مسعود بصیری

خوش‌خدمتی دوباره غربی‌ها به تروریست‌های سوریه

گویا این یک دستور کار راهبردی برای غربی‌هاست که به محض شکست تروریست‌ها در سوریه دست به کار شده و با اعلام آتش‌بس و ابراز نگرانی‌های مضحک درباره حقوق بشر و جنایت جنگی، فرصت تنفس به جانیان داده و راه را برای بازسازی آنها فراهم می‌کنند.

بعد از 10 روز عملیات سنگین ارتش سوریه و محاصره تروریست‌های داخل حلب، غربی‌ها که 5 سال است آوارگی و کشته‌شدن صدها هزار زن و کودک را نادیده گرفته‌اند، می‌کوشند با اعلام آتش بس، باقیمانده تروریست‌ها اطراف شهر را از مرگ نجات داده و به جایی امن منتقل کنند.

چندی پیش هم آنها با فریب آتش‌بس و ابراز نگرانی نسبت به محاصره زنان و کودکان، باعث بازسازی گردان‌های تروریستی شده و جنایت خان‌طومان را رقم زدند. اتفاقاً بهانه آنها هم همیشه ارسال کمک‌های بشردوستانه بوده اما عجیب اینجاست که این کمک‌ها دقیقاً بعد از شکست تروریست‌ها باید ارسال شوند و به همین علت ارتش مجبور می‌شود دقیقاً سر بزنگاه جای نفس را برای تروریست‌ها باز کند.

در ادامه این سناریوی ظالمانه، فدریکا موگرینی مسؤول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای درباره تحولات اخیر در استان حلب سوریه ابراز نگرانی کرد و خواستار توقف درگیری‌ها در این منطقه شد.

در این بیانیه که در سایت اتحادیه اروپا قرار گرفته، آمده است: «یک بار دیگر حمایت کامل خود را از درخواست اخیر سازمان ملل برای اعمال آتش‌بس 48 ساعته و توقف درگیری‌ها به‌منظور فراهم‌کردن فرصتی برای نهادهای سازمان ملل در خصوص ارایه کمک‌های انسانی به مردم سوریه و تعمیر و بازسازی شبکه‌های آب و برق در منطقه اعلام می‌کنیم».

چند روز پیش نیز سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، از مسکو خواسته بود تا ضمن قطع کمک‌های نظامی به دولت سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی، دمشق را تحت فشار بگذارد تا محاصره نیروهای تروریستی در شهر حلب را متوقف سازد.

حتی فرانسه و آمریکا از سر گیری مذاکرات را به ارسال کمک‌ها به شهر حلب منوط دانسته و تأکید کردند تا زمانی که ارتش سوریه به درگیری‌ها پایان ندهد، مذاکرات آغاز نخواهد شد. اما روسیه که دست طرف‌های غربی را خوانده، بر عدم تعیین پیش‌شرط برای آغاز مذاکرات تأکید کرده است.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل، نیز به خبرنگاران گفت:‌ روسیه و آمریکا جزییات طرح امدادرسانی از طریق جاده کاستیلو را به طور دایمی بررسی می‌کنند لذا نباید برای از سر گیری مذاکرات صلح سوریه پیش‌شرط گذاشته شود.

اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا باز هم حامیان غربی تروریست‌ها موفق به نجات آنها خواهند شد؟ و آیا ارتش سوریه باز هم در تنگنای سیاست‌بازی قرار خواهد گرفت؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.