قدس آنلاین/ مهناز خجسته نیا: پس از سال‌ها انعکاس اعتراض شهروندان مشهدی از عملکرد الیت (مدیریت پارک هوشمند حاشیه ای) و بی تفاوتی متولیان و دست اندرکاران مسؤول، حالا شاهد تشدید نارضایتی شهروندان به دلیل همراهی مأموران راهنمایی و رانندگی با پارکبانان الیت هستیم.

«الیت» همچنان سوژه داغ خیابان‌های مشهد

این موضوع زمانی بغرنج تر به نظر می‌رسد که شهروندان اسناد و مدارک مبتنی برای این ادعا را ارایه می‌کنند، اما متولیان امر با شکستن قبح موضوع، آن را توجیه می‌کنند.

ارایه عکس‌های گرفته شده توسط شهروندان از همراهی مأموران راهنمایی و رانندگی با پارکبانان الیت و همچنین صدور همزمان برگه‌های اخطاریه شارژ الیت و برگه جریمه راهنمایی و رانندگی، گرچه مدارک مستند و قابل قبولی هستند، اما هنوز راهی برای پذیرفته شدن در محاکم پیش نبرده است.

شماری از شهروندان در تماس با روزنامه قدس خواستار پیگیری این موضوع شدند.

به گفته آنان پذیرفتن این جریمه به دلیل همراهی راهنمایی و رانندگی با الیت بسیار سنگین تر از هزینه آن است.

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: اگر پارک در حاشیه بلوار یا خیابانی از نظر راهنمایی و رانندگی ممنوع است، پس چرا با خرید شارژ الیت این ممنوعیت نادیده گرفته می‌شود؟

وی که اسناد و مدارکی مبنی بر صدور همزمان برگه جریمه و اخطاریه شارژ الیت دارد، می‌افزاید: مأمور راهنمایی و رانندگی در حالی برای من برگه جریمه با کد «توقف ممنوع» صادر کرده که هیچ تابلوی توقف ممنوعی در آن حوالی نصب نیست.

به گفته وی، این اتفاق‌ها در حالی هر روزه صدها بار در شهر رخ می‌دهد که از نظر شهروندان قابل قبول نیست و انتقادهای فراوانی بر آن وارد است.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی هم به جای پاسخ به این دغدغه‌ها، بعد از بارها پیگیری رسانه‌ها و اعلام مطالبه عمومی تنها به این گفته بسنده کرده است که «به نیروهای پلیس اعلام کرده ایم برای اعمال قانون با مأموران پارکبان همقدم نشوند، این امر به این دلیل است که از بروز سوء تفاهم برای مردم در خصوص همراهی پلیس و پارکبان‌ها، صرفاً با هدف جریمه کردن خودروها جلوگیری شود؛ بنابراین اعلام کرده ایم بهتر است مأموران پلیس با فاصله از مأموران پارکبان حرکت کنند.»

معاون حمل و نقل شهرداری مشهد هم به جای پاسخ صریح به شهروندان، همیشه طلب چند میلیاردی شرکت الیت از مردم را بهانه می‌کند و می‌گوید: برای وادار کردن برخی شهروندان نسبت به پرداخت شارژ الیت و همچنین وصول طلبکاری ها چاره ای جز استفاده از اهرم راهنمایی و رانندگی نداریم.

وی در عین حال این ادعای شهروندان را قبول می‌کند و می‌افزاید: نمی توانیم از این حق بگذریم، چون حضور مأموران پلیس همراه با پارکبانان برای اعمال قانون به درخواست ما صورت می‌گیرد.

غلام زاده در پاسخ به اینکه چرا مأموران پلیس با پارکبانان همراهی می‌کنند و خودروهایی را که بدهی شارژ دارند جریمه یا برخی رانندگان بدهکار را با تهدید جریمه به انجام شارژ ملزم می‌کنند، اظهار می‌دارد: اگر بدهکاران الیت بدهی خود را  بپردازند، به حضور مأموران راهنمایی و رانندگی برای اعمال قانون نیاز نیست.

گرچه گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت الیت برای تکمیل این گزارش نیاز بود، اما چون وی پاسخگوی تلفن خود نبود به گفته‌های وی در مصاحبه اخیرش بسنده می‌کنیم که گفته بود پلیس همکاری تنگاتنگی با معاونت حمل و نقل دارد و حضور در معابر نیز درخواستی است که معاونت حمل و نقل از پلیس داشته است و البته این همکاری در ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس نیز اعمال می‌شود. 

هاشمی زادگان با بیان اینکه این همکاری در راستای درخواست رسمی و طرح انضباط ترافیکی بوده بیان کرده، موافقت‌نامه ای در این راستا بین شهرداری و پلیس صورت گرفته است.

وی در خصوص برخوردهای نامناسب برخی مأموران الیت و استفاده از تهدید جریمه برای پرداخت حق شارژ نیز گفته است: از نظر ما هم نپرداختن حق شارژ الیت توسط برخی شهروندان نامناسب است و هم برخورد پارکبان الیت که از ابزار تهدید استفاده می‌کند. 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.