یک مقام مسئول در وزارت نیرو گفت: تا زمانی که قیمت آب واقعی نشود، مدیریت مصرف اتفاق نمی‌افتد.

قیمت آب واقعی نیست/ کالایی که امکان تولید ندارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، حمیدرضا تشیعی گفت: اقتصاد آب می‌تواند بخش خصوصی را ترغیب کند تا با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بخش آب اقدام کند. مادامی‌که قیمت آب واقعی نیست و مبلغ قبض مصرفی مشترک کمتر از اقساط تجهیزات کاهنده باشد، مشترک تمایلی به نصب تجهیزات کاهنده مصرف نخواهد داشت.

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهارداشت: باید بتوانیم سرمایه‌گذران بخش خصوصی را برای مشارکت در بخش نصب تجهیزات کاهنده مصرف و یا گام برداشتن به سمت صنایع کم‌آب‌بر ترغیب کنیم.

وی ادامه داد: این سرمایه‌گذاری می‌تواند در بخش نصب تجهیزات کاهنده مصرف و یا گام برداشتن به سمت صنایع کم‌آب‌بر و تصفیه‌خانه‌هایی که دارای هدررفت کمتری هستند باشد و اگر این باور برای مشترک ملموس شود که از لحظه باز کردن شیر آب تا زمان بستن آن، در هر لحظه بایستی قیمت واقعی آب را بپردازد، ‌ او تلاش می‌کند تا در مدیریت و کاهش مصرف بکوشد.

تشیعی با بیان این مطلب که اگر بخواهیم در بحث مدیریت مصرف به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم بایستی محور اصلی و عمده، قیمت آب باشد اظهارداشت: هرگاه قیمت آب به سمت واقعی شدن برود و مصرف کننده متوجه شود که باید ارزش واقعی این کالا را بپردازد، به همان نسبت در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کند و تشویق می‌شود تا از محصولات کاهنده مصرف نیز استفاده کند.

معاون آبفای کشور به چالشی که در رابطه با نصب تجهیزات کاهنده مصرف در منازل مشترکین وجود دارد اشاره کرد و افزود: قانون مصوب بهینه سازی مصرف به شرکت‌های آب و فاضلاب اجازه می‌دهد تا به آن دسته از متقاضیانی که تمایل دارند نسبت به نصب تجهیزات کاهنده مصرف اقدام کنند، هزینه این تجهیزات را به صورت اقساط بپردازند.

وی با اشاره به تفاوت‌های تولید آب و برق و اینکه برق را می‌توان از طریق نیروگاه‌های مختلف در هر نقطه کشور تولید و به نقطه دیگری انتقال داد، ولی این موارد در مورد آب صدق نمی‌کند، گفت: آب تنها کالایی است که قابل تولید نیست، و به همین خاطر اهمیت آب از نظر شرب در درجه اول قرار دارد.

تشیعی ادامه داد: ارزش آب از دیدگاه اقتصادی با توجه به اینکه بایستی منجر به ارزش افزوده شود و با توجه به اشتغال و جمعیت رو به رشد جامعه و اینکه بهره‌وری آب در بخش صنعت بیشتر قابل مدیریت و کنترل است در درجه دوم و کشاورزی در درجه سوم اهمیت قرار دارد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو در خصوص تأثیرگذاری اقتصاد آب در مصرف بهینه آن گفت: در سال‌های اخیر که به بحث مدیریت مصرف، از لحاظ تکنیکی، مدیریت شبکه، اصلاح شبکه، مدیریت فشار، نصب تجهیزات کاهنده و... توجه خاصی شده، یک محور عمده دستیابی به مدیریت مصرف همیشه مغفول مانده و آن قیمت تمام شده آب است که باعث شده نتوانیم به اهداف کلان آب و فاضلاب در کشور و بهبود وضعیت شبکه‌های آبرسانی در حد مطلوب دست یابیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.