یک مقام کهنه کار سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا" در مطلبی نوشت که طرفداران کمپین بمباران دولت بشار اسد در سوریه فراموش کرده‌اند که حل و فصل بحران نیازمند همکاری مثبت روسیه و ایران است.

چرا آمریکا به ایران و روسیه نیاز دارد؟

.به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، پل پیلار مقام کهنه کار و باسابقه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مطلبی در نشنال اینترست تاکید کرد: کسانی که از کمپین بمباران بشار اسد در سوریه حمایت می‌کنند، ظاهرا فراموش کرده‌اند که حل و فصل بحران نیازمند مشارکت و همکاری مثبت ایران و روسیه است.

درخواست ها برای بمباران مواضع دولت سوریه همچنان در آمریکا ادامه دارد. اواسط ژوئن 51 دیپلمات وزارت خارجه آمریکا درخواستی را امضا کردند و از دولت اوباما خواستند تا حملات هوایی علیه بشار اسد در سوریه را انجام دهد.

چند روز بعد، میشل فلورنی که محتمل ترین گزینه برای احراز پست وزیر خارجه در صورت پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شمار می‌رود، خواستار استفاده از قدرت نظامی محدود علیه دمشق شد و پیشنهاد ایجاد مناطق بمباران ممنوع را در سوریه ارائه کرد.

وی در این باره تاکید کرد: آمریکا باید در برخی شرایط و موقعیت‌ها از قدرت نظامی محدود در سوریه استفاده کند، از جمله حملات هوایی برای هدف قرار دادن مواضع ارتش سوریه تا بتواند موارد نقض روند توقف خصومت‌ها را متوقف نماید.

وی افزود: این بمباران‌ها با هدف جلوگیری از بمباران شهروندان بی‌گناه از سوی روسیه و سوریه خواهد بود و یکی از مهمترین اهداف این حملات می‌تواند ایجاد شرایط مطلوب بر روی زمین برای دنبال کردن مذاکرات سیاسی باشد.

20 جولای نیز لئون پانتا وزیر دفاع پیشین آمریکا در مصاحبه با شبکه سی بی اس نیوز تاکید کرد: من بر این باورم که رئیس جمهور بعدی آمریکا احتمالا حملات هوایی برای هدف قراردادن داعش و نیروهای بشار اسد را افزایش خواهد داد.

وی در ادامه تصریح کرد: پس از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر، واشنگتن احتمالا نیروهای ویژه بیشتری را برای کمک به مخالفان میانه رو بر روی زمین به سوریه اعزام خواهند کرد تا با تروریست‌های داعش و همین طور نیروهای دولتی سوریه مقابله کند.

همین اواخر دنیس راس و اندریو تابلر مفسران سیاسی آمریکایی نیز در بمباران مواضع نیروهای دولتی سوریه استدلالاتی را مطرح کرده‌اند.

پل پیلار مقام کهنه کار و باسابقه سازمان سیا در این مطلب افزود: مثال اخیری که توسط دنیس راس و اندریو تابلر مطرح شده درباره لزوم بمباران مواضع نیروهای دولتی سوریه توسط ائتلاف به رهبری آمریکا است و آنها مخالفت خود را با هرگونه همکاری احتمالی با روسیه برای مقابله با گروه‌های افراطی و تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره اعلام کرده‌اند.

پیلار نوشت: این گونه راهبردها موجب لطمه و زیان بیشتری خواهد شد و بعید است که بتواند مشکل آوارگان و مهاجران را حل و فصل کند.

وی هشدار داد که افزایش حملات هوایی علیه نیروهای بشار اسد می‌تواند در نهایت موجب افزایش احساسات ضدغربی و در نهایت تشدید افراطی گری شود.

پیلار در ادامه افزود: تحلیل ارائه شده از سوی دنیس راس و تابلر بر اساس یک فرضیه اشتباه بزرگ دیگر استوار شده و آن این است که آمریکا باید هزینه دخالت روسیه و ایران در بحران سوریه را تا جایی افزایش دهد که شرایط لازم برای راهکار سیاسی فراهم شود.

پیلار خواستار توجه به این واقعیت شد که نیروهای به اصطلاح "مخالفان سوریه" ظاهرا تمایلی به مصالحه و آشتی ندارند و آمریکا عملا با حمایت از این گروه‌ها این عدم تمایل و لجاجت آنها را افزایش می‌دهد. جنگ داخلی تنها زمانی حل و فصل خواهد شد که همه طرف‌ها نه فقط یک طرف به این باور برسد که ادامه جنگ یک بن بست زیان بار برای سوریه است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.