پیش از ظهور مورد تحقیر قرار می‌گیرند و ارزش‌های والای انسانی را به سخره می‌گیرند، بنابراین جامعه منتظر باید در برابر ضد ارزش‌ها و وارونه جلوه دادن ارزش‌های انسانی و الهی مقاومت کند تا هم کرامتش حفظ شود و هم طلیعه‌های دولت کریمه را محقق کند، انقلاب اسلامی، طلیعه ای برای دولت کریمه است؛ به شرط اینکه مؤمنان در این زمینه صبر و مقاومت کنند.

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه بشر پیش از ظهور کرامت انسانی خود را از دست می‌دهد، تصریح می‌کند: در چنین شرایطی حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) همه قواعد را دچار تحول می‌کنند. وقتی روابط ستمگرانه و مفسدانه از بین رفت، کرامت انسانی در سایه دولت کریمه محقق می‌شود؛ از این رو، نخستین دستاورد این دولت، حاکمیت قانون الهی یا همان قانون کریمانه است؛ چون قانونگذار، خدای کریم و قوانین همه کریمانه اند و انسان را به کرامت واقعی می‌رسانند.

وی می‌افزاید: افزون بر این، کارگزاران دولت کریمه همه انسان هایی کریم هستند؛ زیرا در عصر ظهور عده ای از بزرگان صدر اسلام و حتی پیش از آن رجعت می‌کنند، افرادی همچون سلمان، ابوذر، اصحاب کهف و... و این یعنی شایسته سالاری ویژگی اصلی حکومت جهانی امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) است و به بهترین شکل کرامت انسانی را محقق می‌کند.

حجت الاسلام کارگر، جامعه ظهور را پیراسته از ظلم و رذالت‌های اخلاقی می‌داند و خاطرنشان می‌کند: این مهم‌ترین دستاورد حکومت مهدوی است که در آن اثری از ظلم، دروغ، ارزش‌های شیطانی و ناامنی نیست. مردم به سهولت عبادت می‌کنند و در نهایت آنکه در سایه دولت مهدوی حیات طیبه و سرشار از برکات الهی محقق می‌شود و این نیست مگر با کرامتی که سوغات ظهور برای بشر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.