۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱
کد خبر: 411582

قدس آنلاین/ صبا کریمی: تلویزیون مدت‌هاست در حال و هوای خودش سیر می‌کند و تقریباً نسبت به هر پیشنهاد و انتقادی که به آن می‌شود، بی‌توجه است. جدا از اینکه سریال‌های تلویزیونی که در سال‌های اخیر ساخته شده است چنگی به دل نمی‌زنند و نمی‌توانند مخاطب را با خود همراه کنند، بلکه تلویزیون با تمام تلاشی که می‌کند بازی را به شبکه نمایش خانگی باخته است.

چقدر فیلم تکراری پخش می‌کنید؟

یکی از انتقادها به تلویزیون به موضوع فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی آخر هفته‌ها بر می‎گردد. در 2 روز پایانی هفته قاعدتاً در باکس پخش، زمان‌هایی خالی وجود دارد که با پخش فیلم‌های مختلفی پر می‌شود. تا اینجای کار مشکلی نیست و البته که باید برای اوقات فراغت مردم و ساعاتی که در منزل سپری می‌کنند، برنامه‌های مفرح و فیلم‌های سرگرم‌کننده‌ای روی آنتن برود. اما موضوع اینجاست که اگر پای ثابت فیلم‌های آخر هفته باشید، متوجه می‌شوید که بسیاری از این فیلم‌ها تکراری هستند و چندین و چند بار پخش شده‌اند.

هجوم فیلم‌های تکراری در ایام مناسبتی

این مسأله در مناسبت‌هایی همچون ایام محرم، ماه رمضان، دهه کرامت، هفته دفاع مقدس، دهه فجر و یا سالروز ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع) بیشتر به چشم می‌آید. زیرا معمولاً تله‌فیلم‌هایی که به مناسبت این ایام ساخته شده‌اند، سالی چند بار از آرشیو خارج می‌شوند و به بهانه‌های مرتبط و مختلف روی آنتن شبکه‌های سیما می‌روند. این در حالی است که شبکه‌هایی همچون کودک و نمایش هم از این قاعده مستثنا نیستند و فیلم‌های تکراری از بسیاری از این کانال‌ها دیده می‌شود.

سال‌ها پیش و در زمان ریاست عزت‌الله ضرغامی‌ بر تلویزیون سیاستی اتخاذ شد که با تولید تله‌فیلم‌ها یا همان فیلم‌های تلویزیونی، نیاز رسانه ملی در ایام مناسبتی و سایر مواقع پاسخ داده شود. اما متأسفانه تکثر این تولیدات، آفت کلیشه‌سازی و افتادن در ورطه تکرار را با خود به همراه آورد. عموم این تولیدات از کیفیت مناسبی برخوردار نبودند و همان زمان هم با موج انتقادات همراه شدند.

برای این تولیدات تلویزیونی بودجه‌های خوبی هم در اختیار تهیه‌کنندگان قرار می‌گرفت. کارنامه کارگردانان و تهیه‌کنندگانی که با تلویزیون همکاری زیادی دارند، پر است از این تله‌فیلم‌های متنوع. ناگفته نماند که در حال حاضر هم تلویزیون از همان تله‌فیلم‌های چندین بار پخش‌شده تغذیه می‌شود.

کیفیت را فدای کمیت نکنیم

در باکس آخر هفته، فیلم‌های سینمایی خارجی هم کم دیده نمی‌شود. شمار بسیاری از آنها چنگی به دل نمی‌زنند و تنها فیلم‌هایی که در رتبه‎‌بندی‌ها رتبه خوبی داشته‌اند و امکان ورود به جدول پخش سیما را پیدا کرده‌اند، بارها و بارها مفتخر به روی آنتن‌رفتن شدند و از پخش چندین باره محروم نماندند.

در اینجا، غرض ارایه راهکار نیست چون ظاهراً گوش شنوایی هم برای شنیدن پیشنهادها وجود ندارد. اما دست‌کم می‌توان روی جدول پخش نظارت بیشتری اعمال کرد و در انتخاب فیلم‌ها دقت بیشتری لحاظ نمود یا حداقل می‌توان از تعداد فیلم‌ها کم کرد و بر کیفیت آنها در انتخاب افزود. از طرفی دیگر، واقعاً ضرورتی وجود ندارد که از یک شبکه تلویزیونی در یک روز 5 فیلم سینمایی روی آنتن برود که حداقل 3 تای آنها پیش‌تر پخش شده‌اند. می‌توان از تعداد این فیلم‌ها کم کرد و جدول پخش را با برنامه‌های متنوع دیگری پر نمود.

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.