یک هفته نامه آلمانی در مطلبی بحران سوریه را عامل بسیاری انتقادها به سیاست خارجی و داخلی دولت آلمان و پیچیده‌ترین چالش برای مرکل دانست که می‌تواند صدر اعظمی وی را به خطر بیاندازد.

خطری بزرگ برای صدر اعظمی مرکل

.به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی به پیچیدگی بحران سوریه برای آنگلا مرکل و درماندگی وی برای مقابله با این بحران و عواقب آن پرداخت.

آنگلا مرکل شرایط در سوریه را بی نهایت پیچیده می داند. به نوشته اشپیگل این جنگ تاثیرات شدیدی همچنین در آلمان داشته و می تواند صدر اعظمی مرکل را به خطر بیاندازد.

هفته نامه "اشپیگل" در بخش دیگری از این مطلب نوشت: بیش از پنج سال است که در سوریه جنگ حاکم است. شهرها ویرانه شده اند و صدها هزار نفر مرده اند و جامعه بین المللی نمی داند چگونه باید به این خونریزی ها پایان دهد.

اشپیگل در ادامه نوشت: نمی توان به صدر اعظم آلمان این انتقاد را وارد کرد که نسبت به سرنوشت انسان ها در سوریه بی تفاوت است و البته این تنها به این دلیل نیست که وی به مسئولیت انسانی خود در این زمینه واقف است. از نظر مرکل بی تفاوتی یا تسلیم شدن در برابر وضع موجود هم از نظر شخصی و هم از نظر سیاسی احمقانه و بی فکری است.

این هفته نامه آلمانی در ادامه نوشت: در اصل جنگ در سوریه بزرگترین مسئله مرکل است و این اغراق نیست. صرف نظر از قساوت ها و بی رحمی ها در این جنگ و بی ثباتی های خطرناکی که برای تمام منطقه دارد این جنگ دلیل اصلی برای نکوهش ها و انتقادهایی است که در عرصه سیاست داخلی و خارجی به صدر اعظم وارد می شود.

اولین نتیجه بحران سوریه بحران پناهندگان است که اروپا و بخصوص آلمان را در حالت هیجان و شوک نگه داشته است. میلیون ها سوری در حال فرار از خشونت ها در کشورشان هستند و بیشتر از 500 هزار نفر به دنبال حمایت در آلمان می گردند و این یک چالش دشوار است.

مقابله با بحران پناهندگان اروپا را دچار از هم گسیختگی کرده است. در برخورد با این بحران این مسئله واضح شد که وضعیت همبستگی اروپا تا چه اندازه بد است. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز مانند یک فانوس دریایی برای نیروهای گریز از مرکز در اتحادیه اروپا عمل کرده و آن ها را تقویت می کند.

به نوشته اشپیگل سیاست پناهندگان مرکل همچنین جامعه آلمان را دچار شکاف و جدایی می کند. بسیاری از شهروندان رویکرد مرکل را عاملی برای تشدید تنش ها بین احزاب متحد مسیحی در دولت ائتلافی آلمان می دانند و در چنین شرایطی حزب ضد  یوروی جایگزینی برای آلمان نیز از این اوضاع به عنوان ابزاری برای موفقیت های انتخاباتی خود استفاده می کند. حملات تروریستی اخیر در آلمان جو این کشور را شدیدا مسموم کرده است.

مرکل به یک جنگ ضد تروریستی خطرناک در سوریه وارد شده است و دوباره هیچ استراتژی واقعی خروجی برای آن وجود ندارد. بعد از حملات تروریستی پاریس، آلمان هواپیماهای شناسای تورنادوی خود را به منظور انجام عملیات شناسایی بر فراز سوریه به کمک ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش فرستاد. به این ترتیب آلمان بیشتر در تیررس حملات تروریستی داعش قرار گرفت.

در ادامه این مطلب آمده است: جنگ در سوریه همچنین مرکل را مجبور به همکاری های مشکوک با حاکمان مستبد کرد. وی با رئیس جمهور ترکیه یک توافق سست و متزلزل بر سر پناهندگان را منعقد کرد که باید از اتحادیه اروپا در برابر هجوم پاهندگان حمایت می کرد. در ترکیه در حال حاضر بیش از 2.5 میلیون پناهنده سوری زندگی می کنند و بدون روسیه در سوریه هیچ راه حلی وجود نخواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.