عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه فاجعه منا یک مسئله حقوقی است، گفت: اگر عربستان سعودی پاسخگو نباشد، جمهوری اسلامی باید در دیوان های بین‌المللی اقامه دعوی کند.

فلاحت پیشه: «منا» یک مسئله حقوقی است/وزارت خارجه اقامه دعوی کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر ، حشمت الله فلاحت پیشه با اشاره به گذشت ۱۰ از ماه از فاجعه منا و شهادت بیش از ۴۶۰ نفر از هموطنانمان، اظهار داشت: واقعیت قضیه این است که فاجعه منا نقض صریح کنوانسیونهای بین المللی و مقررات سازمان کنفرانس اسلامی و موافقت نامه های دوجانبه بین عربستان سعودی و ایران بوده است.

وی افزود: بر اساس همین سه بنیاد، وزارت امورخارجه ما موظف بوده است که این فاجعه را پیگیری حقوقی کند، اما در این مدت یکی از دلایلی که باعث شد پیگیری خوبی انجام نشود، امیدواری به توافق برای اعزام مجدد حجاج بود که به دلیل برخورد تحقیرآمیز سعودی ها ضروری بود که منتفی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: این فاجعه یک مسئله حقوقی است و باید به شیوه حقوقی پیگیری شود و حتی اگر عربستان پاسخگو نباشد، جمهوری اسلامی باید در دیوانهای بین‌المللی اقامه دعوی کند؛ علاوه بر آن باید به خانواده های قربانیان این قاجعه نیز امکان پیگیری و طرح دعوی داده شود.

فلاحت پیشه در عین حال افزود: متاسفانه به دلیل آنکه دولتمردان و مسئولان قضایی ما پشتوانه ای برای دفاع از حقوق کنسولی مردم ایجاد نمی کنند مردم نیز از پیگیری این شکایت ها منصرف می شوند.

وی با اشاره به تصویب ۳ قانون در مجالس هفتم و هشتم برای پیگیری حقوق اتباع ایران گفت: این سه قانون شامل پیگیری حقوق ایرانیان قربانی ترور، ایرانیان قربانی سلاح شیمیایی و ایرانیان قربانی نقض حقوق بشر توسط اشغالگران در کشورهای دیگر بود، اما می بینیم که به راحتی آنها اموال ما را غارت می کنند و ما این قوانین را پیگیری نمی کنیم.

ترس از دیگران، نباید تبدیل به رویه و عادت شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ترسی که از آمریکا برای عده ای عادت و رویه شده است، نباید تبدیل به یک ترس جدید آن هم از عربستان سعودی شود.

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر شاهد بوده ایم که به بدترین شکل ممکن از جمله با شمشیر احکام اعدام برخی ایرانیان در عربستان اجرا شده است، حالا که بیش از ۴۶۰ نفر از اتباع ما در این فاجعه به شهادت رسیده اند، نباید از پیگیری حقوق آنها کوتاه بیاییم.

ملاحظات سیاسی ما نسبت به عربستان، کاملا منفی است

وی اظهار داشت: واقعیت این است که بخش عمده ای از اختلافات ایران و عربستان حقوقی است، نه سیاسی؛ یعنی جمهوری اسلامی باید در محاکمه حقوقی جهان احقاق حق کند و در رابطه با فاجعه منا نیز نقض صریح تعهدات سعودی ها و قوانین بین المللی مشخص است.

این نماینده مجلس گفت: مسئله به گونه ای است که حتی ملاحظات سیاسی مثبت و درست هم نمی تواند مانع پیگیری حقوقی این مسئله شود چه برسد به ملاحظات سیاسی منفی؛ چرا که در حال حاضر ملاحظات سیاسی ما نسبت به عربستان کاملا منفی است.

فلاحت پیشه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مجلس تاکنون به وظیفه خود در این رابطه بخوبی عمل کرده است یا خیر، تصریح کرد: در موضوع حج و حواشی آن، هیچکدام از دستگاهها به وظیفه‌شان برای حفظ شأن جمهوی اسلامی و حجاج ایرانی عمل نکرده‌اند و مجلس نیز الان باید به طور جدی وارد شود.

وی افزود: در این زمینه، همه اسناد را بررسی می‌کنیم و اگر به این نتیجه برسیم که کار جدی و خوبی انجام نشده است، حتما پیگیری و برخورد می‌کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.